Keturi milijardai dolerių. Tiek „Disney“ sumokėjo už „Lucasfilm“, George‘o Lucaso įkurtą kompaniją, kuriai priklauso visa „Žvaigždžių karų“ franšizė. Net pinigus visuomet švaistančiam Holivudui tai yra neeilinė suma.

Ir visgi ji niekam nekėlė klausimų. Neregėto masto populiariosios kultūros fenomenu tapę „Žvaigždžių karai“ galėtų kainuoti dešimtkart tiek ir niekas net nepakeltų antakių. Tie šeši filmai (arba, jei būsime atviri, originalioji trilogija) yra taip giliai įstrigę milijonų žmonių vaikystėse, kad bet kokia ant jų uždėta kaina vis tiek atrodys per maža.

Tačiau už kelių savaičių visa tai pasikeis ir keli taip visų branginami filmai jau niekad nebus tokie išskirtiniai. Gruodžio 18-ąją kino teatruose pasirodys septintoji franšizės dalis „Žvaigždžių karai: jėga nubunda“, pirmasis 1983 metais pasibaigusios originaliosios trilogijos tęsinys, besiruošiantis sužavėti visiškai naują kino mėgėjų kartą ir kaipmat „Disney“ studijai sugrąžinti visus išleistus milijardus.

Už viso to stovi vienas žmogus, kurio gyvenimo istorija yra sutverta perimti legendinių filmų vairą. Apie galingą fanų armiją aplink save jau spėjusį suburti J.J. Abramsą – gruodžio „Mėnesio režisieriaus“ rubrikoje.

Neišvengiamas kelias į Holivudą

Pastaraisiais metais Holivude įvyko keistas, tačiau visiškai natūralus perversmas. Daugybę kino analitikų nervinę didžiųjų studijų pranešimai, kad po kelių dešimtmečių yra atgaivinamos seniai mirusios franšizės, be jokio subtilumo siekiančios monetizuoti žmonių nostalgiją, buvo atsveriamos kitu faktu: naujuosius filmus kurs su originaliaisiais užaugę režisieriai, besielgiantys kaip tikri fanai. Šiemet kol kas geriausiu tokiu pavyzdžiu tapo filmas „Juros periodo pasaulis“ (angl. „Jurassic World“), kurį režisavęs Colinas Trevorrow (už kelių metų kursiantis ir devintąją „Žvaigždžių karų“ dalį) užaugo su Steveno Spielbergo kurtais filmais apie dinozaurus ir jo entuziazmą pajautę žiūrovai „Juros periodo pasaulį“ pavertė trečiu pagal pelningumą visų laikų filmu.

Galima buvo durti pirštu į bet kokį septintajame ar aštuntajame dešimtmetyje gimusį režisierių, kad surastume „Žvaigždžių karų“ gerbėją. Legendinę 1977 metais pradėtą George‘o Lucaso sagą tuomet matė visi (dažniausiai po kelis ar keliolika kartų), ir J.J. Abramsas nebuvo išimtis. Vienintelis jo privalumas buvo tai, kad niekas negalvojo, jog užaugęs jis darys ką nors kita nei užsiims filmų kūrimu. Jo tėvai buvo prodiuseriai, jis augo Holivude, o pats J.J. Abramsas (pilnas vardas – Jeffrey‘is Jacobas Abramsas) pagrindiniu savo užsiėmimu vaikystėje laikė mėgėjiškų filmų su 8 milimetrų juosta kūrimą. Tuose filmuose jis nuolat žudė savo seserį ir kariavo su monstrais, kas dabar daugeliui atrodo mielai, bet verčia susirūpinti tėvų atsakingumu.

still-of-james-belushi-in-taking-care-of-business-(1990)-large-picture
Kadras iš filmo „Kaip tvarkyti reikalus“ pagal pirmąjį J.J. Abramso parašytą scenarijų

Kinu ir magija (jis prenumeravo dešimtis garsiausių magijos žurnalų) gyvenęs J.J. Abramsas, žavėjęsis G. Lucaso, S. Spielbergo ir Johno Carpenterio kūryba, savo karjerą pradėjo itin anksti. Koledže nusprendęs nestudijuoti kino, jis savo laisvą laiką praleido rašydamas filmus ir dar nebaigęs mokslų pardavė pirmą scenarijų, 1990 metais tapusį komedija „Kaip tvarkyti reikalus“ (angl. „Taking Care of Business“) su Jamesu Belushi. Netipinė pradžia „Žvaigždžių karų“ režisieriui, tačiau jo talentas buvo pastebėtas itin anksti.

Jeigu žiūrėsite į vėlesnę J.J. Abramso filmografiją, greitai suprasite, kad Holivudas jo tikrai nepamiršo, net jeigu kažkokių ženklų, kad matote žmogaus, kuris greitai antram gyvenimui prikels Haną Solo, istoriją, teks kiek palaukti. Kalbant apie Haną Solo, kitas J.J. Abramso parduotas scenarijus tapo filmu „Apie Henrį“ (angl. „Regarding Henry“), kuriame vaidino Harrisonas Fordas, jį režisavo legendinis Mike‘as Nicholsas, o prodiusavo galingasis Scottas Rudinas. 1992 metais sekė dar viena romantinė drama „Amžinai jaunas“ (angl. „Forever Young“) su Melu Gibsonu.

Iki Tūkstantmečio sakalo dar toli.

Perėjimas į televiziją

Po dar kelių jo vėlesnei karjerai visiškai nebūdingų filmų (ar patikėsite, kad jis parašė 1997-ųjų komediją „Į žvejybą“ (angl. „Gone Fishin‘“) ir buvo „Šreką“ sukūrusių animatorių komandoje? Ne, nepatikėsite) atėjo kažkas panašaus į kosminius karus. 1998 metais J.J. Abramsas tapo vienu iš filmo „Armagedonas“ (angl. „Armageddon“) – priklausomai nuo to, kiek jums metų, paties geriausio arba paties blogiausio visų laikų filmo – scenaristų. Jeigu įsižiūrėsite, suprasite, kad tas filmas turėjo kažkokį scenarijų, bet jis buvo paslėptas po legendiniais Michaelo Bay‘aus sprogimais ir siužetu, kurį net antrokas pavadintų absurdišku (J.J. Abramsui, kuris prie kiekvieno projekto dirba itin kruopščiai, legendinis prodiuseris Jerry Bruckheimeris pasiūlė nesivarginti ieškoti logikos ir kuo greičiau rašyti, kas lyg ir paaiškina visą M. Bay‘aus ir J. Bruckheimerio filosofiją).

1966 metais gimęs J.J.l Abramsas tuomet jau buvo įkopęs į ketvirtąją dešimtį ir nesiruošė tapti amžinai perspektyviu kūrėju – jis norėjo kažką nuo pradžių iki galo sukurti pats, ką greitai ir padarė. 1998 metais pradėtas ir keturis sezonus trukęs serialas „Felisitė“ (angl. „Felicity“) turėjo tapti šiokiu tokiu kontrastu „Armagedonui“ – serialas pasakojo apie koledžo studentų gyvenimą ir jų vargus, t.y. ne visai apie tai, už ką yra žinomi „Žvaigždžių karų“ filmai (bet jie jau netoli).

449148_original
Serialo „Felisitė“ aktorių kolektyvas

(Šiek tiek nukrypstant nuo pagrindinės temos: J.J. Abramsas „Felisitę“ sukūrė su savo vaikystės draugu Mattu Reevesu, kurį jūs geriausiai žinote kaip „Beždžionių planetos aušros“ (angl. „Dawn of the Planet of the Apes“) režisierių. Juodu jau paauglystėje buvo pasižymėję kaip perspektyvūs jauni kūrėjai ir apie jų kūrybą rašė vietiniai laikraščiai. Vieną tokių straipsnių pamatęs S. Spielbergas paprašė paauglių sutaisyti jo vaikystėje turėtą kamerą, ką jie ir padarė. Kaip paskui nepasukti kino kūrimo keliu?)

Ganėtinai populiarus serialas, prie kurio pirmuosius du sezonus J.J. Abramsas dirbo itin intensyviai, o vėliau atidavė į patikimas rankas, neabejotinai turėjo didelę įtaką jo vėlesnėms istorijoms, tačiau pasakojimai apie eilinio koledžo gyvenimą jam greitai pabodo. Jis svajodavo, kaip Felisitė galėtų stebuklingai taptų slaptąja agente ir serialas absoliučiai pasikeistų. Tuomet jam neliko nieko kito kaip 2001 metais sukurti penkis sezonus rodytą serialą „Slaptoji agentė“ (angl. „Alias“), po kurio Jennifer Garner tapo Holivudo žvaigžde. J.J. Abramsas jame taip pat aktyviai dirbo tik du sezonus, kadangi po jų jis tapo labiausiai televizijoje geidžiamu kūrėju, su savo prodiusavimo kompanija „Bad Robot“ paleidžiančiu vieną naują serialą po kito, ir jo traukinio nuo to laiko niekas nesustabdė.

Magiškos dėžutės paieškos

„TED“ kalbos nesunkiai supriešina net ir geriausius draugus. Vieniems saldieji dešimt minučių trunkantys pasakojimai, sunkiausias gyvenimo temas išsprendžiantys trimis žingsniais, atrodo kaip tikras stebuklas, kiti jų negali pakęsti.

Kad ir ką apie jas galvojate, J.J. Abramsas 2007 metais pasakė vieną įsimintiniausių „TED“ kalbų, kurią jau peržiūrėjo 3 milijonai žmonių ir, svarbiausia, kuri jums puikiai paaiškina tolesnę J.J. Abramso karjerą.

Toje kalboje jis pasakoja apie savo senelį, J.J. Abramso paauglystėje magiją mylinčiam anūkui nupirkusį magišką dėžutę. Teoriškai dėžutė yra paprasta: ji kainavo 15 dolerių, o jos viduje yra magijos įrankių, vertų 50 dolerių. Tikrovėje dėžutė turi kur kas didesnę reikšmę: J.J. Abramsas jos niekad nebuvo atidaręs. Ne vien dėl to, kad tai yra savotiškas priminimas apie jo senelį, bet ir todėl, jog kad ir kas būtų toje dėžėje, tai niekaip nepateisins J.J. Abramso lūkesčių.

lost
Kadras iš serialo „Dingę“

2004 metais prasidėjęs serialas „Dingę“ (angl. „Lost“) yra turbūt geriausias magiškos dėžutės pavyzdys. J.J. Abramsas, tuomet televizijoje jau žinomas kaip tikras stebukladarys, parašė ir režisavo pirmąją „Dingusių“ seriją, kuri buvo brangiausiai kainavusi (apie 13 mln. dolerių) bet kokio serialo serija iki tol. Serialas pasakojo apie po lėktuvo katastrofos išsigelbėjančius žmones, gyvenančius paslaptingoje negyvenamoje saloje. Niekas negali paaiškinti, kas yra ta sala, kuo ji yra ypatinga, iš kur joje atsiranda baltieji lokiai ir kodėl ta sala iš tikrųjų yra apgyvendinta. Tačiau būtent ši paslaptis kiekvieną savaitę pritraukdavo milijonus gerbėjų, pavertė „Dingusius“ didžiausiu šio amžiaus televizijos fenomenu ir J.J. Abramsas, vėliau su serialu turėjęs mažai ką bendro, galybei žmonių tapo tikru herojumi.

Vėlesniuose J.J. Abramso kūriniuose magiška dėžutė pasirodydavo vis ryškiau. 2006 metais jam buvo patikėta trečioji „Neįmanomos misijos“ (angl. „Mission: Impossible“) dalis, kurią jis pažadėjo kurti tik po ilgų Tomo Cruise‘o įkalbinėjimų (tas pats T. Cruise‘as su S. Spielbergu jį įkalbinėjo rašyti „Pasaulių karo“ (angl. „War of the Worlds“) filmą, tačiau J.J. Abramsas atsisakė). Franšizę apie šnipus antram gyvenimui prikėlęs filmas su T. Cruise‘u ir Philipu Seymouru Hoffmanu priešaky buvo penkiskart susuktas ir persuktas, sukuriant įsimintiną ir aiškią šnipų istoriją su keista paslaptimi jos centre. Magija vis dar veikė.

2009 ir 2013 metais režisuotos, atitinkamai, pirmoji ir antroji „Žvaigždžių kelio“ (angl. „Star Trek“) dalys J.J. Abramsą ne tik supažindino su mokslinės fantastikos gerbėjų armijomis, bet ir parodė, kaip magiška dėžutė gali atsisukti prieš jį. Nedidelio entuziazmo sulaukę filmai atskleidė, jog J.J. Abramsas užaugo ne su Kirku ir Spoku, o su „Žvaigždžių karų“ veikėjais, dėl ko abi „Žvaigždžių kelio“ dalys buvo tokios nuspėjamos.

StarTrek1
Kadras iš filmo „Tolyn į tamsą. Žvaigždžių kelias“

2013 metais prieš pasirodant filmui „Tolyn į tamsą. Žvaigždžių kelias“ (angl. „Star Trek Into Darkness“) visi puikiai žinojo, kokį legendinį franšizės blogietį įkūnys Benedictas Cumberbatchas, tačiau J.J. Abramsas tai aktyviai neigė ir piktinosi, kad interneto komentatorių laikais didžiausios filmų paslaptys išaiškėja dar prieš jų premjeras. Komentatoriai, tiesa, buvo absoliučiai teisūs, o J.J. Abramsas gavo progą susidurti su kažką stipriai mylinčių gerbėjų įniršiu.

Liko vos kelios savaitės kol sužinosime, ar anuomet J.J. Abramsas taip užsigrūdino ne be reikalo.

Svajonių išsipildymas

Kartu su 2011 metais pasirodžiusiu filmu „Super 8“, atrodančiu kaip jo vaikystės svajonių išpildymas nesirūpinant tuo, ką apie filmą pagalvos žmonės (siužetas sukasi apie aštuntojo dešimtmečio pabaigoje savo nuotykius su 8 mm juosta filmuojančius paauglius, susiduriančius su antgamtinėmis būtybėmis, kas ir skamba, ir atrodo kaip J.J. Abramso vaikystėje kurti mėgėjiški filmai, tik su 50 milijonų dolerių biudžetu), režisierius pasiruošė kitam savo gyvenimo etapui.

„Disney“ vadovas Bobas Igeris, prodiuserė Kathleen Kennedy ir kiti įtakingi žmonės praleido daug laiko siekdami įkalbėti J.J. Abramsą, kad šis imtųsi septintosios „Žvaigždžių karų“ dalies režisavimo. Ir jeigu manote, kad jis turėjo sakyti „taip“ vos pasitaikius progai, pagalvokite apie vos keletą dalykų, už kuriuos jis turėjo būti atsakingas: dešimčių milijonų gerbėjų lūkesčiai; milijardai dolerių; daugybei žmonių šventos istorijos pratęsimas; jam pačiam šventos istorijos pratęsimas; visiškai naujos istorijos pradėjimas; tradicijų ir inovacijų suderinimas. Jokio streso.

SW312
Svajonės pildosi. Režisierius J.J. Abramsas sukurė pirmąjį naujos „Žvaigždžių karų“ trilogijos epizodą

Ir visgi jeigu pasaulyje yra žmogus, galintis sėkmingai suderinti visus šiuos dalykus, jo vardas yra J.J. Abramsas. Ilgai išsvajotas atostogas su žmona paaukojęs savo vaikystės svajonės išsipildymui režisierius kol kas nenuvylė „Žvaigždžių karų“ gerbėjų, paleidęs vos kelis itin laukiamo tęsinio anonsus, neatskleidęs absoliučiai jokio siužeto ir sugebėjęs išlaikyti begalę paslapčių.

Belieka tikėtis, kad kai gruodžio 18 dieną magiška dėžutė bus atidaryta, ji bent iš tolo primins tai, ką prieš kelis dešimtmečius pamilo milijonai žmonių.

Parengta pagal „The New York Times“, „The Telegraph“, „Wired“ ir „Vanity Fair“

Filmografija (Apžvalgos):

2006 –Neįmanoma misija III“ (angl. „Mission: Impossible III“)
2009 – „Žvaigždžių kelias“ (angl. „Star Trek“)
2009 – „Super 8“ (angl. „Super 8“)
2013 –Žvaigždžių kelias. Tolyn į tamsą“ (angl. „Star Trek Into Darkness“)
2015 – Žvaigždžių karai: galia nubunda“ (angl. „Star Wars: The Force Awakens“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles