Šį savaitgalį į kino teatrus su filmu „Džekas Ryčeris: Nesidairyk atgal“ (angl. „Jack Reacher: Never Go Back“) vėl sugrįžo Tomas Cruise‘as. Per savo karjerą pasirodęs daugiau nei keturiose dešimtyse įvairiausių filmų, trims Oskarams nominuotas aktorius per daugiau nei 30 metų kine įrodė, kad yra vertas didžiausios Holivudo žvaigždės statuso. „Buvau Kine“ nusprendė išrinkti 10 geriausių filmų, kuriuose pasirodo T. Cruise‘as, parodančių, kokie unikalūs ir įvairiapusiški yra aktoriaus sugebėjimai.
„Rizikingas verslas“ (angl. „Risky Business“), 1983 m.
Gali pasirodyti, kad T. Cruise‘as visą gyvenimą vaidina tik kietus veiksmo filmų herojus, kadangi jau seniai praėjo metai be veiksmo filmo būtent su juo. Tačiau buvo ir toks metas, kai visi galvojo, jog T. Cruise‘as amžinai vaidins paauglius, o „Rizikingas verslas“ buvo geriausias to pavyzdys. Scena, kurioje vienas namuose likęs pagrindinis veikėjas šoka prieš kamerą, jau yra Holivudo klasika, o pats filmas, sėkmingai suderinęs dramą ir komediją, prieš daugiau nei tris dešimtmečius tapo aiškiausiu argumentu, kad T. Cruise‘ui buvo lemta tapti kino žvaigžde.
„Lietaus žmogus“ (angl. „Rain Man“), 1988 m.
„Lietaus žmogus“ žiūrovams yra geriausiai žinomas kaip filmas, parodęs vieną geriausių visų laikų pasirodymų kine – autistą įkūnijęs Dustinas Hoffmanas už šį pasirodymą pelnė Oskarą ir begalę kitų pripažinimų. Ne ką mažiau svarbus, tiesa, čia buvo ir T. Cruise‘o pasirodymas. Aktorius vaidina savanaudį vyrą, sužinantį, jog jo turtingasis tėvas po mirties visus savo turtus paliko T. Cruise‘o herojaus broliui, o filmas galiausiai pasakoja apie jų kelionę per Ameriką. Pilnas unikalių draminių scenų ir veikėjų, „Lietaus žmogus“ yra vienas iš nedaugelio kūrinių, kuriuose T. Cruise‘as vaidina daugiau ar mažiau eilinį vyrą ir įrodo, kad net tokiame vaidmenyje atitraukti nuo jo akis yra sunku.
„Gimęs liepos 4-ąją“ (angl. „Born on the Fourth of July“), 1989 m.
„Gimęs liepos 4-ąją“ yra antroji Oliverio Stone‘o trilogijos apie Vietnamo karą dalis ir tuo pačiu labiausiai depresiją keliantis filmas šiame sąraše. Jame yra pasakojama apie suluošintą karo veteraną, kenčiantį nuo potrauminio streso ir siekiantį susitaikyti su kardinaliai pasikeitusiu savo gyvenimu. Tai yra turbūt stipriausias kada nors sukurtas filmas apie karo pasekmes ir nenuostabu, kad T. Cruise‘ui jis atnešė pirmąją Oskaro nominaciją, kadangi tai yra solidžiausias ir įsimintiniausias pasirodymas aktoriaus karjeroje. Džiaugsmo filme nedaug, tačiau dramos – daugiau negu reikia.
„Geri vyrukai“ (angl. „A Few Good Men“), 1992 m.
Filmas, kuriame yra bene garsiausia T. Cruise‘o (ir, turbūt, Jacko Nicholsono) scena karjeroje. Ir net jeigu jųdviejų rėkavimas teismo salėje jau yra kino istorijos dalis, neverta pamiršti, kad pats filmas yra itin nuotaikingas, nors jo istorija (pasakojanti apie T. Cruise‘o herojų, teisme ginantį du jūrų pėstininkus, apkaltintus nužudžius kitą jūrų pėstininką) smagiai neskamba. Tai ir yra T. Cruise‘o talentas – taip, stipriausia filmo dalis gal ir yra greitas bei sumanus scenarijus, kurį parašė Aaronas Sorkinas, tačiau būtent T. Cruise‘as šį filmą paverčia tokiu įdomiu, kokiu jis yra dabar.
„Plačiai užmerktos akys“ (angl. „Eyes Wide Shut“), 1999 m.
Filmas „Plačiai užmerktos akys“ yra apipiltas daugeliu legendų. Tai buvo paskutinis Stanley Kubricko kūrinys, kurio griežtumu garsėjęs režisierius nespėjo baigti montuoti iki savo mirties, todėl daugelis filmo kritikų aiškina, jog juosta nukenčia būtent dėl S. Kubricko rankos trūkumo. Tačiau net jeigu S. Kubrickas filmą veikiausiai būtų dar patobulinęs, sunku pasakyti, ar taisyti čia yra ką. „Plačiai užmerktos akys“ T. Cruise‘ą įmeta į jam neįprastą rolę, kuomet jis turi vaidinti Nicole Kidman herojės nuskriaustą vyrą, ieškantį prieglobsčio tarp keisčiausiomis veiklomis užsiimančių žmonių. Filme yra siaubo, dramos, įtampos, o „Plačiai užmerktos akys“ tampa geriausiu argumentu, kad T. Cruise‘as sužiba bet kokiame kontekste, į kurį yra įmetamas.
„Magnolija“ (angl. „Magnolia“), 1999 m.
Jeigu įsižiūrėsite į šį sąrašą, pastebėsite, kad be T. Cruise‘o šie filmai turi dar vieną kintamąjį: aukščiausio lygio režisierius. Robas Reineris, Oliveris Stone‘as, Michaelas Mannas, Stanley Kubrickas, Benas Stilleris ir kiti. T. Cruise‘as žino, kokių kūrėjų darbuose jis pasirodys geriausiai, ir turbūt nėra geresnio pavyzdžio nei Paulo Thomaso Andersono režisuota „Magnolija“. Dar viena rolė, besiskirianti nuo tradicinių aktoriaus veiksmo filmų, šįkart jį paverčia moterų nekenčiančia garsenybe, besispjaudančia tokiais žodžiais, kad linksta visų žiūrovų ausys. Filmas yra pilnas vieno už kitą geresnių aktorių (nuo Julianne Moore iki Philipo Seymouro Hoffmano), ir visgi nei vienas jų neatrodo taip įspūdingai kaip T. Cruise‘as. Gal dėl to, kad P.T. Andersonas nuostabiai suprato, jog geriausią įmanomą reputaciją (galbūt išskyrus sąsajas su scientologija) turintis T. Cruise‘as tokioje rolėje šokiruos žiūrovus labiau nei bet kas kitas, gal ir dėl to, kad šis vaidmuo buvo parašytas tiesiog nuostabiai. Tačiau neabejotina, kad filmas, stipriai paremtas ne viena tragiška bibline istorija, dėl T. Cruise‘o įsitraukimo į viršų pakyla keliais lygiais.
„Nakties įkaitas“ yra vienas tų filmų, kuriuose T. Cruise‘as gal net nėra būtinas. Juosta pasakoja apie Jamie Foxxo įkūnijamą taksi vairuotoją, netyčia įsiveliantį į istoriją su samdomu žudiku, kurį vaidina T. Cruise‘as. Filmas, kaip ir kiti režisieriaus Michaelo Manno kūriniai, pakeri savo unikalia atmosfera, vizualiaisiais efektais ir muzika. J. Foxxas filmui yra ženkliai svarbesnis nei T. Cruise‘as, ir visgi daug džiaugsmo suteikia toks sausas, tiesmukas ir žiaurus garsiojo aktoriaus pasirodymas. Sugrąžinti jį ant žemės juk irgi reikia.
Iš T. Cruise‘o veiksmo filmų galima sudaryti atskirą ir ne ką mažiau solidų sąrašą, kurio viršuje veikiausiai puikuotųsi būtent „Neįmanoma misija 3“. J.J. Abramsą į garsiausių šių dienų režisierių sąrašo viršūnę paleidęs filmas įrodo, kad bet kokioje veiksmo juostoje svarbiausias veikėjas visuomet būna pagrindinis blogietis. Šįkart jį įkūnija Philipas Seymouras Hoffmanas ir jo neapykanta pagrindiniam herojui yra unikali tuo, kad sugeba užgožti net T. Cruise‘ą. Filme veiksmo, įtampos ir sprogimų yra daugiau nei užtektinai, tačiau tuo pačiu metu jis įrodo, kad T. Cruise‘as mokėjo pasirinkti istorijas, kurios ne tik uždirbtų turtus, bet ir būtų įdomios.
„Griaustinis tropikuose“ (angl. „Tropic Thunder“), 2008 m.
Visų galų meistru jau seniai įvardintas T. Cruise‘as savo karjeroje gal nebuvo pasirodęs tik grynoje komedijoje, ką jis su kaupu ištaisė filme „Griaustinis tropikuose“. Beno Stillerio režisuota juosta yra bene geriausia šiame amžiuje sukurta komedija, savo laiku pasižymėjusi tuo, kad Robertą Downey jaunesniajam uždirbo Oskaro nominaciją ir sugrąžino jį į kino olimpą. Todėl nenuostabu, kad vienintelis jį sugebėjęs nustelbti žmogus yra T. Cruise‘as, vaidinantis šlykštų ir stereotipais aptekusį Holivudo prodiuserį. Aktoriaus pasirodymas filme yra trumpas, tačiau jo šokio nepamiršite niekada, net jeigu ir labai norėsite.
Nereikia apsimesti, kad „Ties riba į rytojų“ yra kažkas daugiau nei tipiškas vasarai skirtas veiksmo filmas su gražiais aktoriais, įdomia istorija ir šimtamilijoninėmis išlaidomis. Tokių filmų T. Cruise‘as kūrė ir kurs, tačiau nepanašu, kad bent vienas jų savo smagumu pranoks „Ties riba į rytojų“, kur aktorius vaidina tą pačią dieną vis išgyvenantį kareivį, privalantį sunaikinti Žemę puolančius ateivius. Grynas ir tuo besididžiuojantis veiksmo filmas, gerėjantis po kiekvienos peržiūros ir su kaupu išnaudojantis T. Cruise‘o sugebėjimus.