Mėnesio režisierius. Neillas Blomkampas

Praėjus didžiausiam kino apdovanojimų vajui galime sugrįžti į normalų gyvenimo ritmą ir vėl pradėti krutinti po truputį nuo šiokios tokios stagnacijos atsigaunančią kino rinką. Ne paslaptis, kad pirmieji metų mėnesiai pasaulyje buvo gana silpni, nes dauguma kino kūrėjų tiesiog dalyvauja kino apdovanojimuose, o į rinką paleidžiami filmai būna daugiau ar mažiau antrarūšiai, su labai mažomis išimtimis. Bet čia kalba eina apie jau einamųjų metų išleidimo datas turinčius filmus, ne apie ankstesniais išleistas juostas. Nuo šių metų pradėtą „Mėnesio režisieriaus“ rubriką perkeliame į naująjį metų laiką. Atgimstanti gamta sukelia daug minčių, todėl šįkart pasirinkome neeilinį, nors ir gana jauną režisierių, kuris savoje filmografijoje turi vos kelis pilnametražius filmus. Kaip pirmojo pavasario mėnesio, kovo režisierių šįkart pasirinkome kylančią dirbtinio intelekto ribų plėtojimo žvaigždę Neillą Blomkampą.

Vaikystė Johanesburge

Neillas Blomkampas gimė 1979 metų rugsėjo 17 dieną Pietų Afrikos Respublikos sostinėje Johanesburge. Nuo pat pirmų metų Neillas suprato turįs talentą ir nuolat lavino savo piešimo talentą. Animacija jam buvo antrasis gyvenimas, kurį jis norėjo plėtoti ir toliau. Būdamas šešiolikos jaunasis kino kūrėjas neturėjo kaip įgyvendinti savo svajonę, bet, kaip sakoma, laimė laukė už kampo. Vieną dieną aktorius sutiko dabar tikrąjį savo draugą ir jo filmų žvaigždę Sharlto Copley‘ų, kuris jaunam ir daug potencialo turinčiam vaikinui tiesiog atidavė keletą kompiuterių. N. Blomkampas panaudojo juos įsteigdamas savo produkcijos kompaniją ir siekė savo svajonės kurti 3D animaciją. Už šį indėlį N. Blomkampas atsidėkojo S. Copley‘ui kurdamas 3D filmukus įvairiems projektams. Kai Neillui suėjo 18 metų, jis su tėvais persikėlė gyventi Vankuverį, Kanadą ir įstojo į Vankuverio filmų mokyklą.

Karjeros pradžia

Kad ir kaip ten bebūtų, režisieriaus karjeros pradžia nėra jau tokia tolima. Praėjusio šimtmečio dešimtojo dešimtmečio pabaigoje Neillas pradėjo dirbti filmų industrijoje 3D animatoriumi. Kaip animatorius jis buvo įrašytas serialų „Žvaigždžių vartų SG-1“ (angl. „Stargate SG-1“), „Pirmoji banga“ (angl. „First Wave“), „Paguodos taškas“ (angl. „Mercy Point“) ir filmo „Smūgio banga: Žemės drebėjimas Niujorke“ (angl. „Aftershock: Earthquake in New York“) titruose. Pirmasis jo darbas kaip pagrindinio animatoriaus buvo seriale „Tamsos angelas“ (angl. „Dark Angel“), pasirodęs 2000 metais.

Pirmieji režisieriaus darbai kaip trumpo metro filmų kūrėjo, galima sakyti, prasidėjo nuo kompiuterinio žaidimo „Halo 3“. 2007 metais jam buvo patikėta sukurti gyvo veiksmo trumpametražius filmus „Halo“ visatoje, kurie buvo skirti žaidimo reklaminei kampanijai. Tuomet Neillui buvo pasiūlyta sukurti pilnametražį filmą „Halo“ visatoje, kurio prodiuseriu buvo paskirtas „Žiedų valdovo“ (angl. Lord of the Rings“) režisierius Peteris Jacksonas. Pastarasis Neillo darbus įvertino iš jo trumpametražių darbų, kurie buvo išties įspūdingi. Keturi trumpo metro filmai, kurie Neillui suteikė pripažinimą ir gerą vardą buvo „Tetra Vaal“, pasakojęs apie trečio pasaulio robotus policininkus ir taip sukūręs tikrąjį Blomkampišką braižą, kuris buvo lyg pigios produkcijos ir ypatingai aukštos kokybės specialiųjų efektų mišinys. Antrasis jo darbas – „Gyvi Joburge“ (angl. „Alive in Joburg“), pasakojantis apie po Johanesburgą beklaidžiojančius ateivius. Trečiajame trumpo metro darbe „Tempbotas“ (angl. „Tempbot“) per 15 minučių trunkančią istoriją pasakojama apie roboto, dirbtinio intelekto, įtaisyto į eilinį ofisą, darbo dienas ir meilę gyvai moteriai iš personalo departamento. Na, ir paskutinysis filmas, sugebėjas išties smarkiai stumtelti režisierių link pilnametražių didelio biudžeto juostų – „Geltona“ (angl. „Yellow“), kuris yra „Adidas“ reklamos kampanijos dalis, bet pasakojantis apie androidą, kuris liovėsi klausyti jam suteikiamų komandų ir pradėjo veikti slapta. Būtent su Peterio Jacksono pripažinimu prasidėjo Neillo kelias į didžiuosius ekranus.

Sėkmė didžiajame kine

Duodamas įvairius interviu Neillas pasakojo, kad „Halo“ kūrimas buvo tikras pragaras. „Kurdamas šio žaidimo adaptaciją turėjau labai daug problemų. Galiausiai studija nusprendė nutraukti finansavimą, tad teko atsisakyti šio projekto“, – teigė jis. Ir iš tiesų, režisierius kurdamas filmą visiškai susigadino santykius su studija „20th Century Fox“. Galbūt būtų taip atsitikę ir Neillo karjera tuo būtų pasibaigus, tačiau į pagalbą atėjo P. Jacksonas. Jis nusprendė, kad imsis prodiusuoti Neillo trumpo metro filmo „Gyvi Joburge“ istorijos pratęsimą, kuris galiausiai ir tapo Neillo debiutiniu filmu didžiuosiuose ekranuose. Tai – „9 rajonas“ (angl. „District 9“), už kurį Neillas gavo Oskaro nominaciją.

Režisierius filmo „9-asis rajonas“ filmavimo aikštelėje
Režisierius filmo „9-asis rajonas“ filmavimo aikštelėje

Nors „9 rajonas“ ir neturėjo būti režisieriaus debiutinis pilnametražis filmas, jo teigimu, viskas gavosi geriau, nei buvo galima tikėtis. „Pradžioje buvo neramu ir kažkiek baisu, kad sugrioviau savo ateitį, bet iš vieno filmo griūties gavosi dar geresnis „9 rajonas“. Galima sakyti, kad man pasisekė, jog „Halo“ projektas tiesiog subyrėjo ir ant jo pamatų galėjau sukurti savo istoriją apie ateivius“, – pasakojo Neillas. Ir jam išties pasisekė. 2009 metais pasirodžiusi ir vos 20 milijonų dolerių kainavusi juosta sprogo biudžete ir užsidirbo 210 milijonų visame pasaulyje, taip paklodama auksu grįstą kelią į šlovingą ateitį. Tuomet vieną pagrindinių vaidmenų filme atliko ir jo vaikystės draugas Sharlto Copley‘us.

Antrasis ir iki šiol pats naujausias filmas „Eliziejus“ (angl. „Elysium“) buvo ir tikra problema pačiam režisieriui. Tuomet ypatingai perspektyvus kino kūrėjas iš studijos „Sony Pictures“ gavo sunkiai atsakomą pasiūlymą jaunam režisieriui. Studija pasiūlė 120 milijonų biudžetą ir išsakė tik vieną sąlygą – filmo sąstatą turėjo sudaryti Holivudo aktoriai. Pietų Afrikos Respublikoje gimęs režisierius planavo „Eliziejų“ daryti gerokai pigesnį ir su mažiau žinomais aktoriais, tad pasiūlymo atsisakė, nors vėliau ir šiek tiek suabejojo tokiu pasirinkimu. „Labai nerimavau. Aukšto lygio aktoriai dažnai rūpinas, kad viskas būtų akcentuota į juos. Girdėjau tokių siaubo pasakojimų, kad aktoriai gali būti tokie galingi, jog net pakeičia tavo scenarijų. Nenorėjau suktis tokiuose politiniuose žaidimuose. Kita vertus, toks biudžetas būtų buvęs tikrai naudingas filmo produkcijai“, – atsiminimais dalijosi Neillas. Po „Sony“ pasiūlymo atmetimo režisierius finansavimo kreipėsi į Eminemą, kuris taip pat sutiko finansuoti filmą su viena sąlyga – filmas turėjo būti kuriamas jo gimtajame mieste Detroite, dėl ko režisierius taip pat atsisakė priimti pinigus.

Mattas Damonas ir Neillas Blomkampas filmo „Eliziejus“ filmavimo aikštelėje
Mattas Damonas ir Neillas Blomkampas filmo „Eliziejus“ filmavimo aikštelėje

Rinkdamasis aktorius Neillas norėjo pasiūlyti pagrindinį moterišką vaidmenį savo draugui Ninja iš Keiptauno repo grupės „Die Anterwood“. Jam atsisakius režisierius susitiko su Jodi Foster ir Mattu Damonu, kurie pasirodė labai paprasti ir malonūs žmonės, nekėlę jokių problemų filmavimo aikštelėje.

Ir nors režisierius atsisakė labai masyvaus biudžeto iš „Sony“, jo antrojo filmo biudžetas siekė 115 milijonų, nors filmas buvo filmuojamas Meksike, Meksikoje. Didžioji dalis filmavimo scenų Žemėje buvo nufilmuota pačiame didžiausiame Meksiko sąvartyne. Nors kūrybinė komanda filmavimo metu buvo su apsauginėmis kaukėmis, aktoriams tai buvo uždrausta. Neillo teigimu, būtent ta vieta jam priminė Pietų Afrikos Respubliką po 140 metų. „Manęs visi klausinėja, ar aš taip įsivaizduoju Johanesburgą po 140 metų. Mano atsakymas labai paprastas – tai nėra kažkokia fantazija apie ateitį. Tai vyksta jau dabar“, – paaiškina režisierius. Antrasis filmas taip pat buvo sėkmingas ir pasaulyje užsidirbo beveik 290 milijonų dolerių.

Pripažinimas

Jau anksčiau minėta, kad vos 36-erių režisierius buvo pagerbtas Oskaro nominacija (tiksliau, jo filmas), tačiau be to jis buvo įvardintas ir dar keliais kitais titulais. Gal žodis „titulas“ šiuo atveju ir nelabai tinka, tačiau jaunam režisieriui tai yra labai daug. Žurnalas „Time“ Neillą 2009 metais pripažino vienu iš 100 įtakingiausių pasaulio žmonių. Žurnalas „Forbes“ Neilla Blomkampą įvardino 21-a įtakingiausia garsenybe, kilusia iš Afrikos žemyno.

Ateities darbai

Vasario antroje pusėje režisierius galiausiai paskelbė, kad jau greitai imsis kurti „Svetimo“ (angl. „Alien“) tęsinį, todėl visas pasaulis sukruto. Pagrinde dėl to, kad iškyla klausimas, kokia tematika dabar bus pasirinkta. Neillas turi savitą stilių, į paviršių kelią daug socialinių problemų ir įtraukia dirbtinį intelektą. Kaip viskas bus naujausiame darbe, neaišku.

Būsimojo režisieriaus filmo „Svetimas“ vizija
Būsimojo režisieriaus filmo „Svetimas“ vizija

Tačiau jau greitai, kovo 6 dieną į Lietuvos kino teatrus atkeliauja naujasis Neillo Blomkampo filmas „Čapis“ (angl. „Chappie“), kuris, paties režisieriaus teigimu, bus kiek kitoks, nei ankstesni jo darbai. Paremtas pirmuoju trumpametražiu Neillo filmu „Tetra Vaal“, „Čapis“ pasakos kiek „lengvesnę“ ir „emocionalesnę“ istoriją, nei anksčiau pasirodę filmai, bet ir vėl užduos nepatogius klausimus apie žmogaus santykį su technologija.

Filmografija:

2009 m. „9-asis rajonas“ (angl. „District 9“)

2013 m. „Eliziejus“ (angl. „Elysium“)

2015 m. „Čapis“ (angl. „Chappie“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles