Kaip „Parazitas“ užkariavo visą pasaulį

Kaip „Parazitas“ užkariavo visą pasaulį

Lietuvoje kovo 19 d. interneto paltformose prasidėjo virtualus kino festivalis „Kino pavasaris“ – ir nors paskelbtas akrantinas ir sujaukė įprastinę tvarką ir festivalio orgaizatorių planus bei žiūrovų lūkesčius, jau dabar aišku, kad vienu iš neabejotinų žiūrovų favoritų tampa korėjiečio Joon-ho Bongo filmas „Parazitas“ (kor. „Gisaengchung“). Kviečiame trumpai prisiminti, kaip šis filmas, savo kelionė kino ekranuose pradėjęs beveik prieš metus, sėkmingai užkariavo viso pasaulio kino žiūrovų ir kritikų simpatijas.

Labai retai filmas susilaukia tokio vienbalsio palaikymo, kaip kad nutiko J. Bongo „Parazitui“. Ir niekas iš anksto negalėjo numatyti tokios sėkmės – pats režisierius atskleidė, kad tiesiog tikėjosi, jog pajamų, gautų iš bilietų pardavimo, užteks padengti filmo biudžeto išlaidas. Sukurtas po kelerių „amerikietiškų“ J. Bongo metų (per kuriuos jis pastatė „Sniego traukinį“ (angl. „Snowpiecer“, 2013 m.) ir „Okdžą“ (angl. „Okja“, 2017 m.) „Parazitas“, anot paties režisieriaus, nebuvo skirtas peržengti Pietų Korėjos ribas.

2019 m. gegužę „Parazitas“ varžėsi tarptautinio Kanų kino festivalio pagrindinėje konkursinėje programoje, kur iš karto sužavėjo kino kritikus ir įsitvirtino favoritų laimėti Auksinę palmės šakelę sąrašo viršuje. Tradiciškai žiniasklaidos prognozės ir tikrieji laureatai dažniausiai nesutampa, taigi paprastai išankstinės kritikų liaupsės filmui yra blogas ženklas. Tačiau „Parazitas“ paneigė šį prietarą ir tarptautinė žiuri, kuriai vadovavo meksikiečių režisierius Alejandro González Iñárritu, būtent šiai juostai skyrė Auksinę palmės šakelę.

Palanki kritika ir populiarumas neapleido šio filmo ir po premjeros Prancūzijoje. Pradėtas rodyti 2019 m. birželio 5 d. „Parazitas“ surinko 1,5 mln. žiūrovų ir taip Hegzagone tapo pačiu populiariausiu neprancūzišku Auksinės palmės šakelės laureatu, aplenkęs dar 2004 m. Kanuose triumfavusią Michaelio Moore’o skandalingą dokumentiką „9/11 pagal Farenheitą“ (angl. „Fahrnheit 9/11“)! Didžiulis pasiekimas korėjietiškam filmui – bet ir tai buvo dar tik pradžia vėliau laukusio didžiojo triumfo.

Spalį J. Bongas kaip garbės svečias buvo pakviestas į Liumjerų festivalį, kur kartu su Francisu Fordu Coppola buvo apdovanoti už nuopelnus kinui. Atsiimdamas apdovanojimą J. Bongas prisipažino dėl „Parazito“ platinimo kampanijos išmaišęs visą pasaulį ir vienintelis dalykas, ko jis tuo metu troško – tai grįžti į Korėją pas savo šunį.

Deja, J. Bongo (ir jo šuns!) „nelaimei“ „Parazito“ platinimo kampanija tuo metu dar tik įsibėgėjo ir visai netrukus režisierius buvo kviečiamas į visą virtinę amerikietiškų pokalbių šou – rimtiems kandidatams į Oskarus tai yra neišvengiama. Nes nekilo jokių abejonių – nuo pat 2019 m. rudens „Parazitas“ jau buvo vienas didžiausių pretendentų į JAV kino meno ir mokslo akademijos teikiamus apdovanojimus. Netrukus tą patvirtino ir vadinamieji „Oskarų šaukliai“ – anksčiau vykstančios apdovanojimų ceremonijos – tiek amerikietiškos (Auksiniai gaubliai, Režisierių gildijos apdovanojimai, Prodiuserių gildijos apdovanojimai…), tiek tarptautiniai (BAFTA…).

Tačiau 2020 m. pradžioje ėmė atrodyti, kad „Parazitą“ iš lyderio pozicijos ima išstumti Samo Mendeso režisuota I-ojo pasaulinio karo drama „1917“ – rimtą konkurenciją patvirtino ir šios juostos laimėjimai Auksiuose gaubliuose, BAFTA ir Prodiuserių gildijos apdovanojimuose, paprastai laikomais geriausiais Oskarų pranašais. Vis tik J. Bongas ir toliau išliko stiprus kandidatas laimėti prizą už geriausią – geriausio tarptautinio filmo kategorijos Oskaras jau be kalbų iš anksto buvo rezervuotas „Parazitui“, nepaisant to, kad į jį pretendavo, be kita ko, Pedro Almodóvaro „Skausmas ir šlovė“ (isp. „Dolor y gloria“) ir Ladjo Ly „Vargdieniai“ (pranc. „Les Misérables“).

2020 m. vasario 9 d. Vis tik paneigė visas išankstines prognozes, ir nušluostęs nosis visiems savo konkurentams triumfavo geriausio filmo, geriausios režisūros, geriausio originalaus scenarijaus ir geriausio tarptautinio filmo Oskarų kategorijose. Tokiu būdu J. Bongas tapo pirmuoju režisieriumi, per vieną vakarą laimėjusiu keturis Oskarus nuo pat… 1954 m., kai tą padarė Waltas Disney’us! Tiesa, tokia „Parazito“ sėkme džiaugėsi ne visi – praėjus kelioms dienoms po istorinės ceremonijos vakaro, J. Bongo filmas užkliuvo… JAV prezidentui Donaldui Trumpui. Ir pagrindine jo nepasitenkinimo priežastimi tapo faktas, kad tai – korėjietiškas filmas. D. Trumpas ilgėjosi laikų, kai geriausio filmo Oskarą gaudavo tokios amerikietiškos juostos kaip „Vėjo nublokšti“ (angl. „Gone with the Wind“, 1939 m.) – vėlėsniais laikas, beje, sulaukusi nemažai kritikos dėl nederamo vergvaldžių ir vergų santykio vaizdavimo. Už „Parazito“ platinimą JAV atsakinga studija „Neon“ JAV prezidento pareiškimą šio filmo atžvilgiu pavadino „aiškiai rasistiniu“ ir apgailestavo, kad šis, matyt „nemoka skaityti“ (taip referuodama į ankstesnį J. Bongo raginimą amerikiečiams išmokti nugalėti vieno colio aukščio subtitrų baimę).

Paskutinė vyšnaitė ant didelio ir gardaus „Parazito“ apdovanojimų pyrago, vainikavusi visą jo triumfą – Prancūzijos Cezario apdovanojimas geriausio užsienio filmo kategorijoje. Pats J. Bongas Cezarių ceremonijoje nedalyvavo – režisierius po ilgo ir varginančio turo jau buvo grįžęs į tėvynę, tačiau šalies, kur vieną 2019 m. gegužės vakarą prasidėjo svaiginanti jo filmo sėkmės istorija, žiūrovams kartu su visa „Parazito“ komanda jis skyrė viešą padėką – tokiu būdu J. Bongas padėkojo visiems, padėjusiems sukurti fenomenalią „Parazito“ šlovės istoriją.

 

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles