Nauja krizė Holivude – Amerikos rašytojų gildija antradienį pradėjo streiką

Nauja krizė Holivude – Amerikos rašytojų gildija antradienį pradėjo streiką

Šiaip ne taip išsikrapščiusi iš pandemijos sukelto chaoso bei nuostolių, televizijos ir kino industrija prieš save turi naują krizę su galimai didžiulėmis pasekmėmis. Tik šįkart toji krizė kyla iš korporacinio godumo ir blogų sprendimų. Darbo sąjunga WGA (liet. „Amerikos rašytojų gildija“), atstovaujanti Holivudo scenarijų autorius, po šešių savaičių derybų nesugebėjo išsikovoti patenkinamų darbo sąlygų su didžiausiomis medijos produkcijos kompanijomis kaip „Netflix“, „Disney“, „Amazon“ ir daugiau. To pasekoje, WGA paskelbė streiką, kuris prasidėjo nuo antradienio ir daugiau nei 12000 rašytojų protestuodami išėjo į gatves.

Vienoje protesto pusėje yra rašytojų atstovaujama WGA, kuri bando kovoti prieš prastėjančias ir neužtikrintas darbo sąlygas besikeičiančioje industrijoje. Paprastai tariant, rašytojai tvarkosi su egzistencine krize. Turinio kiekis išaugo filmams bei serialams persikrausčius į internetines platformas ir nors tai skamba kaip daugiau darbo vietų, bet iš tikrųjų rašytojai uždirba nepakankamai. Dauguma išleidžiamų serialų nėra stabilūs ir gali būti bet kada atšaukti, o net jei tas serialas, pavyzdžiui, „Keistesni Dalykai“ (angl. „Stranger Things“), tampa siaubingai populiarus, jo scenarijaus autorius negauna atlyginimo padidinimo. Kino industrijoje reikalai irgi ne ką geresni, atlyginimai neauga jau kelis metus, stebėtinai daug neapmokamo darbo ir atsiradusi nauja rizika, kad kino teatrams skirti filmai gali būti numetami į internetines platformas, kas irgi kerta rašytojams per piniginę. Tad dabar scenarijaus autoriaus profesija yra itin nestabili, dažnai neatsiperkanti ir situacija nusimato vis prastesnė.

Dar vienas svarbus aspektas šiame proteste yra dirbtinio intelekto naudojimas scenarijų kūrime. Nors studijos dar viešai to nepareiškė, bet yra reali baimė, kad didžiosios produkcijos gali pasinaudoti proga dar labiau sutaupyti naudodamiesi dirbtiniu intelektu rašant siužeto branduolį. Ir tai gali būti naudojama įvairiais būdais, arba sukuriant istorijos pagrindą ir paskiriant rašytoją jį pagražinti, arba pasitelkus rašytojo idėją ir su dirbtiniu intelektu sukuriant istoriją aplink ją. Bet kokiu atveju, rašytojams nėra atsilyginama atitinkamai už dalines pastangas ir jie šioje situacijoje tik pralaimi.

Kitoje pusėje yra Holivudo interesus atstovaujanti sąjunga AMPTP (liet. „Filmų ir televizijos prodiuserių aljansas“). Jos pagrindinis tikslas yra išlaikyti stabilią produkcijos gamybą. Kiti tikslai yra mažiau apibrėžti, bet skirti toliau kaupti pelną su kuo mažiau išlaidų. Vis dėlto, norima šią krizę suvaldyti kaip įmanoma greičiau. Holivudas vis dar atsistato iš po pandemijos sukeltų nuostolių, daugybė studijų turėjo atleisti tūkstančius darbuotojų. Šitoks stambus protestas yra stiprus kirtis šiuo metu klibančiai industrijai.

Todėl pagrindinis WGA tikslas yra užtvirtinti naujas darbo sąlygas, kad stipriai pasikeitus industrijai su internetinėmis platformomis ir dirbtiniu intelektu, rašytojai vis tiek būtų tinkamai atlyginti. Prie šio protesto prisijungė ir kitos darbo sąjungos, palaikančios rašytojus ir taip pat atkreipdamos dėmesį į nesąžiningą situaciją, kur didžiausių kompanijų prodiuseriai pasilieka daug pelno sau, o už turinio sėkmę atsakingi rašytojai lieka neapdovanoti. Jų pareiškimus patvirtina ir labai didžiulis skirtumas tarp rašytojų norimo ir AMPTP siūlomo atlyginimo, kur WGA reikalavo 429 milijonų dolerių per tris metus, bet studijos jiems pasiūlė tik 86. Tuo tarpu, vien „Netflix“ vadovas pareiškė, kad jie turinio kūrimui kitais metais ketina išleisti apie 17 milijardų dolerių.

Paskutinis WGA protestas dėl geresnių darbo sąlygų vyko 2007-2008 metais, jis truko 14 savaičių ir baigėsi rašytojų pergale. Žala Holivudo industrijai buvo nemenka, Los Andželo ekonomika prarado virš 2 milijonų dolerių, žiūrimiausių televizijos kanalų reitingai ženkliai krito. Populiarių serialų kokybė irgi suprastėjo ir keletas laukiamiausių filmų sulaukė prastų atsiliepimų dėl neišbaigtų scenarijų („Paguodos Kvantas“ (angl. „Quantum of Solace“) ir „Terminatorius 4: Išsigelbėjimas“ (angl. „Terminator: Salvation“) yra geriausi pavyzdžiai). Bet dabartinio protesto žala prognozuojama dar baisesnė dėl didesnio palaikymo, kovos tarp didžiųjų korporacijų ir tikrąją sėkmę lemiančių rašytojų ir tai, kad šis protestas gali nulemti kaip ateityje bus kuriami filmai ir serialai.

Kalbant apie turinio produkciją, efektai jau yra jaučiami. Populiarūs komedijų šou su vedėjais kaip Stephen Colbert, Jimmy Kimmel ar Jimmy Fallon, nustojo veikti iškart. Keli serialai, pavyzdžiui, Kobra Kai (angl. „Cobra Kai“), jau paskelbė vėlavimus dėl rašytojų streiko ir dar daugiau seks paskui. Filmų produkcijoje 2023 metų tvarkaraštis tikriausiai liks nepaliestas, bet metų pabaigoje ir toliau esantys projektai gali patirti atkėlimus. Yra variantas, kad produkcijos pavėlinimas gali vėl sukelti pandemijai prilygstančią didelių projektų pertrauką.

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles