„Tarp žvaigždžių“ siužete didžiausias dėmesys yra skiriamas dviem mylimiausiems Christopherio Nolano filmuose naudojamiems elementams – laiko iškraipymui ir globalinių bei asmeninių problemų suderinimui. Tai paverčia „Tarp žvaigždžių“ nolaniškiausiu filmu kol kas, ir tai jau šį tą reiškia. Kiekvienas C. Nolano filmas galėjo būti sukurtas tik jo paties, tiesiog čia režisieriaus mėgstamiausi komponentai yra ryškesni nei bet kada anksčiau.

Ambicingiausiame savo filme kol kas C. Nolanas pasakoja apie aiškiai neapibrėžtų pasikeitimų purtomą pasaulį, kuriame senka maisto atsargos ir vienintelė rimčiau vertinama veikla yra ūkininkavimas, net jeigu ūkiams taip pat ateina galas. Anksčiau pilotavusiam, o dabar ūkininkaujančiam Kūperiui (akt. Matthew McConaughey) netikėtai yra pateikiama užduotis sunkiai paaiškinamu (bet moksliškai teisingu) būdu kartu su dar keliais astronautais atrasti naujus pasaulius, kuriuose galėtų gyventi žmonės. Tai darydamas jis turi palikti namie savo dukrą ir sūnų bei susitaikyti su tuo, kad dėl laiko iškraipymo jų gali nematyti ištisus dešimtmečius.

Vien abstrakčiame siužete telpa kalnas nolaniškumų. Talentingas, savo darbu besididžiuojantis vyras yra pradinė kiekvieno režisieriaus filmo idėja ir akivaizdu, kad Kūperis negali atsisakyti galimybės išgelbėti visą žmoniją. Sunkiai jo paties priimamas supratimas, kad jam gali tekti ilgam (ar net visam) laikui atsisveikinti su savo mylima dukra Merfe ir antrame plane laiką leidžiančiu sūnumi Tomu yra didžiulė asmeninės dilemos dalis, kuri, kaip vėliau paaiškėja, tampa viso filmo esme.

Daug kas „Tarp žvaigždžių“ esme įvardina tai, kad meilė ar žmonių santykiai yra nepriklausomi nuo laiko ir ilgai gali likti nepakitę ar net keliauti laiku. Tai kartu yra vienas iš dalykų, dėl kurių šis filmas yra arba giriamas, arba kritikuojamas, nes dažniausiai plikai rimti C. Nolano filmai anksčiau neturėjo tokio aiškaus emocinio elemento savo centre (prie to buvo priartėjusi nebent „Pradžia“).

Meilės akcentavimas filme yra ryškus ir gausus, nors niekad neperspaudžiamas, nes filmas netampa vien filosofiniu ir periodiškai suteikia kažką tiems žiūrovams, kurie norėjo įdomesnės mokslinės fantastikos istorijos. „Tarp žvaigždžių“ yra neabejotinai filmas apie žmoniją – tiek apie pragmatinį elementą kalbant apie nepalaužiamą žmogaus siekį išgyventi, tiek apie emocinį ir intelektinį aspektą, kurio dėka žmonės skiriasi nuo kitų padarų. Filme svarbią vietą užima robotai, besielgiantys ir kalbantys kiek įmanoma natūraliai, tačiau „Tarp žvaigždžių“ verčiasi per galvą rodant, kad jie neturi esminių žmogaus bruožų, skatinančių išgyventi visomis išgalėmis (tai ne kartą pasakoma garsiai), ir jų elgesys yra matuojamas procentais, ne jausmais.

„Tarp žvaigždžių“ yra taip į emocionalumą besiremiantis filmas, kad atrodo, jog tai kartais filmui pakiša koją. Tiesa, atrodo tik tol, kol nesupranti, kad C. Nolanas tai daro tyčia ir šiek tiek praplėsdamas žmogiškumą pabrėžiant, kad gerumas yra baigtinis ir kad žmonės taip pat turi jausmų ribas. Ryškiausias pavyzdys yra Kūperio sūnus Tomas, visiškai racionalus ir ūkininko keliu nuėjęs žmogus, kuris vienintelis į tolimą tėvo kelionę siųsdavo žinutes, rūpinosi namais ir gyvenime patyrė tragiškas traumas. Kūperis, tuo tarpu, į jį kreipia kiek įmanoma mažesnį dėmesį, visą meilę skirdamas dukrai ir jųdviejų santykiams. Filme tai yra daroma sąmoningai, išryškinant žmonių empatijos ir rūpesčio ribotumą bei pridedant tam tikrą lygį prie Kūperio kaip veikėjo, kad jis galbūt nėra blogas, tiesiog ne toks sąmoningas, kokiu norėtų būti.

Tai susiveda į pagrindinį filmo elementą – tai, jog ši istorija yra apie tėvą ir dukrą. Ambicingi, didelio biudžeto filmai, kuriuose bent dalimi yra užsimenama apie artėjančią pasaulio pabaigą ar panašią globalią grėsmę, dažnai stengiasi sukurti asmeniškas istorijas. Jie bando pateikti veikėjus labiau kaip galimybę žiūrovams pamatyti tam tikrą didžiosios problemos dalį ir retai sukuria juos kaip įdomius, tikroviškus žmones, ne paprastas siužeto dalis.

Tuo tarpu „Tarp žvaigždžių“ yra filmas, kuriame didžiuosius mokslinės fantastikos elementus galima suvokti kaip kliūtis tėvo ir dukros istorijai, kadangi filme žiūrovams rūpi tik ji. Kūperis išvyksta išsaugoti visos žmonijos, kas yra ypač kilnus ir didelis tikslas, neturintis net dalelės tokio emocinio stiprumo, kokį turi jo santykiai su Merfe. Kiekvieną filmo dalį galima tiesiogiai surišti su šiais tėviškais santykiais, ar tai būtų keliavimas laiku (planetoje, kurioje viena valanda kainuoja septynis žemiškus metus, didesnis jaudulys kyla dėl didėjančio Merfės ar Kūperio amžiaus skirtumo, ne dėl sparčiau nykstančios žmonijos), ar tai būtų filmo kulminacija, tiesiogiai apsiimanti meilės ir laiko ryšio nagrinėjimą per tėvo ir dukros kontekstą. Asmeniškos istorijos epinėje aplinkoje yra C. Nolano vizitinė kortelė – „Diunkerke“ jis tai išnaudoja dar naujesniu ir visiškai kitokiu būdu, – ir čia šis jo įprotis pasiekia absoliučią viršūnę.

Nors filmą vietomis galima pavadinti perdėtai emocišku ar sukritikuoti dėl šiek tiek chaotiškos, pernelyg prigrūstos antrosios valandos, ryškiai neigiamų elementų „Tarp žvaigždžių“ neturi. Technine prasme filmas yra stebuklingas, tikslingai išleidžiantis daugiau nei pusantro šimto milijono dolerių. Tiek kosmoso platybės, tiek kine taip įdomiai (ir, anot mokslininkų, tikroviškai) dar niekad nepateiktos juodosios skylės, tiek naujos planetos rodo ambicingumą ir specifiškumą. Kosmosas keliautojų niekad nesutinka svetingai ar konkrečiai, vis labiau ir labiau įrodydamas, kad Žemė yra bene vieninteliai žmonėms tinkami namai. Hansas Zimmeris su savo muzika čia taip pat pasiekia savo nolaniškumo viršūnę, sukurdamas kažką įtempto ir intymaus, niekad neperspausdamas su didingumu. Kaip visada, kompozitorius sugeba atkreipti dėmesį į savo darbą ir neretai rizikuoja pernelyg atitraukti žiūrovus nuo filmo, tačiau kai tiek filmo, tiek muzikos atmosfera sutampa taip sėkmingai, skųstis nėra kuo.

„Tarp žvaigždžių“ kartu galima vadinti jeigu ne geriausiai, tai bent jau vienu geriausiai suvaidintų C. Nolano filmų. Kiekvienas aktorius čia puikiai tinka savo rolėms. M. McConaughey čia tiesiog yra kino žvaigždė, suprantantis savo poziciją ir dominuojantis kiekvienoje scenoje, kurioje yra, ir nuostabiai išnaudojantis visą savo diapazoną, nuo subtilaus žavėjimosi dukra iki negražaus ir jausmingo verkimo. Anne Hathaway ir Jessica Chastain suvaidina stipriausias C. Nolano moteris veikėjas (kartelė nėra aukšta), ir abi turi pakankamai jautrių scenų, kad po filmo jas galima būtų atsiminti. Net ir tokie aktoriai kaip visą siužetą paaiškinantį senolį dar kartą vaidinantis Michaelas Caine‘as ar filmo eigoje pasirodantis aktorius, dėl savo ankstesnių rolių užsitarnaujantis ankstyvą žiūrovų pasitikėjimą, yra nuostabūs, preciziški pasirinkimai.

Tačiau visu kuo labiausiai nustebina mažąją Kūperio dukrą vaidinanti Mackenzie Foy. Ji stebina ne tik tuo, kiek ji yra panaši į Jessica Chastain, bet ir savo gebėjimais. Bendrai filme ji nepraleidžia daug laiko, tačiau užtektinai, kad įrodytų žiūrovams, jog Kūperis pasiilgo jos nuoširdumo ir veiklumo bei kad jiedu yra pernelyg panašūs, kad tarp jų nesusiformuotų toks stiprus ryšys. M. Foy pasirodymas lemia viso filmo tėkmę, kas aktorei turėjo kelti didelį spaudimą ir ji su tuo susitvarkė tobulai.

Visgi didžiausia filmo žvaigždė yra C. Nolanas, kuris yra jaučiamas kiekvienoje scenoje ir kuris dar niekad nebuvo tiek daug dėmesio skyręs jautriajam savo filmų komponentui. Tai, kad jis gavo didžiulį biudžetą kurti ambicingą ir mokslo prikimštą mokslinės fantastikos istoriją, jau kelia žavesį; tai, kad jis išdrįso tą globalią istoriją pastatyti tik apie du žmones ir tokiu būdu sužavėti milijonus žiūrovų, yra tiesiog nuostabu. Nolaniškumas po „Tarp žvaigždžių“ įgijo visai kitokią prasmę ir dabar net apsimesti, kad įmanoma numatyti tolimesnius režisieriaus ėjimus, būtų neteisinga.

9.7
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
9.0
Režisūra
10
Kinematografija
10
Garso takelis
10
Techninė pusė
10
Aktoriai
9.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles