Kritikų nuomone, naujasis Xavier Dolano filmas nepateisino vilčių

Kritikų nuomone, naujasis Xavier Dolano filmas nepateisino vilčių

Tai buvo rizikinga. Prieš dvejus metus, kai jaunasis kanadiečių režisierius Xavieras Dolanas su savo juosta „Mamytė“ (angl. „Mommy“) kirto tokį skambų antausį, sudrebinusį visą Kanų kino festivalį, atrodė, kad Auksinė palmės šakelė jau ranka pasiekiama. Jei ne su „Mamyte“, tai su nauju šio režisieriaus filmu – kadangi didelį kūrybinį potencialą jis įrodė jau savo pirmaisiais darbais. Tačiau laukdamas, kol galės pradėti montuoti savo anglakalbį filmą „Džono Donovano gyvenimas ir mirtis“ (angl. „The Life and Death of John Donoran“), kuriame vaidina Jessica Chastain, X. Dolanas ėmėsi Jeano-Luco Lagarce‘o pjesės „Tiesiog pasaulio pabaiga“ (pranc. „Juste la fin du monde“) ekranizacijos.

Kūrinys pasakoja apie sėkmingą teatro aktorių Luji, po dvylikos metų grįžtantį aplankyti savo šeimą: savo energingąją motiną, uždarą vyresnįjį brolį ir jo žmoną, kurios Luji dar nepažįsta, ir jaunesniąją seserį, kuri užaugo jam nematant. Luji turi kelias valandas tam, kad išdrįstų saviškiams atskleisti paslaptį, kuri ir privertė pas juos sugrįžti, tačiau praeities nuosėdos to neleidžia taip lengvai padaryti. Tačiau nei kinematografine ambicija, nei šeimos trikampio vizija „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nė iš tolo neprilygsta kad ir tai pačiai „Mamytei“.

Naujojoje juostoje riejamasi, rėkiama, mykiama (daug: praeina ištisi amžiai, kol Marion Cotillard išspaudžia bent žodį) ir visa tai nufilmuota vien tik itin stambiu planu. Vienas nuo kito atskirti personažai, be abejonės, naudojami pabrėžti istorijai apie jų susvetimėjimą. Filmo neišgelbsti net ir ryškių kino žvaigždžių pilna komanda: ekrane matome ne personažus, o veikiau įžymybes, kurios tuos personažus, besiginčijančius tarp uždarų sienų per begalinius ir nuobodžius šeimos pietus, įkūnija be mažiausios aistros.

Luji (akt. Gaspard Ulliel) nesugeba prabilti, kaip ir visas filmas savo ruožtu nesugeba išreikšti tos didelės dramos, į kurią turi ambicijų. Laiko eigos montažas, dominuojantis paskutiniame juostos trečdalyje, galėjo labiau pasitarnauti kuriant apokaliptinį filmą, taip pat režisierius kartojasi panaudodamas kadro išplėtimą, kaip kad buvo padaryta „Mamytėje“, tačiau čia tokia technika labai abejotina. Būtų geriau, kad X. Dolanas grįžtų prie to, ką jis moka rodyti geriausiai – skambius antausius, judėjimą, gyvenimą, spalvas, jėgą, kylančią iš beribio tikėjimo kino galia. Vietoj to šįkart matome bandymą dar kartą išvirti įsisenėjusį apmaudą, kuris yra patiekiamas drungnas (labai) vidutiniškame prancūziškame filme. Žiūrovai dūsta ir šįkart, deja, niekas nepraveria lango, kad įleistų gaivaus oro. Laimei, režisierius bent jau nepamiršo, kaip išnaudoti šventas poilsines pertraukėles –  švyti grįžimas į prisiminimus, kurį išprovokuoja, ko gero, žinomiausia pasaulyje moldavų grupės „O-zone“ daina „Dragostea din tei“ (pamenate: ma-ia – hii, ma-ia – huu, ma-ia –hoo, ma-ia – haa haa…) ir antrasis prisiminimas, į kurį nugrimztama pamačius seną čiužinį – šiuose gabalėliuose X. Dolanas pagaliau atskleidžia kino jėgą – tai, ką jaunasis sineastas iš tikrųjų labai gerai jaučia. Nors pabaigdamas savo filmą su jau gerokai pabuvusiu 1999 m. atlikėjo Moby hitu „Natural Blues“, X. Dolanas mus tarsi pasiunčia į mūsų senatvę, bet vistiek susidaro įspūdis, kad senstam ne mes, o jis pats. „Tai pirmasis mano, kaip suaugusio vyro filmas“ – taip šitą filmą pristato pats X. Dolanas bei prisimena „intelektinį užsiblokavimą“, trukdžiusį pamėgti J. L. Legrace‘o tekstą, kurį 2010 m. X. Dolanui pasiūlė jo mūza Anne Dorval (vaidinusi X. Dolano filmuose „Aš nužudžiau savo mamą“ (pranc. „J‘ai tué ma mère“, 2009 m.), „Įsivaizduojamos meilės“ (pranc. „Les amours imaginaires“, 2010 m.) ir jau minėtame „Mamytė“). Po kiek ilgesnės pauzės, atsiradusios po „Mamytės“, „Tiesiog pasaulio pabaiga“ atrodo kaip stabtelėjimas. Žinoma, truputį gaila, tačiau stabtelėjimas – tai dar ne pasaulio pabaiga.

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles