Penktą kartą „Kino pavasario“ metu, balandžio 1–14 d., vyks mokslinių fantastinių ir mokslo populiarinimo filmų festivalis „Eureka“. Jo nemokami seansai skirti vyresnių klasių mokiniams, studentams bei visiems besidomintiems mokslinės tematikos filmais. Neatsitiktinai šių metų „Eurekos“ simboliu tapo draugiškas ateivis. Festivalio šūkis „Mano draugas ateivis“ kviečia žiūrovus „prisijaukinti“ dažnai nepelnytai pamirštą mokslinės fantastikos žanrą ir susipažinti su išties išskirtiniais šio festivalio filmais.
Festivalio plakate vaizduojamas mielas, šiek tiek pasimetęs, bet draugiškai nusiteikęs ateivis buvo sukurtas iliustratoriaus Antano Dubros rankomis. Šią idėją įgyvendinti jam padėjo fotografas Robertas Daskevičius, įamžinęs mažąjį herojų specialiai tam sukurtoje aplinkoje.
Šiemet „Eurekos“ programoje – šeši skirtingomis temomis intriguojantys filmai, kurie sėkmingai apkeliavo ne vieną tarptautinį kino festivalį. Mokslo ir fantastinių filmų gerbėjų laukia trys dokumentinės juostos, dvi fantastinės dramos ir vienas mocumentary žanro filmas. Programos temų spektras itin platus – joje filmai ir apie ateities maisto krizę, galimą ateivių apsilankymą, pasaulį skirstančias sienas, vyrų išnykimą ir, kaip visada, labiausiai bauginančią žmogaus pasiekimų ir išradimų grėsmę pačiam sau.
Poetiškame dokumentiniame ispanų filme „Sienos“ („Walls“, rež. Migueltxo Molina ir Pablo Iraburu) improvizuojama vieno motyvo – sienos – tema. Sienos, tvoros, spygliuotų vielų, griovių ir kitokios užkardos tęsiasi tūkstančius kilometrų ir visame pasaulyje žmoniją dalina į valstybes, tautas pagal socialinę, ekonominę ir politinę gerovę. Filmuodami skirtingose sienų pusėse, kūrėjai atskleidžia veidrodinę absurdo simetriją, tačiau leidžia pamatyti, kad kiekvienoje sienos pusėje egzistuoja tos pačios svajonės, baimės, mintys ir emocijos.
Dokumentiniame filme „10 milijardų – kas patiekta tavo lėkštėje?“ („10 Billion – What’s on your plate?“) prabylama itin aktualia tema. Filmo kūrėjai primena liūdną prognozę: sparčiai augant žmonių skaičiui žemėje, neišvengiamai atsiras maisto deficitas. Vokiečių režisierius ir knygų autorius Valentinas Thurnas keliauja po pasaulį, lankydamas svarbiausias maisto industrijos grandis. Kalbindamas skirtingas interesų grupes, jis analizuoja esamą situaciją ir galimus ateities scenarijus. Filmas įtikins ne vieną, kad atsakingas požiūris į mūsų kasdien vartojamą maistą gali padėti išvengti žmonijai gresiančios katastrofos.
Filmo anonsas:
Pagrindiniame Venecijos kino festivalio konkurse rodytas ir už garso takelį apdovanotas amerikiečių filmas „Vienodi“ („Equals“, rež. Drake Doremus) – futuristinė herojų Nijos (aktorė Kristen Stewart) ir Silo (aktorius Nicholas Hoult) meilės istorija, vykstanti ateities pasaulyje, kuris yra „išgydytas“ nuo bet kokių žmogiškų emocijų. Genetiškai eliminavę jausmus, mokslininkai galutinai panaikino bet kokį smurtą ir žiaurumą pasaulyje. Tačiau utopinė naujojo pasaulio kasdienybė susidrumsčia, pasklidus gandui apie artėjančią epidemiją, kuri sugrąžina žmonėms jausmus.
Filmo anonsas:
Romantinė mokslinės fantastikos komedija iš Suomijos „Meilė ir Mila“ („Lovemilla“, rež. Teemu Nikki) nustebins savo anarchistinėmis idėjomis ir ironišku žvilgsniu į kultūrizmą. Aimo ir Mila žūtbūt nori išsikraustyti iš alkoholikų tėvų namų ir kantriai taupo pinigus. Tačiau juos slapta išleidžia savimi nepasitikintis Aimo, sugalvojęs su kūniškais kompleksais kovoti rekonstruojant savo kūną ne sporto klube ar sveika mityba, o save paverčiant tobulo sudėjimo robotu. Kokia mergina būtų tuo patenkina? Milos paliktas Aimo nusprendžia skaudančią širdį pakeisti geležine. O kaip baigsis ši ekscentriška meilės istorija, sužinos tik filmą pamatę žiūrovai.
Filmo anonsas:
Bene labiausiai provokuojantis programos filmas – „Už šios ribos jokių vyrų“ („No Men Beyond This Point“, rež. Mark Sawers) – vieniems pasirodys utopiškas, kitiems – distopiškas. Šioje dokumentinį filmą primenančioje dramoje vaizduojamas pasaulis, kuriame neliko vyrų. Čia moterys pastoja savaime ir gimdo tik mergaites, o paskutiniu vyru žemėje laikomas Endriu pernelyg nedramatizuodamas situacijos dirba namų šeimininku ir aukle jo pageidaujančiose šeimose. Iš koto verčiantys interviu ir realistiška vaidyba akimirkai privers patikėti scenarijaus realumu, o filmo humoras vers kvatoti iki pat (ne)laimingos pabaigos.
Filmo anonsas:
Dar vienas dokumentikos principais kurtas filmas, įamžinęs tai, kas dar niekada neįvyko – pirmąjį žmonių susidūrimą su kito pasaulio intelektu. Filmo „Atvykimas: pasimatymas su ateiviais“ („The Visit: An Alien Encounter“, rež. Michael Madsen) kūrėjai kalbina įvairių mokslinių profesijų specialistus, teiraudamiesi apie galimo susitikimo su ateiviais scenarijų. Kitaip nei fantastiniuose filmuose, čia bandoma ieškoti konkrečios logikos, svarstoma, kokiu pagrindu gali užsimegzti pirmasis žmonių ir ateivių kontaktas. Šis filmas žiūrovus nukels už žemiškos patirties ribų ir atskleis baimes ir viltis tų, kuriems jau teko susidurti su ateiviais.