Vasario 10 d. visiškai atsinaujinusi Prancūzijos kino akademija paskelbė 2021 m. Cezarių apdovanojimų nominantus. Prancūzų spauda jau spėjo pavadinti šį etapą „nauja era“ – pernai, po kontroversiško sprendimo (susijusio su seksualine prievarta kaltinamu režisieriumi Romanu Polanskiu), sukėlusio didžiulį visuomenės pasipiktinimą, visa Prancūzijos kino akademijos valdyba atsistatydino iš karto po 45-osios Cezarių ceremonijos. Tikimasi, kad naujoji valdyba įneš daugiau naujų vėjų ir dinamikos į svarbiausių Prancūzijos kino apdovanojimų ceremoniją.
46-oji Cezarių ceremonija vyks kovo 12 d. legendinėje „Olympia“ salėje Prayžiuje. Ceremonijos prezidentu paskirtas Roschdy Zemas (pernai apdovanotas kaip geriausias aktorius už vaidmenį filme „Rubė. Šviesa“ (pranc. „Rubaix, une lumière“), o vakarą ves aktorė Marina Foïs. Paprastai Cezarių ceremonija vyksta vasario pabaigoje, kelios dienos prieš Oskarus, tačiau šiemet dėl COVID-19 pandemijos ceremonija šiek tiek pavėlinta.
Nominantai atrinkti iš 351 filmo (iš jų 125 pretendavo į geriausio filmo katgoriją) ir 1760 asmenų. Ir tai tik dėl kinui labai neįprastų metų, kai dėl pandemijos ir karantino kino salės buvo priverstinai uždarytos 5 mėnesius. Ir kol kas nepanašu, kad iki apdovanojimų ceremonijos kas nors pasikeis ir jos atves duris.
Tegyvuoja meilė!
Tad pereinant prie nominantų apžvalgos, akivaizdu, kad į pirmaujančias pozicijas įsiveržė meilės istorijos – tiesa, kiekviena papasakota skirtingu stiliumi. Vienvaldžiu lyderiu tapo Emmanuelio Mouret režsisuota drama „Meilės reikalai“ (pranc. „Les Choses qu‘on dit, les choses, qu‘on fait“) – iš viso ši juosta surinko 13 nominacijų, o joje vaidinę aktoriai varžosi šešiose kategorijose. Pernai šis filmas buvo įtrauktas į simbolinę neįvykusio Kanų kino festivalio oficialią programą, prancūzų kino leidinio „Cahiers du cinéma“ įtrauktas į geriausių filmų dešimtuką (penkta vieta), „Meilės reikalai“ be kita ko pretenduoja laimėti Cezarį geriausio filmo, geriausios režisūros ir geriausio originalaus scenarijaus kategorijose.
Per vieną nominaciją atsilikusios antrą-trečią vietas dalijasi Alberto Dupontelio komiška drama „Sudie, kvailiai“ (pranc. „Adieu les cons“) ir François Ozono drama „85-ųjų vasara“ (pranc. „Été 85“), surinkusios po 12 nominacijų. Tiesa, šių nominantų situacija yra nevienoda. A. Dupontelis jau yra laimėjęs Cezarį už geriausią režisūrą – tai nutiko 2018 m., kai jo juosta „Iki pasimatymo ten aukštai“ (pranc. „Au revoir là-haut“) iš viso laimėjo 5 statulėles. Savo ruožtu F. Ozonas niekada nebuvo labai mėgstamas Prancūzijos kino akademijos – net ir tais metais, kai jo filmai būdavo gausiai nominuoti įvairiose kategorijose, apdovanojimų ceremonija virsdavo vienu dideliu nusivylimu – pvz., 2003 m. kriminalinis komiškas miuziklas „8 moterys“ (pranc. „8 femmes“), nominuotas 11 kategorijų, liko be nieko, o 2017 m. Istorinė romantinė drama „Francas“ (pranc. „Frantz“) laimėjo vos vieną statulėlę (už geriausią kinematografiją), nors buvo nominuota 11 kartų. Galbūt nauji vėjai akademijos valdyboje bus lemtingi F. Ozonui?
Už šio lyderių atsidūrė romantinė nuotykių komedija „Antuanetė Sevenų kalnuose“ (pranc. „Antoinette dans les Cévennes“), taip tarsi patvirtindama išankstinį autsaiderės statusą. Per tą trumpą laiką, kiek buvo rodoma kino salėse šią Caroline Vignal režisuotą juostą pamatė daugiau kaip 700 tūkst. Žiūrovų – kas buvo neįtikėtinai gausu. Dabar ši komedija surinko 8 nominacijas, tarp kurių – ir geriausio filmo bei geriausios aktorės (į ją pretenduoja Laure Calamy) kategorijose. Tačiau ne už geriausią režisūrą, ir Maïwenn šioje kategorije yra vienintelė moteris, tarp penkių nominantų (šiemet ši kategorija susiaurinta nuo 7 nominantų iki 5).
Kitai populiariai komedijai „Tiesiog juoda“ (pranc. „Tout simplement noir“) nominacijų prasme prasisekė dar prasčiau – juosta nominuota tik dviejose kategorijose: geriausio debiutinio filmo ir geriausio debiutuojančio aktoriaus (nominutoas Jeanas-Pascalis Zadi kartu yra ir vienas iš šio filmo režsierių).
Nauja era – naujos taisyklės?
Sąrašo viduryje pagal nominacijų skaičių įsitaisė Sébastieno Lifshitzo juosta „Paauglės“ (pranc. „Adolescentes“). Galbūt kitu atveju 6 nominacijos atrodytų gana vidutiniškai, bet „Paauglės“ yra ne vaidybinis, o dokumentinis filmas. Ši juosta, kurioje užfiksuotas dviejų paauglių mergaičių 5 metų gyvenimo laikotarpis, ne tik jau dabar laikoma stipria favorite geriausio dokumentinio filmo kategorijoje, bet gali tapti ir geriausiu filmu. Tačiau dar neaišku, ar šiuo atveju tebegalios nekumuliacinė taisyklė, pagal kurią juosta, pirmaujanti geriausio filmo rinkimuose, negali būti apdovanota geriausio debiutinio filmo, geriausio animacinio ar geriausio dokumentinio filmo kategorijose. Vis tik ši taisyklė negalioja teikiant apdovanojimus geriausio filmo ir geriausios režisūros kategorijose – toks draudimas panaikintas prieš penkerius metus.
Galiausiai, bent viena naujovė tikrai bus – šiemetiniuose apdovanojimuose nebeliks kontroversiško Publikos prizo, kuris iš pradžių buvo teikiamas daugiausiai žiūrovų sulaukusiam praėjusių metų prancūziškam filmui, vėliau tvarka buvo šiek tiek pakeista, nugalėtoją renkant iš penkių populiariausių kandidatų. Tačiau moksleivių prizas vis tik išlieka ir bus įteiktas kovo 31 d. Sorbonoje vienai iš penkių juostų, nominuotų geriausio filmo kategorijoje. Ar galima tikėtis, kad pasikartos pernykštė situacija, kai tokia dviguba sėkmė aplankė Ladjo Ly kriminalinę dramą „Vargdieniai“ (pranc. „Misérables“)? Laukti liko ne tiek ir daug. „
Žemiau pateikiame visus nominantus:
Geriausias filmas:
- „85-ųjų vasara“ (pranc. „Été 85“, rež. François Ozon)
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“ (pranc. „Antoinette dans les Cévennes“, rež. Caroline Vignal)
- „Paauglės“ (pranc. „Adolescenttes“, Sébastien Lifshitz)
- „Sudie, kvailiai“ (pranc. „Adieu les cons“, rež. Albert Dupontel)
- „Meilės reikalai“ (pranc. „Les Choses qu’on dit, les chose qu’on fait“, rež. Emmanuel Mouret)
Geriausia režisūra:
- Albert Dupontel („Sudie, kvailiai“)
- Sébastien Lifshitz („Paauglės“)
- Maïwen („DNR“/ pranc. „ADN“)
- Emmanuel Mouret („Meilės reikalai“)
- François Ozon („85-ųjų vasara“)
Geriausia aktorė:
- Laure Calamy („Antuanetė Sevenų kalnuose“)
- Martine Chevallier („Dviese“/ pranc. „Deux“)
- Virginie Efira („Sudie, kvailiai“)
- Camelia Jordana („Meilės reikalai“)
- Barbara Sukowa („Dviese)
Geriausias aktorius:
- Sami Bouajila („Sūnus“/ pranc. „Un fils“)
- Jonathan Cohen („Milžiniška“/ pranc. „Énorme“)
- Albert Dupontel („Sudie, kvailiai“)
- Niels Schneider („Meilės reikalai“)
- Labert Wilson („De Golis“/ pranc. „De Gaulle“)
Geriausia antro plano aktorė:
- Fanny Ardant („DNR“)
- Valeria Bruni Tedeschi („85-ųjų vasara“)
- Émilie Dequenne („Meilės reikalai“)
- Noémie Lvovsky („Tobula žmona“/ pranc. „La Bonne épouse“)
- Yolande Moreu („Tobula žmona“)
Geriausias antro plano aktorius:
- Edouard Baer („Tobula žmona“)
- Louis Garrel („DNR“)
- Benjamin Lavernhe („Antuanetė Sevenų kalnuose“)
- Vincent Macaigne („Meilės reikalai“)
- Nicolas Marié („Sudie, kvailiai“)
Geriausia debiutuojanti aktorė:
- Mélissa Guers („Mergina su antrankiais“/ pranc. „La Fille au bracelet“)
- India Hair („Nykstančios žuvys“/ pranc. „Poissonsexe“)
- Julia Piaton („Meilės reikalai“)
- Camille Rutherford („Feličita“/ pranc. „Felicità“)
- Fathia Youssouf („Meilutės“/ pranc. „Mignonnes“)
Geriausias debiutuojantis aktorius:
- Guang Huo („Naktinis pasivažinėjimas“/ pranc. „La Nuit venue“)
- Félix Lefebvre („85-ųjų vasara“)
- Benjamin Voisin ((„85-ųjų vasara“)
- Alexandre Wetter („Miss Prancūzija“/ panc. „Miss“)
- Jean-Pascal Zadi („Tiesiog juoda“/ pranc. „Tout simplement noir“)
Geriausias pirmasis filmas:
- „Dviese“ (rež. Filippo Meneghetti)
- „Berniukas šifonas“ (pranc. „Garçon chiffon“, rež. Nicolas Maury)
- „Kušetė Tunise“ (pranc. „Un divan à Tunis“, rež. Manele Labidi)
- „Meilutės“ (rež. Maïmouna Doucouré)
- „Tiesiog juoda“ (rež. Jean-Pascal Zadi, John Wax)
Geriausias užsienio filmas:
- „1917“ (rež. Sam Mendes; Didžioji Britanija)
- „Dar po vieną“ (dan. „Druk“, rež. Thomas Vinterberg)
- „Kristaus kūnas“ (lenk. „Boze ciało“, rež. Jan Komasa; Lenkija)
- „Rugpjūčio mergelė“ (isp. „La virgen de agosto“, rež. Jonas Trueba)
- „Tamsūs vandenys“ (angl. „Dark Waters“, rež. Todd Haynes; JAV)
Geriausias animacinis filmas:
- „Vampyriukas“ (pranc. „Petit vampire“, rež. Joan Sfar)
- „Patrakėlė Marta Džein“ (pranc. „Calamity: une enfance de Martha Jane Cannary“, rež. Rémi Chayé)
- „Žozepas“ (pranc. „Josep“, rež. Aurel)
Geriausias dokumentinis filmas:
- „Kaklaraištis“ (pranc. „La Cravate“, rež. Mathias Théry, Étiene Chaillou)
- „Paauglės“
- „Sirilas, ūkininkas, 30 metų, 20 karvių, pienas, sviestas ir skolos“ (pranc. „Cyrille, agriculteur, 30 ans, 20 vaches, du lait, du beurre, des dettes“, rež. Rodolphe Marconi)
- „Šalis, išliekanti išmintinga“ (pranc. „Un pays qui se tient sage“, rež. David Dufresne)
- „Žvilgsnio istorija“ (pranc. „Histoire d’un regard“, rež. Marian Otero)
Geriausias originalus scenarijus:
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“
- „Dviese“
- „Išvalyti atmintį“ (pranc. „Effacer l’historique“)
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausias adaptuotas scenarijus:
- „85-ųjų vasara“
- „Dylerė“ (pranc. „La Daronne“)
- „Maža šalis“ (prand. „Petit pays“)
- „Mergina su antrankiais“
- „Vapsvų tinklas“ (angl. „Wasp Network“)
Geriausia kinematografija:
- „85-ųjų vasara“
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“
- „Paauglės“
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausias montažas:
- „85-ųjų vasara“
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“
- „Paauglės“
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausias garsas:
- „85-ųjų vasara“
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“
- „Paauglės“
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausia originali muzika:
- „85-ųjų vasara“
- „Antuanetė Sevenų kalnuose“
- „DNR“
- „Naktinis pasivažinėjimas“
- „Sudie, kvailiai“
Gerausi kostiumai:
- „85-ųjų vasara“
- „De Golis“
- „Tobula žmona“
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausios dekoracijos:
- „85-ųjų vasara“
- „De Golis“
- „Tobula žmona“
- „Sudie, kvailiai“
- „Meilės reikalai“
Geriausias trumpametražis vaidybinis filmas:
- „Aš būsiu vienas iš migdolmedžių“ (pranc. „Je serai parmi les amandiers“, rež. Marie Le Floc’h)
- „Atominis nuotykis“ (pranc. „L’Aventure atomique“, rež. Loïc Barché)
- „Atsisveikinimas“ (pranc. „Un adieu“, rež. Mathilde Profil)
- „Kam rūpi, kad ožkos gaišta?“ (pranc. „Qu’importe si les bêtes meurent“, rež. Sofia Alaoui)
- „Netikėlis“ (pranc. „Baltringue“, rež. Josza Anjembe)
Geriausias trumpametražis animacinis filmas:
- „Bak-Hong“ (pranc. „Bach-Hông“, rež. Elsa Duhamel)
- „Galva į dilgėles“ (pranc. „La Tête dans les orties“, rež. Paul Cabon)
- „Lokio valanda“ (pranc. „L’Heure de l’ours“, rež. Agnès Patron)
- „Pelėdžiuko odisėja“ (pranc. „L’Odyssée de Choum“, rež. Julien Bisaro)