Mėnesio režisierius. Paulas Feigas

Komedijų režisieriai yra viena keistesnių profesijų Holivude. Dramos žanre režisierių funkcija yra aiški – jie, bent jau kino kūrimo procesu nelabai besidominčių žmonių akyse, vadovauja viskam. Dialogai, aktorių pasirodymai, montažas, net muzika yra įvardijami kaip režisieriaus nuopelnas, ne tiek nepelnytai nužeminant už įvairius filmo aspektus atsakingus žmones kiek išaukštinant patį režisierių ir apgaubiant jį savotiška mistine aura.

Tuo tarpu kalbant apie komedijas, retai galima pamatyti kritikus ar juo labiau eilinius gerbėjus, kurie aktyviai kalbėtų apie šio žanro režisierius, tačiau nuo jų priklauso itin daug. Režisieriai komedijoje privalo tobulai suprasti savo aktorius, nukreipti juos tinkama linkme, kontroliuoti ir per daug nenuklysti nuo kuriamo filmo komedijos ritmo, ir tam reikia itin didelio talento. Jie yra kaip psichoterapeutai, kurie turi padėti žmogui nukreipdami jį tam tikra linkme, ne pasakydami vieną teisingą atsakymą, nuo ko jų svarba tikrai nesumažėja. Ir jeigu šių dienų Holivude yra tai padaryti sugebantis žmogus, jis yra Paulas Feigas.

Holivudo priešingybė

Savo karjerą glaudžiai siejantis su prodiuseriu ir kitu itin gabiu komedijų režisieriumi Juddu Apatow, kuris valdo visą Holivudo komedijos monopolį, Feigas yra itin neįprastas reiškinys komedijos pasaulyje. Visi jo interviu yra ilgi, nuklystantys į pačius giliausius asmeniškumus, o jis pats niekad nebijo atsiskleisti. Kai daugelis kūrėjų su žiniasklaida bendrauja tik tam, kad dviejų šimtų žodžių straipsnyje būtų paminėtas jų sukurtas filmas, Feigui yra tikrai svarbu priversti savo auditoriją kažką pajausti – kažką, kas priverstų juos atsiminti apie jį ir po kurio laiko.

Tokie dalykai nieko nenustebina tuomet, kai supranti, jog Feigas yra vienas iš daugybės talentingų žmonių, kurie nužengė iš stand-up klestėjimo laikotarpio prieš tris dešimtmečius ir dabar valdo visą dabartinės komedijos pasaulį. Feigas, tiesa, stand-up užsiėmė tik dėl bendro išsilavinimo, tačiau kiekvienas šią komedijos atšaką išbandęs žmogus pamini jos svarbą lavinant savo bendravimą su auditorija ir šį sugebėjimą režisierius tikrai turi. Jis garsėja savo užsispyrimu prieš filmo paleidimą išsiaiškinti, kaip auditorija reaguoja į kiekvieną jo juostos detalę, o dešimtys bandomųjų kino seansų, kuriuose likus mėnesiams prieš filmo išleidimą bandomosios auditorijos pateikia savo mintis apie filmą, yra itin retas dalykas komedijos pasaulyje. Auditorijos klausymasis Holivude, kur egoizmu ir arogancija nepasižymintys žmonės išsilaiko tikrai neilgai, visuomet yra išskirtinumo ženklas.

Feigas kartu išsiskiria tuo, jog režisūrą jis atrado ganėtinai vėlai. 52-ejų metų režisierius savo kino ir televizijos karjerą pradėjo kaip aktorius ir, jeigu pažiūrėtumėte į jo reziumė, jam šis amatas sekėsi visai neblogai. Ne vaidmenys, kurie jį įrašytų į istoriją, tačiau nuo jo karjeros pradžios 1986 metais sunku atrasti metus, kuomet jis nevaidino kuriame nors dideliame televizijos seriale. Jo vaidybiniais sugebėjimais galėjo įsitikinti ir lietuviai, kadangi Feigas seriale „Raganaitė Sabrina“ (angl. „Sabrina, the Teenage Witch“) ilgą laiką vaidino pagrindinės veikėjos mokytoją.

Televizijos karalius

Visgi Feigas ryškiausiai buvo pastebėtas tuomet, kai 1999 metais sukūrė serialą „Keistuoliai ir moksliukai“ (angl. „Freaks and Geeks“), kurio prodiuseriu tapo Juddas Apatow. Ir jeigu per daug nesidomite televizija, tikėtina, kad šio serialo nesate girdėję, ir tame nėra nieko blogo. Serialo negirdėjo net jo rodymo metu – NBC televizija parodė tik 12 serialo serijų, net jeigu viso jų buvo sukurta 18. Tačiau tai buvo serialas, kuris, tik truputį hiperbolizuojant, labiausiai pakeitė dabartinės komedijos kraštovaizdį. Ir ne vien stiliaus prasme, nors galima ginčytis, kad komedija, rodžiusi paauglių gyvenimą 1980 metais ir garsėjusi savo atsipalaidavusiu ir situacijų komedijoms nebūdingu humoro ritmu, buvo panaši į daugelį dabar rodomų serialų.

„Keistuoliai ir moksliukai“ tapo tramplinu ir garsiausiems šių dienų Holivudo komikams. Neišskiriamas duetas Jamesas Franco ir Sethas Rogenas būtent čia pradėjo savo karjerą ir išgarsėjo kaip du itin talentingi jaunuoliai. Jasonas Segelas, geriausiai pažįstamas iš serialo „Kaip aš susipažinau su jūsų mama“ (angl. „How I Met Your Mother“), čia taip pat vaidino vieną iš pagrindinių vaidmenų. Tačiau bene įdomiausias šio serialo aspektas buvo tai, kad net ir turėdamas įspūdingą vyriškosios lyties komikų kariauną, Feigas juos naudojo papasakoti pagrindinės veikėjos Lindsės (Linda Cardellini) istoriją, kuri buvo tobulai papasakota per menkas 18 serijų. Savo susižavėjimu moterimis ir jų komedijos (nors galima ginčytis, jog „Keistuoliai ir moksliukai“ nebuvo grynoji komedija) stiliumi garsėjantis Feigas čia ir pradėjo savo jautriojo komedijos režisieriaus karjerą.

Taip jis tapo bene geidžiamiausiu režisieriumi televizijoje – statusas, kuris galbūt žmogaus neišgarsina, bet jį aprūpina kalnais linksmų darbų. Savo komedijos supratimu greitai išgarsėjęs režisierius staigiai tapo žmogumi, kuris slepiasi už jūsų mėgstamiausių serialų. Jis režisavo serialų „Biuras“ (angl. „The Office“), „Parkai ir pramogos“ (angl. „Parks and Recreation“), „Seselė Džekė“ (angl. „Nurse Jackie“), „Rokfelerio centras“ (angl. „30 Rock“) ir net „Mad Men“ serijas. Apie režisierių galima rasti tik gerus serialų kūrėjų atsiliepimus, o žinant tai, jog režisieriai televizijoje yra viena nedėkingiausių profesijų – jie režisuoja vieną iš dešimčių serijų ir turi perprasti serialo toną bei per kelias dienas užsitarnauti pilną kūrybinės grupės pasitikėjimą, – Feigo prestižas kyla vis labiau.

Sėkmės garantas – meilė moterims

Labiausiai tikėtina, tiesa, kad apie šį režisierių jūs, kaip ir didžioji pasaulio dalis, išgirdote tik 2011 metais, kuomet jis režisavo nedėkingai į lietuvių kalbą išverstą filmą „Sunokusios pamergės“ (angl. „Bridesmaids“). Vienas dalykas yra tai, kai kalbininkai tiesiog renkasi neversti filmų pavadinimų pažodžiui, bet rinktis juos išversti taip, kad būtų sugadinta visa režisieriaus idėja, jau yra nesmagus manevras. Nes Feigas būtent to ir siekė. Eilinį kartą susidėjęs su Juddu Apatow ir gavęs scenarijų iš Kristen Wiig (kuri įkūnijo pagrindinę filmo heroję) ir Annie Mumolo, jis siekė sukurti kuo paprasčiau pagrindinę idėją pateikiantį filmą, tuo pačiu sukuriant ir niekuo neišsiskiriantį pavadinimą.

Rezultatas buvo dėkingas – vien iš moterų sudaryta komedija pelnė beveik 300 milijonų dolerių, pelnė dvi Oskarų nominacijas (nuostabiajai Mellisai McCarthy ir filmo scenaristėms) ir su trenksmu įrodė, kad moteriškos komedijos gali būti pelningos. Atrodo, kad tai yra logiška išvada, tačiau nepajudinamas ir daugelį žmonių diskriminuojančias tradicijas turintis Holivudas taip negalvoja. „Sunokusios pamergės“ buvo neeilinis pasiekimas, nes filme buvo rodoma savo draugę kažkokiam vyrui prarandanti moteris, negalinti susitaikyti su tokiu gyvenimo pasikeitimu, ir į visa tai dar yra įterpiama ir daugybė įspūdingų komedijos elementų. Feigas sugebėjo sukurti filmą, kurio negalėjo kritikuoti net banaliausi Holivudo vyrai, puolantys feministes nežinia dėl ko, nes „Sunokusios pamergės“ tiesiog rodė grupę moterų ir pasakojo žmogišką istoriją be ideologinės potekstės, ką šiuo metu sugeba sukurti vis mažiau žmonių.

Taip, iki šio filmo Feigas jau buvo sukūręs dvi juostas – „Aš esu Deividas“ (angl. „I Am David“) ir „Neprižiūrimi mažamečiai“ (angl. „Unaccompanied Minors“), – bet tik su „Sunokusiomis pamergėmis“ jis sugebėjo prasimušti į didžiųjų studijų akiratį. Pusėtinai priimta ir lietuvių vertimo sugebėjimus dar kartą pademonstravusi 2013 metų komedija „Vienas šūvis. Dvi kulkos“ (angl. „The Heat“) bei kino teatruose jau rodoma ir kritikų geriausiais įmanomais epitetais liaupsinama „Ji – šnipė“ (angl. „Spy) ir toliau tęsė Feigo filmų su moterimis pagrindiniuose vaidmenyse seriją. Abiejuose filmuose pagrindinį vaidmenį atliekanti Mellisa McCarthy, turinti neeilinius emocingumo ir fizinės komedijos derinimo sugebėjimus, jau yra tapusi šio režisieriaus mūza, savo pasirodymu nenuvilianti niekuomet.

Feigas ir McCarthy dar kartą suvienys jėgas moteriškajai „Vaiduoklių medžiotojų“ (angl. „Ghostbusters“) versijai, kur kartu su McCarthy naują komandą sudarys jau minėta Kristen Wiig, Kate McKinnon ir Leslie Jones. Režisierius, perkuriantis kultūrai itin didelę įtaką padariusį filmą ir į pagrindinius vaidmenis pasikviečiantis moteris, yra vienas rečiausių reiškinių kino industrijoje. Tai išryškino ir dar neregėtas internete klestinčių laido riterių pasipiktinimas apie pažeidžiamas vyrų teises ir bereikalingą moterų išaukštinimą, kas reiškia, jog „Vaiduoklių medžiotojos“ gali būti vienas svarbiausių filmų artimiausiu metu. Ir Feigas yra vienas iš nedaugelio žmonių, kuris turi galimybę susitvarkyti su tokiu darbu.

Filmografija:

2006 m. „Nelydimi nepilnamečiai“ (angl. „Unaccompanied Minors“)
2011 m. „Sunokusios pamergės“ (angl. „Bridesmaids“)
2013 m. „Vienas šūvis. Dvi kulkos“ (angl. „The Heat“)
2015 m. „Ji – šnipė“ (angl. „Spy“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles