Romas Zabarauskas: 10 klausimų apie filmų minios finansavimą

Romas Zabarauskas: 10 klausimų apie filmų minios finansavimą

Dažnai sulaukiu klausimų apie kūrybinių projektų minios finansavimą, todėl nusprendžiau apie tai parašyti straipsnį – mažu kam pravers, ir iš naujo to paties atsakinėti nereikės, galėsiu tik nuorodą numesti.

Patirties turiu nemažai. Savo debiutiniam trumpo metražo filmui “Porno Melodrama” kartu su broliu Martynu ir kitais organizatoriais 2010-aisiais rengėme paramos vakarėlius “Porno Melody”. Penki vakarėliai Lietuvoje daug neuždirbo, bet padėjo atkreipti nemažai dėmesio. Pasinaudodama juo, meno kuratorė Justė Kostikovaitė įkalbino Berlyno gėjų klubą “Schwuz” nuo savo Eurovizijos vakarėlio po eurą nuo kiekvieno lankytojo skirti mūsų filmui. Klubo svečius pasitikau aš bei “Amnesty International” aktyvistai, pasakoję apie LGBT situaciją Lietuvoje, ir taip surinkę dar daugiau aukų. Be to, keliasdešimt aukų gavome per Paypal sąskaitą internetu.

http://pornomelodrama.com/

2012-aisiais savo ilgo metražo debiutui “Streikas” (We Will Riot) minios finansavimo kūrybinių projektų portale “Kickstarter” surinkau 10,129 dolerių.

www.kickstarter.com/projects/romaszabarauskas/we-will-riot

Galiausiai prieš kelias savaites tokiu pat būdu pralenkiau pats save, ir savo naujam filmui “Nuo Lietuvos nepabėgsi” (You Can’t Escape Lithuania) surinkau 20,886 dolerių – mano žiniomis, tai sėkmingiausia lietuviško filmo minios finansavimo kampanija. Provokuojantis sumanymas – pažadas išsiųsti savo paties nuogo nuotrauką filmo rėmėjams – padėjo sulaukti tarptautinės spaudos dėmesio ir laiku surinkti reikiamas lėšas. Tačiau apsinuoginti nepatariu – to tikrai nepakaks! Apie ką reikėtų pagalvoti, surašiau atsakydamas į dažniausiai šia tema man užduodamus klausimus.

kickstarter.com/projects/romaszabarauskas/you-cant-escape-lithuania

1. Ar galima būnant Lietuvoje sukurti Kickstarter kampaniją?

Trumpas atsakymas turėtų būti neigiamas. Kickstarter šiuo metu atviras šių šalių kūrėjoms: JAV, Didžiosios Britanijos, Kanados, Australijos, Naujosios Zelandijos, Nyderlandų, Airijos, Švedijos, Danijos, Norvegijos. Kad išsisuktum, turi surasti patikimą partnerį vienoje iš šių šalių, kuris įvestų savo banko sąskaitos duomenis. Jei to nenori ar negali padaryti, gali rinktis visiems atvirą Indiegogo platformą, tačiau jos įvaizdis mažiau prestižinis ir tuo atžvilgiu blogesnis.

Beje, partnerį gali surasti ir nieko toje šalyje nepažinodamas. JAV, Didžiojoje Britanijoje ir kitose šalyse yra nemažai ne pelno siekiančių organizacijų, kurios užsiima “mokestine parama”. Už tavo kampanijos valdymą ir paramą jos pasiims sutartą procentą nuo surinktos sumos. Mainais už tai tavo rėmėjams galima bus pasiūlyti mokestinę nuolaidą, su kuria jie vėliau galės susimažinti savo mokamus mokesčius. Mano filmų kampanijos mokestinis rėmėjas – MIX Niujorko Queer Kino Festivalis.

2. Kaip yra su mokesčiais?

Negaliu vienareikšmiškai atsakyti, nes tai priklauso nuo tos šalies, kurioje vykdysi projektą, įstatymų, o Lietuvoje tai vis dar yra pilkoji zona. Jeigu kursi Kickstarter projektą, tarkim, kokiam nors aksesuarui, ir tokiu būdu jį iš anksto pardavinėsi, mano manymu, tikrai reiktų sumokėti mokesčius. Tačiau kultūrinio, nekomercinio projekto atveju rėmėjų aukas, manau, reiktų vertinti kaip paramą, o dovanas (“rewards”) – tik kaip simbolinį atsidėkojimą. Tokiu atveju būtų gerai, kad Lietuvoje paramą galiausiai gautų organizacija, turinti paramos gavėjo statusą – toks ir yra mano atvejis, todėl kitais atvejais nelabai galiu patarti.

Čia gali paskaityti, ką apie tai rašo pats Kickstarter: https://www.kickstarter.com/help/taxes

3. Kokie kino projektai gali sulaukti sėkmės?

Minios finansavimo būdu sėkmės sulauks tokie projektai, kurie yra politiškai angažuoti arba išsišokantys ir virusiniai. Paradoksalu, bet niekas neremtų tokio komercinio projekto kaip “Tadas Blinda”, nes paprasčiausiai nemanytų, kad jam reikalinga parama.

Politiškai angažuotos kampanijos pavyzdys: https://www.kickstarter.com/projects/117088046/do-i-sound-gay-a-documentary-about-finding-your-tr

Virusinės kampanijos pavyzdys: https://www.kickstarter.com/projects/kungfury/kung-fury

4. Ar geriau rinktis “viskas arba nieko” būdą?

Kickstarter veikia “viskas arba nieko” principu – jeigu nesurenki užsibrėžtos sumos, pinigai lieka aukotojų sąskaitose. Indiegogo gali gauti pinigus ir nesurinkusi visos sumos. Tačiau visada geriau rinktis “viskas arba nieko” būdą, nes jis motyvuoja visus labiau sirgti už projektą, dalintis juo, prisidėti aukomis.

5. Koks turėtų būti pristatomasis video?

Jis turėtų būti trumpas ir toks, kuriuo žmonės norėtų pasidalinti. O kuo žmonės nori dalintis?.. Išskirčiau du skirtingus dalykus. Viena, tai politinės arba tiesiog kilnios idėjos, su kuriomis tas pačias vertybes išpažįstantys asmenys norėtų asocijuotis, taip išreikšdami savo poziciją. Kita, tai tiesiog nutrūktgalviškas, beprotiškas siužetas, juokingas, įspūdingas ar graudinantis sumanymas, kuriuo žmonės norėtų pasidalinti kaip pramoga.

Bet kokiu atveju, labai svarbu PAPRAŠYTI paaukoti filmui ir pasidalinti jūsų kampanija. Lietuviai turi rimtą problemą – mes nemokame prašyti ir parduoti savęs. Jei negali per tai perlipti, nedaryk minios finansavimo kampanijos, nes ji nepavyks.

6. Kokios turėtų būti dovanos (“rewards”)?

Be įprastinių su filmais susijusių dovanų, tokių kaip filmo peržiūra internete, DVD, padėka titruose, filmo plakatai, pagalvok apie originalias dovanas, susijusias su išskirtinai tavo projektu.

Be to, gerai suplanuok, kiek iš tikro kainuos tiek dovanos, tiek jų siuntimo išlaidos, kad nesibaigtų taip, kad visus surinktus pinigus tam ir turėsi išleisti.

Galiausiai, būtinai perspėk rėmėjus, kad filmo peržiūros ir DVD gali pasirodyti tik po filmo platinimo kino teatruose. Sėkmės atveju pardavus filmą skirtingiems platintojams, nebegalėsi filmo platinti, kada norėsi, nes tai sutrukdytų komercinei sklaidai.

7. Koks turėtų būti filmo aprašymas?

Jis turėtų būti sudarytas iš trumpų, vieno ar kelių sakinių aprašymų ir daug nuotraukų, nes žmonės nemėgsta skaityti, ir greičiausiai apsispręs, ar aukoti, ar ne, visko vis tiek neperskaitę. Ji turėtų sudaryti:

a) Kelių sakinių siužeto aprašymas, neišduodant plačių detalių – juk dar turėsi suintriguoti žiūrovus, kai išleisi filmą į ekranus!
b) Politinė / meninė filmo idėja vienu ar keliais sakiniais, su kuria tų pačių vertybių žmonės norėtų asocijuotis, taip išreikšdami savo požiūrį;
c) Režisierės ir prodiuserės vieno sakinio pristatymas ir nuotraukos;
d) Kūrybinės grupės narių išvardijimas. Mano manymu, užtenka jų vardus susieti su jų IMDB ar pan. puslapiais – aprašymai užimtų per daug vietos;
e) Pagrindinių aktorių nuotraukos ir vieno sakinio pristatymai;
f) Įžymybių, kurios prisideda prie projekto, nuotraukos ir vieno sakinio pristatymas arba jų nuomonė apie filmą. Tai gali būti garsi kūrybinės grupės narė, epizodinė aktorė, o gal tik šiaip filmą palaikanti žvaigždė.
g) Dovanų nuotraukos – ypač jei tai originalios menininkų sukurtos dovanos, jau pagaminti marškinėliai, plakatai ar pan.
h) Dovanų lenta – dailiai sumaketuota schema, pagal kurią rėmėja galėtų lengviau susigaudyti, už kokią auką kokią dovaną gautų.
i) Kickstarter verčia parašyti projekto riziką ir iššūkius – čia turi sąžiningai parašyti, kas galėtų sutrukdyti projekto įgyvendinimui;
j) Straipsniai spaudoje – šią skiltį gali pildyti kampanijai jau įsivažiavus.
k) Nuorodos į socialinės medijos paskyras ir kt.

Taip pat galima pridėti ankstesnių režisieriaus filmų anonsus, aktorių “showreels”, papildomus video su padėkomis ir prašymu toliau palaikyti kampaniją.

8. Kas yra “updates” ir ar jie reikalingi?

“Updates” – tai projekto naujienos, kurias gali siųsti tik projekto rėmėjams, arba padaryti jas prieinamas visiems. Tai tikrai naudinga funkcija. Taip gali priminti visiems rėmėjams apie savo projektą ir paskatinti juos pasidalinti. Nebijok įkyrėti – jie tuo suinteresuoti, juk jie jau parėmė tavo projektą! Ką rašyti “updeituose”? Nusiųsk papildomą savo video, internete pasirodžiusius straipsnius ir kitas svarbias naujienas.

Tai taip pat yra būdas palaikyti ryšį su rėmėjais ir informuoti juos apie tolimesnę filmo sėkmę, platinimą, bei dovanų siuntimą.

9. Kaip viešinti projektą?

Projekto sėkmę didele dalimi nulems tai, kaip sugebėsi jį išviešinti. Kickstarter ir kitos minios finansavimo platformos turi tiek daug projektų, kad tik labai mažai aukų ateina iš pačių portalo naršytojų. Filmui paaukos tie žmonės, kurios pats vienaip ar kitaip pasieksi. Tam yra daug skirtingų būdų:

a) Išsiųsti spaudos pranešimus. Neužtenka parašyti vieno spaudos pranešimo – reiktų parašyti skirtingus pranešimus, pateikiančius kampaniją skirtingais kampais, kurie aktualūs tiems žiniasklaidoms kanalams. Pavyzdžiui, spaudos pranešimas apie išskirtinį garso takelį – muzikos blogams, o pranešimas apie filme pasakojamą nelegalaus imigranto meilę – žmogaus teisių blogams, ir t.t. Taip pat reikėtų parašyti pranešimą kuo daugiau skirtingų kalbų, ir pritaikyti jį pabrėžiant tuos dalykus, kurie bus aktualūs tai šaliai. Galiausiai, būtų gerai pranešimą siųsti ne visiems iškart, o pasveikinant kiekvieną žurnalistą atskirai, ir netgi parašant atskirą pastraipą apie tai, kodėl jį ar jo leidinį tavo pranešimas galėtų sudominti.

“Nuo Lietuvos nepabėgsi” atveju iš viso išsiuntėme aštuonis skirtingus pranešimus spaudai – jie buvo atspausdinti daugiau nei dešimties skirtingų valstybių žiniasklaidoje!

b) Parašyti su jūsų filmo tema susijusioms organizacijoms, bendruomenėms, garsenybėms. Geriausia ne tik jų paprašyti pasidalinti jūsų kampanija, bet ir nusiųsti jiems jau paruoštus Facebook ir Twitter “postus”, atitinkančius jų skelbiamą turinį.

c) Twitteryje čiulbėti “užtaginant” su filmo tema susijusių organizacijų, bendruomenių, garsenybių paskyras. Čiulbėjimus galima užprogramuoti ir iš anksto, kas ypač tinka paskutinei kampanijos dienai. Tam pasitarnaus tokia svetainė kaip www.hootsuite.com

d) Facebook komunikacija, apsvarstant mokamų “postų” ir reklamos galimybę.

e) Asmeninė komunikacija, kuri pati svarbiausia – rašyti asmeninius el. laiškus bei Facebook žinutes su prašymu paremti ir pasidalinti jūsų kampanija. Tai bus vienas iš pagrindinių finansavimo šaltinių. Jei nepatogiai jautiesi tai darydamas – nekurk minios finansavimo kampanijos, nes tau nepavyks.

f) Komunikacija už interneto ribų. Galima surengti vakarėlį, diskusiją, ar kitokį renginį, kurio dėka skleistum žinią apie savo kampaniją.

10. Kaip surenkamos tokios didelės sumos, kaip 100.000 dolerių ir daugiau?

Prie tokių didelių kampanijų dirba bent kelių profesionalų komanda. JAV yra daugybė viešųjų ryšių/platinimo kompanijų, kurios specializuojasi ties minios finansavimu. Tad jei sumokėsi tokiai kompanijai, ji daug ką padarys už tave – netgi asmeninius laiškus galės išsiuntinėti.

Iš tiesų dar nemažai liko papasakoti ir išmokti – bet pradžiai tiek!

Linkiu sėkmės, ir svarbiausia: jei nenori pakeisti pasaulio, nekurk tokios kampanijos.

Už pagalbą ruošiant ir viešinant “Nuo Lietuvos nepabėgsi” kampaniją esu dėkingas šiems žmonėms: Marija Silk, Simon Savory, Rick Flynn, Mathias Noschis (Alphapanda), Harry Silverlock (Alphapanda), Luís Carvalho, Daphné Praud ir be abejo mūsų fotosesijos autoriams, video kūrėjams, visai kūrybinei grupei, aktoriams, menininkams, prisidėjusiams savo darbais ir visiems kitiems, išvardintiems čia: kickstarter.com/projects/romaszabarauskas/you-cant-escape-lithuania

https://www.facebook.com/romaszabarauskas
romaszabarauskas.com

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles