Metabolizmas arba temstant Bukarešte

When Evening Falls on Bucharest or Metabolism

Metabolizmas arba temstant Bukarešte

When Evening Falls on Bucharest or Metabolism

Rumunų naujosios kino kartos režisieriaus Corneliu Porumboiu vardas Europai jau neblogai žinomas. 2006 m. Kanų kino festivalyje jo debiutinis ilgametražis filmas „12:08 į Rytus nuo Bukarešto“ pelnė „Auksinės kameros“ apdovanojimą. 2009 m. antrasis jo filmas „Policija, būdvardis“ , pristatytas „Ypatingo žvilgsnio“ programoje, apdovanotas žiuri prizu. Trečioji ilgametražė šio režisieriaus juosta „Metabolizmas, arba temstant Bukarešte“ dalyvavo Lokarnos tarptautinio kino festivalio konkursinėje programoje bei buvo pristatytas Toronto kino festivalyje.

Skrandžio skausmus kenčiantis jaunas režisierius Paulas (jį vaidina aktorius Bogdanas Dumitrache, kurį galima išvysti ir filme „Vaiko pozicija“) kuria naują filmą, tačiau filmavimas vyksta ne taip sklandžiai, kaip jis tikėjosi. Režisierius sugalvoja pakeisti scenarijų ir įtraukti naują sceną. Jis praneša antraplanio vaidmens atlikėjai Alinai savo planus. Naujoji scena kruopščiai analizuojama, aptariama, repetuojama. Tačiau kuo daugiau Paulas su Alina kalba apie filmą, personažų charakterius ir veiksmų logiškumą, kino techniką ir apskritai apie kiną kaip meną, tuo labiau jis ima abejoti tuo, ką daro. Vis artimesnis režisieriaus ryšys su aktore galutinai supainioja filmą ir realybę.

„Metabolizmas, arba temstant Bukarešte“ – tai filmas apie… filmą, filmas filme, lyg dėžė dvigubu dugnu. C. Porumboiu pripažįsta, norėjęs suteikti žiūrovams galimybę pažvelgti į tai, kas lieka už kadro – į režisieriaus darbą, filmavimo procesą, projekto realizavimą. Perkeltine prasme galima teigti, kad C. Porumboiu atsuko kamerą į save patį. Ši švelniai ironiška juosta kutena žiūrovų sąmonę dvigubos realybės aspektu ir filosofuoja filmą, kaip reiškinį. „Metabolizmas, arba temstant Bukarešte“ kaip ir François Truffaut „Amerikietiška naktis“ („La nuit américaine“, 1973) ar Jeano Luco Godardo „Panieka“ („Le Mépris“, 1963) koncentruojasi į refleksyvaus dubliavimo funkciją. „Godardo filmas atsitraukia nuo savęs per atstumą ir priartėja prie mūsų, stebėdamas save savo paties kūrimo procese“, rašo Thomas Elsaesser ir Malte Hagener knygoje „Kino teorija: įvadas per juslių prizmę“, tačiau šios eilutės visiškai tinka ir C. Porumboiu juostai. Be to, „Metabolizmas, arba temstant Bukarešte“ naudoja ir Michaelio Haneke‘s filme „Paslėpta“ („Caché“, 2005) išbandytą techniką, vadinamąjį „išrėminimą“ – filmo žiūrovai kartu su filmo veikėjais žiūri tą patį vaizdą, įrašytą į DVD diską.

Be to, šis filmas gražiai „susikalba“ su kitu rumunų filmu „Toliau – tyla“ („Restul e tacere“, 2007), pasakojančiu apie vieno pirmųjų rumuniškų filmų „Nepriklausoma Rumunija“ („Independența României”, 1912) kūrimą. Tik vietoj retrospektyvinio pobūdžio ir entuziazmu trykštančio (filme rodomo) režisieriaus, „Metabolizmas, arba temstant Bukarešte” nervingo ir vis labiau savo kuriamu filmu netikinčio Paulo lūpomis kvestionuoja filmo, kaip tokio, ateitį.

Patiks, jei patiko: „Amerikietiška naktis” („La nuit américaine”), „Lenkų – rusų karas” („Wojna polso – ruska”, 2009), „Panieka” („Le mépris, 1963), „Toliau – tyla” (Restul e tacere, 2007).

7.5
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
8.0
Režisūra
7.0
Kinematografija
6.0
Garso takelis
8.0
Techninė pusė
8.0
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles