Išdalyti 2024 m. Goya apdovanojimai

Išdalyti 2024 m. Goya apdovanojimai

Vasario 10 d. Ispanijos sostinėje Madride išdalyti Goya kino apdovanojimai. Jie teikiami 38-ą kartą.

Šįkart triumfavo J. A. Bayonos režisuotas filmas „Sniego visuomenė“ (isp. „La sociedad de la nieve“), kurtas kaip originalus „Netflix“ platformos turinys. Ši istorinė juosta, pasakojanti apie 1972 m. Andų kalnuose sudužusio lėktuvo keleivių pastangas išgyventi, pripažinta geriausiu filmu, o J. A. Bayona atitinkamai – geriausiu režisieriumi. Ir tai – tik du apdovanojimai iš 12, kuriuos „Sniego visuomenė“ gavo šeštadienio vakarą.

Kita vertus, galima pasidžiaugti, kad geriausio filmo kategorijoje nominuotos juostos pasižymi aukšta kokybe ir atspindi ispaniško kino įvairovę. Be jau minėtos biografinės išgyvenimo dramos „Sniego visuomenė“, į šį apdovanojimą pretendavo tris prizus iš Berlinalės parsivežusi Establiz Urresolos Solaguren jautri drama apie translytį vaiką „20 000 bičių rūšių“ (isp. „20.000 especies de abejas“), Davido Truebos biografinė švelnios meilės istorija „Jie jį pažįsta“ (kat. „Saben aquell“), Isabelės Coixet romantinė drama „Meilė“ (isp. „Un Amor“) ir Víctoro Ericės „Užmerk akis“ – kaip savo recenzijoje apibūdino amerikiečių leidinys „Variety“: „skaudanti odė kinui, laikui ir atminčiai“.

Tiesa, net ir tada, kai J. A. Bayona atsiėmė statulėlę už geriausią režisūrą, intriga, ar „Sniego visuomenė“ laimės ir geriausio filmo kategorijoje, išliko iki pat pabaigos, kadangi geriausio adaptuoto scenarijaus kategorijoje triumfavo animacinis filmas „Roboto sapnai“ (angl. „Robot Dreams“) (ir tai buvo vienintelė kategorija, kurioje „Sniego visuomenė“ buvo nominuota, bet nelaimėjo), o Davidas Verdagueris pripažintas geriausiu aktoriumi už vaidmenį filme „Jie jį pažįsta“.

Tačiau dviem Oskarams – geriausio tarptautinio filmo ir geriausių šukuosenų bei grimo kategorijose – nominuota „Sniego visuomenė“ ne tik tapo geriausiu 2023 m. ispanišku filmu, bet dar ir susišlavė visus techninius apdovanojimus. Ir tai nebuvo staigmena ar atsitiktinumas: filmas yra plačiai giriamas už savo techninę pusę, sukurtą ne Holivudo kino technikų, daugiausia – ispanų, bet, be jų prie šio filmo sėkmės ir techninės kokybės prisidėjo Goya laureatai iš Urugvajaus (operatorius Pablo Luque) ir Prancūzijos (meno direktorius Alain Bainée).

Skambant gausiems aplodismentams amerikiečių aktorė Sigourney Weaver gyvai atsiėmė Ispanijos Tarpautinį Goyos apdovanojimą. „Jūsų šalis sukūrė tiek daug šedevrų: drąsių, sukrečiančių, nepamirštamų. Kai aš galvoju apie Ispanijos kiną, ne apie žanrus. Koks malonumas vaidinti filme, kur net kamerų tvirtintojas yra perskaitęs scenarijų“, kalbėjo ji, atsiimdama apdovanojimą.

Tiesa, per ceremoniją nuskambėjo ir ne tokių džiaugsmingų kalbų. Pavyzdžiui, buvo raginama sustabdyti seksualinę prievartą Ispanijos kino industrijoje – tokius raginimus paskatino neseni trijų moterų kaltinimai seksualiniu smurtu režisieriui Carlosui Vermutui – jis šiuos kaltinimus neigia.

Pristatydamas geriausią filmą, ispanų kino legenda režisierius Pedro Almodóvaras replikavo vos prieš kelias valandas pasisakiusiam ekstremalios dešinės „Vox“ partijos nariui Juanui Garcíai-Gallardo, anot kurio, Ispanijos kino kūrėjai yra „„ponuliai“, kurių filmai kainuoja milijonus iš valstybės biudžeto, bet jų niekas nežiūri“. „Mes grąžiname tai, ką gauname ir dar daugiau – mokėdami mokesčius ir socialinį draudimą bei kurdami tūkstančius darbo vietų“, kalbėjo P. Almodóvaras. Jis taip pat būtų galėjęs pridurti, kad „Netflix“ topuose galima rasti keturis ispaniškus filmus, o „Sniego visuomenę“ – ir Top5 žiūrimiausių filmų ne anglų kalba per visą šio JAV internetinių peržiūrų platformų giganto istoriją.

Ispanų filmai taip pat reguliariai pelno prizus tarptautiniuose kino festivaliuose. Pavyzdžiui, „20 000 bičių rūšių“ pernai apdovanotas už geriausią vaidybą (akt. Sofíai Otero) tarptautiniame Berlyno kino festivalyje. Šeštadienio vakarą apdovanojimų ceremoniją šio filmo komanda paliko su trimis statulėlėmis: geriausio debiutinio filmo, geriausio originalaus scenarijaus ir geriausios antro plano aktorės (akt. Ana Gabarain).

Oskarui (geriausio animacinio filmo kategorijoje) nominuotas Pablo Bergerio „Roboto sapnai“ Ispanijoje jau gavo analogišką apdovanojimą. Šiam filmui taip pat pavyko aplenkti „Sniego visuomenę“ geriausio adaptuoto scenarijaus kategorijoje.

103-ejų metų amžiaus ispanų operatoriui Juanui Mariné, kurio karjera prasidėjo dar 1942 m., o filmografijoje – 102 filmai, skirtas 2024 m. Garbės Goyos apdovanojimas.

 

Žemiau pateikiame visą laureatų sąrašą:

 

Geriausias filmas:

  • „20 000 bičių rūšių“ (isp. „20.000 especies de abejas“, rež. Establiz Urresola Solaguren)
  • „Jie jį pažįsta“ (kat. „Saben aquell“, rež. David Trueba)
  • „Meilė“ (isp. „Un Amor“, rež. Isabel Coixet)
  • „Sniego visuomenė“ (isp. „La sociedad de la nieve“, rež. J. A. Bayona)
  • „Užmerk akis“ (isp. „Cerar los ojos“, rež. Víctor Erice)

Geriausia režisūra:

  • J. A. Bayona („Sniego visuomenė“)
  • Isabel Coixet („Meilė“)
  • Víctor Erice („Užmerk akis“)
  • Elena Martin („Būtybė“/ isp. „Creatura“)
  • David Trueba („Jie jį pažįsta“)

Geriausia aktorė:

  • Malena Alterio („Lai niekas nemiega“/ isp. „Que nadie duerma“)
  • Laia Costa („Meilė“)
  • Carolina Yuste („Jie jį pažįsta“)
  • Patricia Lopez Arnaiz („20 000 bičų rūšių“)
  • María Vázquez („Gimtinė“/ isp. „Matria“)

Geriausias aktorius:

  • Alberto Ammann („Prie įėjimo“/ angl. „Upon Entry“)
  • Enrique Auquer („Mokytojas, kuris pažadėjo jūrą“/ kat. „El mestre que va prometre el mar“)
  • Hovik Keuchkerian („Meilė“)
  • Manolo Solo („Užmek akis“)
  • David Verdaguer („Jie jį pažįsta“)

Geriausia antro plano aktorė:

  • Ane Gabarain („20 000 bičių rūšių“)
  • Luisa Gavasa („Mokytojas, kuris pažadėjo jūrą“)
  • Itziar Lazkano („20 000 bičių rūšių“)
  • Clara Segura („Būtybė“)
  • Ana Torrent („Užmerk akis“)

Geriausias antro plano aktorius:

  • Álex Brendemühl („Būtybė“)
  • Jose Coronado („Užmerk akis“)
  • Martxelo Rubio („20 000 bičių rūšių“)
  • Hugo Silva („Meilė“)
  • Juan Carlos Vellido („Pagal terapiją“/ isp. „Bajo terapia“)

Geriausia(s) debiutuojanti(s) režsierius(-ė):

  • Itsaso Arnana („Merginoms viskas gerai“/ isp. „Las chicas están bien“)
  • Alvaro Gago („Gimtinė“)
  • Alejandro Marín („Myliu tave beprotiškai“/ isp. „Te estoy amando locamente“)
  • Alejandro Rojas, Juan Sebastian Vasquez („Prie įėjimo“)
  • Estibaliz Urresola Solaguren („20 000 bičių rūšių“)

Geriausia debiutuojanti aktorė:

  • Sara Becker („Filmų pasakotoja“/ isp. „La Contadora de Películas“)
  • Xinyi Ye („Kinės“/ isp. „Chinas“)
  • Yeju Ji („Kinės“)
  • Clàudia Malagelada („Būtybė“)
  • Janet Novás („Ragas“/ gal. „O corno“)

Geriausias debiutuojantis aktorius:

  • Omar Banana („Myliu tave beprotiškai“)
  • Brianeitor („Čempionai 2“/ isp. „Campeonex“)
  • La Dani („Myliu tave beprotiškai“)
  • Julio Hu Chen („Kinės“)
  • Matías Recalt („Sniego visuomenė“)

Geriausias originalus scenarijus:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Myliu tave beprotiškai“
  • „Ne toks jau paprastas gyvenimas“
  • „Prie įėjimo“
  • „Užmerk akis“

Geriausias adaptuotas scenarijus:

  • „Jie jį pažįsta“
  • „Meilė“
  • „Mokytojas, kuris pažadėjo jūrą“
  • „Roboto sapnai“
  • „Sniego visuomenė“

Geriausias animacinis filmas:

  • „Hana ir pabaisos“ (isp. „Hanna y los monstrous“)
  • „Jie nušovė pianistą“ (angl. „They Shot the Piano Player“)
  • „Mumijos“ (angl. „Mummies“)
  • „Roboto sapnai“ (angl. „Robot Dreams“)
  • „Sultanės sapnas“ (isp. „El sueño de la sultana“)

Geriausias dokumentinis filmas:

  • „Iberija, begalinė gamta“ (isp. „Iberia, naturaleza infinita“)
  • „Kaletos rūmai“ (angl. „Caleta Palace“)
  • „Kol tu dar esi tu“ (isp. „Mentre siguis tu“)
  • „Per didelė ambicija“ (isp. „Esta ambición desmedida“)
  • „Su tavim, su tavim ir be manęs“ (isp. „Contigo, contigo y sin mí“)

Geriausias iberoamerikietiškas filmas:

  • „Begalinė atmintis“ (isp. „La memoria infinita“, rež. Maite Alberdi/ Čilė)
  • „Gyva siela“ (port. „Alma Viva“, rež. Cristele Alves Meira/ Portugalija)
  • „Kaip žuvis be vandens“ (isp. „La Pecera“, rež. Glorimar Marrero Sanchez/ Puerto Rikas)
  • „Puanas“ (isp. „Puan“, rež. Benjamín Naishtat, María Alché/ Argentina)
  • „Simonas“ (isp. „Simón“, rež. Diego Vincentini/ Venesuela)

Geriausias europietiškas filmas:

  • „Aštuoni kalnai“ (it. „Le otto montagne“, rež. Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch/ Italija)
  • „Kryčio anatomija“ (pranc. „Antomie d’une chute“, rež. Justine Triet/ Prancūzija)
  • „Mokytojų kambarys“ (vok. „Das Lehrerzimmer“, rež. Ilker Çatak/ Vokietija)
  • „Po saulės“ (angl. „Aftersun“, rež. Charlotte Wells/ Didžioji Britanija)
  • „Saugi vieta“ (kroat. „Sigurno mjesto“, rež. Juraj Lerotic/ Kroatija)

Geriausias kameros darbas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Meilė“
  • „Naktis su Adela“ (isp. „Una noche con Adela“)
  • „Sniego visuomenė“
  • „Užmerk akis“

Geriausias montažas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Mama Kruz“ (isp. „Mamacruz“)
  • „Roboto sapnai“
  • „Sniego visuomenė“
  • „Užmerk akis“

Geriausias kostiumų dizainas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Filmų pasakotoja“
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Mokytojas, kuris pažadėjo jūrą“
  • „Sniego visuomenė“

Geriausios šukuosenos ir grimas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Sniego visuomenė“
  • „Šešėlių slėnis“ (isp. „Valle de sombras“)
  • „Švelnumas“ (isp. „La ternura“)

Geriausias produkcijos dizainas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Sniego visuomenė“
  • „Šešėlių slėnis“
  • „Užmerk akis“

Geriausias meninis apipavidalinimas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Filmų pasakotoja“
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Sniego visuomenė“
  • „Užmerk akis“

Geriausi specialieji efektai:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Atsiskyrėlio celė“ (isp. „La ermita“)
  • „Sniego visuomenė“
  • „Šešėlių slėnis“
  • „Tinas ir Tina“ (isp. „Tin &Tina“)

Geriausias garsas:

  • „20 000 bičių rūšių“
  • „Čempionai 2“
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Sniego visuomenė“
  • „Užmerk akis“

Geriausias originalus garso takelis:

  • „Antares paradoksas“ (isp. „La paradoja de Antares“)
  • „Jie jį pažįsta“
  • „Mokytojas, kuris pažadėjo jūrą“
  • „Roboto sapnai“
  • Sniego visuomenė“

Geriausia originali daina:

  • „Eco“ –  „Draugai iki mirties“ (isp. „Amigos hastala muerte“)
  • „Chinas“ – „Kinės“
  • „El amor de Andrea“ – „Andrėjos meilė“ (isp. „El amor de Andrea“)
  • „Yo solo quiero amor“ – „Myliu tave beprotiškai“
  • „La gallinita“ – „Nuolatinis vaizdas“ (isp. „La imatge permanent“)

Geriausias trumpametražis vaidybinis filmas:

  • „Dieviški karoliukai“ (isp. „Cuentas divinas“)
  • „Laiškas mano mamai nuo mano sūnaus“ (isp. „Carta a mi madre para mi hijo“)
  • „Nors jau naktis“  (isp. „Aunque es de noche“)
  • „Pamišėlė ir feministė“ (isp. „La loca y el feminista“)
  • „Paryžius 70“ (isp. „París 70,”)

Geriausias trumpametražis animacinis filmas:

  • „Būti paukščiu ar nebūti“ (angl. „To Birtd or Not to Bird“)
  • „Stažuotojai“ (isp. „Becarias“)
  • „Txotxongiloa“
  • „Viskas gerai“ (isp. „Todo bien“)
  • „Viskas prarasta“ (isp. „Todo está perdido“)

Geriausias trumpametražis animacinis filmas:

„Autobusas“ (isp. „El bus“)

„Ava“

„Paveldėtojos“ (isp. „Herederas“)

„Pūsk!“ (angl. „BLOW!“)

„Š*do terapija“ (isp. „Una terapia de mierda“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles