„Amerikiečių snaiperio“ amerikietiškas fenomenas arba kai patriotizmas nugali piratavimą

Jau visai netrukus į Lietuvos kino teatrus atkeliaus naujausias legendinio aktoriaus ir režisieriaus, penkių Oskarų laureato Clinto Eastwoodo filmas „Amerikiečių snaiperis“ (angl. „American Sniper“). Karinė drama papasakos tikrais įvykiais paremtą daugiausiai JAV karybos istorijoje žmonių nužudžiusio snaiperio Chriso Kyle‘o istoriją ir apie jo tarnybą Irako kare. Kad spėtų į kovą dėl Oskarų, filmas pasirodė Šiaurės Amerikoje gruodžio 25 d. keturiuose kino teatruose. Tai labai dažna praktika, kai potencialius pretendentus į prestižiškiausią kino apdovanojimą parodo ribotame skaičiuje kino teatrų metų gale, o jų tikras pasirodymas įvyksta sausį. Tačiau pilnu pajėgumu sausio 16 dieną pasirodęs filmas sulaukė neregėto pasisekimo, o pati studija „Warner Bros.“ net iki dabar sunkiai paaiškina šį fenomeną.

Su šiuo straipsniu bandysiu paaiškinti, kodėl šis filmas tapo toks populiarus JAV ir kodėl žmonės solidarizavosi su kino studija ir užmerkė akis prieš internetinėse platybėse pasirodžiusią piratinę kopija, kuri galėjo pakenkti šio filmo pasirodymui tėvynėje.

Startas galingesnis už vasaros blokbasterius

Kaip visiems puikiai žinoma, sausio mėnuo kino industrijoje laikomas mirusiu laikotarpiu bet kokiam filmui, todėl pernelyg daug tikėtis iš filmų nesiryžta jokia kino studija. Dažniausiai į šį mėnesį įkišami projektai, kuriais kūrėjai nelabai tiki arba tiesiog neturi kur grūsti. Dažnai dominuoja siaubo filmai ir bukos komedijos, kartais ne itin kokybiški fantastiniai filmai. Retai kuri juosta sugeba pasiekti didelių rezultatų JAV teritorijoje, todėl nenuostabu, jog daugelis iš jų patiria fiasko. Šiais metais tai pajautė naujausias M. Manno filmas „Programišiai“ (angl. „Blackhat“), kainavęs 70 mln. dolerių, ir dar vienas filmas su J. Deppu „Ūsuotasis ponas Mortdecai“ (angl. „Mortdecai“). Tačiau būna ir išimčių, kaip naujausias Clinto Eastwoodo režisūrinis darbas „Amerikiečių snaiperis“.

Sausio 16 dieną startavęs 3555 kino teatruose Šiaurės Amerikoje, šešiems JAV Kino meno ir mokslo akademijos apdovanojimams nominuotas filmas per savo premjerinį savaitgalį užsidirbo stulbinamus 89,3 milijonus dolerių ir tapo antru startu su „R“ reitingu visoje kino istorijoje, nusileidęs tik prieš dvylika metų pasirodžiusiam tuomet dar brolių (laikas keičiasi, dabar turime brolį ir sesę) Wachowsky‘ių režisuotam filmui „Matrica: Pekrauta“ (angl. „The Matrix Reloaded“). Iki naujo rekordo „Amerikiečių snaiperiui“ pritruko vos 2 milijonų. Tačiau tai dar ne pabaiga, filmas po keturių dienų, arba tiksliau, po ilgojo Martino Liuterio Kingo atminimo savaitgalio, filmas savo sąskaitoje jau turėjo 107 milijonus. Tai pats geriausias šio savaitgalio startas visoje JAV kino istorijoje, kuris aplenkė prieš tai buvusi lyderį, 2014 metais pasirodžiusią komediją „Ilgas pasivažinėjimas“ (angl. „Ride Along“).

Toks filmo startas tapo galingesnis už ilgai lauktų vasaros blokbasterių, kaip prieš metus pasirodžiusios naujos „Godzilos“ (angl. „Godzilla“), „Ties riba į rytojų“ (angl. „Edge of Tomorrow“) ar visai neseniai startavusio Ch. Nolano fantastinio filmo „Tarp žvaigždžių“ (angl. „Interstellar“). Pasirodymas prilygo patiems pelningiausiems praeitų metų projektams „Galaktikos sergėtojai“ (angl. „Guardians of the Galaxy“), „Iksmenai: praėjusios ateities dienos“ (angl. „X-Men: Days of the Future Past“) ir antrajai „Nepaprasto Žmogaus-voro“ (angl. „The Amazing Spider-Man 2“) daliai. Per dešimt rodymo dienų „Amerikiečių snaiperis“ susikrovė išties įspūdingą sumą – 200 milijonus dolerių. Ir tai vien tik Šiaurės Amerikos žemyne. Akivaizdu, jog su tokiais skaičiais filmui žadama ilga kelionė ir kol kas dar pašnibždomis kalbama, jog jis gali tapti daugiausiai užsidirbusiu 2014 metams priskirtu projektu. Pirmoje vietoje su 332 milijonais kol kas puikuojasi „Bado žaidynių“ (angl. „The Hunger Games“) trečia dalis, o antroje – jau minėti „Galaktikos sergėtojai“). Akivaizdu tik viena – juosta 100 proc. perkops 300 milijonų dolerių barjerą. Kaip 58,8 milijonus kainavusiam filmui, tai išties milžiniškas pasiekimas, kuris jau atpirko visas produkcijai ir reklamai skirtas lėšas.

Populiarumo bangos dėsniai

Nors kino studija „Warner Bros.“, kaip ir visa kino industrija, apšalusi nuo tokių „Amerikiečių snaiperio“ pasiekimų ir sunkiai paaiškina šį fenomeną, tačiau yra tam tikri rodikliai, kurie ir nulemia juostos populiarumą.

Pirmiausia, tai pati istorija apie tikrą šalies patriotą, kuris JAV svarbiame kare Irake nukovė net 160 žmonių. Patriotizmas yra beveik kiekvieno amerikiečio kraujyje, o kai dar ant pjedestalo iškeliamas koks nors didvyris, tai nori ar nenori, eini ir pagerbi jį pažiūrėdamas jo istoriją kine. Ypač, kai kalba eina apie vis dar aktualų Irako karą, kuriame žuvo nemažai amerikiečių karių. Labiausiai tokiomis istorijomis susižavi provincijos ir tokių regionų, kaip Alabama, Teksasas, Oklahoma, Arizona, Koloradas, Arkanzasas, Nebraska, Misuris, Viskonsinas gyventojai, kur vis dar klesti nacionalizmas, rasizmas ir, žinoma, kaubojiškas gyvenimo būdas, kai ginklas išsprendžia visus nesusitarimus. Būtent šie regionai ir sukrovė šiai juostai didžiausius turtus. Filmas buvo mažiau lankomas Floridoje, Kalifornijoje ir Pietų/Šiaurės Karolinose, kur žmonių mentalitetas ir gyvenimo būdas visiškai kitoks. Tose valstijoje geriau pasirodo blokbasteriai ir labai nuvalkioti projektai, kaip būsimas hitas „Penkiasdešimt pilkų atspalvių“ (angl. „Fifty Shades of Grey“).

Antru svarbiu faktoriumi yra tai, jog filmas nominuotas JAV kino meno ir mokslo akademijos apdovanojimams. Šešios Oskarų kategorijos, kurių tarpe atsidūrė geriausias filmas, geriausias adaptuotas scenarijus, geriausias aktorius, geriausias garsas, geriausias montažas, geriausias garso montažas. Dažniausiai nominacijos Oskarams prideda visiems filmams svorio, todėl jie puikiai laikosi iki pat apdovanojimų ceremonijos ir dar kelias savaites po jos, jeigu filmas pelno nors kokį vieną svarbų apdovanojimą. Taip buvo su „Operacija Argo“ (angl. „Argo“), „12 vergovės metų“ (angl. 12 Years a Slave“, „Karaliaus kalba“ (angl. „The King‘s Speech) ir kt.

Trečia svarbi priežastis – miręs sausio mėnuo, kuriame po Kalėdinių švenčių laikotarpio žiūrovai pasigedo efektingo ir rimto veiksmo filmo. Paskutiniais tokiais žanro perlais buvo dar spalio/lapkričio mėnesių premjeriniai „Įniršis“ (angl. „Fury“) ir „John Wick“ (angl. „John Wick“). Taip pat dėmesį atkreipė į save ir Clinto Eastwoodo vardas, kuris JAV kino gerbėjų visuomet buvo laikomas tikru autoritetu. Įdomu, jog paskutiniu pelningiausiu jo karjeros darbu buvo irgi puikiai kino žiūrovų ir kritikų priimtas 2008 metais pasirodęs „Gran Torino“ (angl. „Gran Torino“), kuris tada Šiaurės Amerikoje užsidirbo 148 milijonus ir bendrai visame pasaulyje turėjo 269 milijonus pajamų. Akivaizdu, jog šis pasiekimas vien dėl Amerikos žiūrovų bus peržengtas ir pelnys paties pelningiausio kino kūrėjo karjeros darbo vardą.

Būtent šie trys faktoriai padėjo C. Eastwoodo filmui pasiekti tokį rezultatą ir tuo pačiu užtikrinti jam dar labai ilgą gyvavimą kino teatruose.

Amerika sako „NE“ piratavimui

Visuomet, prieš bet kokį apdovanojimą, kino kritikai ir įvairiausių kino gildijų (aktoriai, režisieriai, scenaristai, prodiuseriai) atstovai gauna prestižinių kino apdovanojimų („Auksiniai gaubliai“, „BAFTA“, „Oskarai“) nominantų internetines kopijas, kurios piratų tarpe dažniausiai būna vadinamos DVDScreeneriais. Tačiau visi šie filmai kasmet pasirodo internetiniuose piratų puslapiuose. Viskas dėl to, jog hakeriai dažnai nulaužo vieno ar kito kino akademiko paštą ir iš jo išgauna reikiamą failą. Tokie neteisėti įsilaužimai vėliau nulemia būsimų pretendentų į kino apdovanojimus pajamas. Būtent taip įvyko ir su aptariamu C. Eastwoodo filmu „Amerikiečių snaiperis“, kurio DVDScr dienos šviesą pamatė likus kelioms dienoms iki filmo pasirodymo JAV kino teatruose.

Tačiau visų nuostabai, pagal gautus duomenis, filmas Šiaurės Amerikos teritorijoje tapo gana vangiai vagiamu. Kaip teigia studijos „Warner Bros.“ atstovai, viskas dėl to, jog jų šalyje gyvena tikrai nemažai patriotų ir žmonių, kurie labai gerbė Chrisą Kyle‘ą ir nusprendė jo atminimą pagerbti deramai, nueidami į kiną. Visgi nemaža dalis pinigų bus skirta jo šeimai, todėl su bilietų nupirkimu žiūrovai dar prisidėdavo prie šio didvyrio šeimos gerovės.

Visgi, ne visos šalis sugeba gerbti kino kūrėjus ir palaukti filmo pasirodymo kinuose. Viena tokių šalių yra mūsų Lietuva, kurioje piratavimas klesti ir plečiasi neregėtais mąstais. Įvairiuose lietuviškuose internetiniuose torentų puslapiuose filmas tapo puikiu žmonių, nenorinčių mokėti už bilietą į kiną, grobiu. Pikseliuotas ir vandens ženklais papuoštas DVDScr sulaukė didelio populiarumo, ir pagal paskutinių dienų duomenis, jis buvo atsisiųstas jau daugiau nei 50 tūkstančių kartų. Tai dar kartą parodo, jog žmonės negerbia juostos kūrėjo, o kartu ir savęs, nes prisiverčia žiūrėti sprogimų, puikių susišaudymų ir išvaizdaus operatoriaus darbo kupiną filmą apgailėtina kokybe. Nors viena iš priežasčių yra tai, jog filmo Lietuvoje reikia laukti beveik visą mėnesį nuo jo pasirodymo Šiaurės Amerikoje, tačiau mes ne vieni tokie. Tarp laukiančiųjų yra tokios svarbios Holivudui kino rinkos, kaip Prancūzija (premjera vasario 19 dieną), Brazilija (premjera vasario 19 dieną), Ispanija (premjera vasario 20 dieną), Japonija (premjera vasario 21 dieną), Vokietija (premjera vasario 26 dieną) ir Rusija (premjera kovo 5 dieną). Be šių šalių filmas pasirodo dar 31 teritorijoje tą pačią dieną, kaip ir Lietuvoje – vasario 20.

Filmas jau rodomas 26 šalyse, kurios jam atnešė dar papildomus 48 milijonus dolerių. Labiausiai prie šios sumos prisidėjo Italija, iš kurios juostos kūrėjai gavo 18 milijonų dolerių. Galima sakyti, jog tarptautinis pasisekimas irgi bus užregistruotas, todėl tikimasi dar 150 milijonų dolerių. Kaip matome iš pateiktų skaičių, žmonės mieliau renkasi pasivaikščiojimą į kiną, o ne tupėjimą namie bežiūrint prastos kokybės kopiją ir vėliau visoje internetinėje erdvėje pasigiriant nelegaliai matytu šiuo kokybišku produktu. Kaip pavyzdį imu Lietuvą, nes kiekvieną dieną galima sulaukti šimtų atsilėpimų Feisbuke, Twitteryje ar kokiuose nors portaluose apie tai, jog filmas jau buvo pasižiūrėtas.

Naujausias Clinto Eastwoodo filmas „Amerikiečių snaiperis“, nominuotas net šešiems prestižiniams JAV kino meno ir mokslo akademijos apdovanojimas Lietuvos kino teatrus pasieks vasario 20 dieną, likus lygiai dviem dienoms iki Oskarų apdovanojimų ceremonijos.

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles