Paskelbta 77-ojo Kanų kino festivalio žiuri

Paskelbta 77-ojo Kanų kino festivalio žiuri

Paaiškėjo 77-ojo Kanų kino festivalio žiuri sudėtis. Kaip festivalio organizatoriai skelbė jau anksčiau, šiemetinei žiuri pirmininkaus amerikiečių režisierė, aktorė ir scenaristė Greta Gerwig, o kartu su ja nuspręsti, kam atiteks prestižinė Auksinė palmės šakelė ir kiti apdovanojimai patikėta: turkų scenaristei ir fotografei Ebru Ceylan, ameriečių aktorei Lily Gladstone, prancūzų aktorei Evai Green, libaniečių režisierei ir scenaristei Nadine Labaki, ispanų režisieriui, prodiuseriui ir scenaristui Antonio Bayonai, italų aktoriui Pierfrancesco Favino, japonų režisieriui Hirokazu Kore-edai ir prancūzų aktoriui ir prodiuseriui Omarui Sy.

Žiuri turės garbės nuspręsti, kuris iš 22 pagrindinės konkursinės programos filmų taps Justine Triet „Kryčio anatomijos“ (pranc. „Anatomie d’une chute“) įpėdiniu. Festivalio laureatai paaiškės per uždarymo ceremoniją gegužės 25 d.

Greta Gerwig © Ben Rayner / Ebru Ceylan © Nuri Bilge Ceylan / Lily Gladstone © Lindsay Siu / Eva Green © Xavier Torres-Bacchetta / Nadine Labaki © Jihad Hojeili / Juan Antonio Bayona © Germán Romani / Pierfrancesco Favino © Pablo Arroyo / Kore-eda Hirokazu © Mikiya Takimoto / Omar Sy © Selly SY

2023 m. G. Gerwig su savo hitu „Barbė“ (angl. „Barbie“) gerino gausybę rekordų. Ši sėkmė neliko nepastebėta ir Kanų kino festivalis neatsitiktinai pakvietė G. Gerwig pirmininkauti žiuri.

Šių laikų herojė Greta Gerwig sukrečia nusistovėjusį status quo tarp kino industrijos ir epochos, reikalaujančios didesnio ekspansyvumo. Ji yra sinefilė: „Man labai patinka filmai – man patinka juos kurti, patinka juos žiūrėti, patinka apie juos kalbėti valandų valandas. Man, kaip sinefilei, Kanai visada buvo viršūnė, kokią tik universali kino kalba gali reprezentuoti. Būti pažeidžiamai, sėdėti tamsioje salėje, pilnoje nepažįstamų žmonių tam, kad pamatytum naujausią filmą – būtent čia aš ir noriu būti. Esu priblokšta ir entuziastingai bei nuolankiai esu pasiruošusi tapti Kanų festivalio žiuri pirmininke. Nekantrauju atrasti, kokios kelionės mūsų čia laukia!“ – taip naująsias pareigas priėmė G. Gerwig.

Užteko mažiau nei penkiolikos metų ir G.Gerwig vardas tapo gerai žinomas tiek amerikietiškame, tiek tarptautiniame kine. Kilusi iš Sakramento miesto Kalifornijoje, tapusi niujorkiete ji svajojo tapti dramaturge, tačiau gyvenimas pasisuko kiek kita – nors ir ne per daug nutolusia ir šiek tiek rizikinga, bet unikalia linkme, atvedusia į staigų pakilimą.

Vakarykštei nepriklausomo amerikietiško kino ambasadorei, šiandieninei pasaulio kino teatrų bilietų kasų valdovei G. Gerwig pavyksta suderinti tai, kas anksčiau buvo laikoma nesuderinama: ji kuria autorinius masinio populiarumo filmus, suartina meną su industrija, subtiliai ir giliai kvestioniuoja šiuolaikines problemas ir deklaruoja savo išskirtines menines ambicijas ekonominėje sistemoje, kurią ji priima tam, kad kuo geriau panaudotų.

Kad ir ką bedrytų: vaidintų, rašytų ar režisuotų, jos kūryboje atsikartoja tie patys motyvai, atsiskleidžiantys per jos laisvus, kartais trapius ir atskalūniškus, bet visada ryžtingus personažus: šeiminės problemos, tapimas suaugusiu, socialinės atskirties baimė, meninio pašaukimo gimimas.

Pradėjusi kaip aktorė G. Gerwig tapo scenariste ir dirbo daugelyje projektų. Jos pirmasis filmas, kurį režisavo savarankiškai, „Lady Bird“ (2017 m.) – sukrečiantis, melancholiškas ir švelnus paauglystės kančių portretas – buvo nominuotas penkiems Oskarams, įskaitant ir geriausios režisūros kategoriją.

Savo antrajam filmui G. Gerwig ambicingai pasirinko amerikiečių literatūros klasiką – Louisos May Alcot 1868 m. kūrinį „Mažosios moterys“ (angl. „Little Women“), vėlgi su intencija naujai pažvelgti į šios istorijos protagonistes ir geriau atskleisti jų emancipaciją vyrų valdomame pasaulyje. Tarp eilučių čia galima įskaityti ir režisierės subtiliai keliamą klausimą apie savo pačios vietą kino sistemoje ir kompromisus daromus dėl komercinės sėkmės ir pataikavimo plačiajai publikai.

Galiausiai, jos naujausias ilgametražis „Barbė“, kino sales pasiekęs 2023 m. liepą, tornadas, kuriame ši mintis atkartojama, tik šįkart dar įspūdingiau, per ambivalentišką mažų mergaičių garbinamą žaislą, kuris tuo pačiu metu yra ir moters – kaip – objekto, ir moterų emancipacijos simbolis. Šioje negailestingoje satyroje apie žmogaus būtį G. Gerwig žaismingai baksnoja kasdienį seksizmą ir visuomenėje vis dar kerojančius stereotipus. Tapusi pasauliniu kultūriniu fenomenu „Barbė“ tapo pelningiausiu 2023 m. filmu, o G. Gerwig – pirmąja režisiere moterimi, kurios filmas peržengė milijardo JAV dolerių ribą.

Pirmoji amerikiečių režisierė, pirmininkausianti Kanų festivalio žiuri, 40-metė G. Gerwig ir čia jau spėjo perrašyti rekordus: ji taps jauniausia žiuri pirmininke nuo 1966 m., kai šias pareigas ėjo tuomet vos 31-erių italų kino ikona Sofia Loren, antrąją režisiere, po to, kai 2014 m. Kanų žiuri pirmininkavo naujazelandietė Jane Campion, ir antrąja amerikiete, po aktorės Olovios de Haviland, kuri buvo pirmoji moteris, pirmininkavusi Kanų festivalio žiuri 1965 m.

„Tai akivaizdus pasirinkimas, kadangi Greta Gerwig drąsiai įkūnija pasaulinio kino atsinaujinimą, ką Kanų kino festivalis daro kiekvienais metais, tuo pačiu metu būdamas tiek pirmtaku, tiek ruporu. Be Septintojo meno, ji reprezentuoja epochą, kuri peržengia sienas ir maišo žanrus tam, kad triumfuotų intelektas ir humanizmas“, taip sprendimą G. Gerwig skirti žiuri pirmininke motyvavo Kanų festivalio prezidentė Iris Knobloch ir generalinis atstovas Thierry Frémaux.

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles