Naktį iš sekmadienio į pirmadienį (Europos laiku) išdalyti JAV kino meno ir mokslo akademijos teikiami Oskarų apdovanojimai.

Priešingai išankstinėms prognozėms, pagal kurias favoritu buvo laikomas Naujosios Zelandijos režisierės Jane Campion draminis vesternas „Šuns galia“ (angl. „The Power of the Dog“), vakaro laimėtoju tapo komiška muzikinė drama „CODA: kurčiųjų vaikas“ (angl. „CODA“) , surinkusi tris apdovanojimus pagrindinėse nominacijose: „CODA: kurčiųjų vaikas“ pripažinta geriausiu filmu, Troy’us Kotsuras – geriausiu antro plano aktoriumi, o dar vienas Oskaras skirtas už geriausią adaptuotą scenarijų („CODA: kučiųjų vaikas“ yra prancūzų filmo „Beljė šeima“ (pranc. „La famille Bellier“) amerikietiškas perdirbinys).

„CODA: kurčiųjų vaikas“ triumfas yra bent keliais aspektais unikalus. Visų pirma – „CODA: kurčiųjų vaikas“ įsirašė savo pavadinimą į istoriją, tapdamas pirmąja didžiųjų internetinių transliacijų platformų prodiusuota juosta, laimėjusia geriausio filmo kategorijoje. T. Kotsuras yra vos antras klausos negalią turintis aktorius, gavęs Oskarą už vaidybą – pirmąja dar 1986 m. tapo Marlee Matlin už vaidmenį filme „Mažesnio dievo vaikai“ (angl. „Children of Lesser God“), tik T. Kotsuras yra kurčias nuo gimimo, o M. Matlin klausą prarado ankstyvoje vaikystėje. T. Kotsuras ir M. Matlin kartu vaidino „CODA: kurčiųjų vaikas“.

Tad šiais laikais, kai kartais netgi kiek dirbtinai (ir gal net komiškai) skatinamas politinis korektiškumas ir įvairovės atspindėjimas, daugiausia akcentuojant įvairių rasių ar visuomenės mažumų reprezentavimą, „CODA: kurčiųjų vaikas“ rado kitą labai svarbią, bet ne mažiau publikos ir visuomenės dėmesio vertą nišą. Filmas, pasakojantis apie kurčiųjų šeimoje augančią klausos negalios neturinčią merginą, jos santykį su tėvais ir broliu, nusipelno pagyrų tiek už jautrią temą, tiek už kurčių aktorių įtraukimą.

„CODA: kurčiųjų vaikas“, tapdamas geriausiu metų filmu, iš jau minėtos „Šuns galios“ režisierės J. Campion atėmė galimybę tapti pirmąja moterimi, kurios režisuotas filmas būtų laimėjęs ir Kanų auksinę palmės šakelę (J. Campion šį apdovanojimą pasiekė 1993 m. su filmu „Pianinas“ (angl. „Piano“)), ir Oskarą geriausio filmo kategorijoje. Tačiau nors ir vieną, bet itin svarbų apdovanojimą „Šuns galia“ nuskynė – juosta apdovanota už geriausią režisūrą. Tad J. Campion tapo vos trečiąja moterimi istorijoje, laimėjusia šį apdovanojimą – ji prisijungia prie Kathryn Bigelow (2010 m. už filmą „Išminuotojų būrys“ (angl. „The Hurt Lockers“)) ir Chloé Zhao (2021 m. už filmą „Klajoklių žemė“ (angl. „Nomadland“).

Pagal gautų statulėlių skaičių didžiausiu laimėtoju tapo kanadiečio Deniso Villeneuve’o režisuota vizualiai įspūdinga mokslinės fantastikos drama „Kopa“ (angl. „Dune“) pagal Franko Herberto romaną. Vis tik, nors ir surinko net 6 Oskarus (geriausias garsas, geriausi vaizdo efektai, geriausios dekoracijos, geriausias originalus garso takelis, geriausias montažas ir geriausias kameros darbas), visi jie gauti vadinamosiose „techninėse“ kategorijose.

Šiemet savo Oskarus pagaliau gavo aktoriai Willas Smithas ir Jessica Chastain, taip palikdami „neturinčiųjų Oskaro“ garsių aktorių klubą. W. Smithas savąją statulėlę gavo už teniso žvaigždžių Serenos ir Venus Williams tėvo vaidmenį biografinėje dramoje „Williams metodas“ (angl. „King Richard“), o J. Chastain – už įkūnytą aštuntojo ir devintojo dešimtmečio amerikiečių televizijos žvaigždę, evangelistę, rašytoją, dainininkę Tammy Faye Messner juostoje „Tamės Fei akys“ (angl. „The Eyes of Tammy Faye“). Filmas taip pat gavo dar vieną Oskarą – už geriausias šukuosenas bei grimą. Tad šioje srityje kaip ir nieko naujo – JAV kino meno ir mokslo akademijai vis dar patinka ne originalūs vaidmenys, o realių asmenybių pamėgdžiojimai.

Tiesa, W. Smitho šlovės momentą užgožė netikėtas incidentas. Ant scenos buvęs komikas Chrisas Rockas pradėjo laidyti juokelius apie W. Smitho žmoną Jadą Pinkett Smith: esą, dėl tokios trumpos šukuosenos ji galėtų vaidinti filmo „Eilinė Džeinė“ (angl. „G. I. Jane“) tęsinyje (dėl vaidmens šiame filme 1997 m. Demi Moore teko nusiskusti plikai). Kitomis aplinkybėmis tai iš tikrųjų galbūt galėjo būti palaikyta sąmoju, tačiau šįkart C. Rockas smarkiai prašovė – J. Pinkett Smith viešai yra atskleidusi, kad plaukų neteko dėl alopecijos ir C. Rocko juokelis ją akivaizdžiai įskaudino. Tad nenuostabu, kad W. Smitho nervai neišlaikė – jis nekviestas užlipo į sceną ir skėlė antausį C. Rockui. Šis dar bandė viską nuleisti juokais ir teisintis, tačiau grįžęs į savo vietą W. Smithas kelis kartus šūktelėjo: „Kad iš tavo suknistos burnos daugiau negirdėčiau savo žmonos vardo!“. Atsiimdamas laimėtą apdovanojimą W. Smithas atsiprašė Akademijos bei kitų nominantų, tačiau rado paaiškinimą tokiam savo poelgiui: „Meilė verčia daryti beprotiškus dalykus. Kai darai tai, ką darai, turi susitaikyti su užgauliojimais. Turi būti susitaikęs su tuo, kad žmonės kalbės nesąmones apie tave. Šiame versle turi būti susitaikęs, kad tavęs negerbs. Bet turi šypsotis, turi apsimesti, kad tai – nieko tokio“.

Oskarą kaip geriausia antro plano aktorė gavo Ariana DeBose už Anitos vaidmenį Steveno Spielbergo režisuotame klasikinio 1961 m. miuziklo „Vestsaido istorija“ (angl. „West Side Story“) perdirbinyje. Įdomu tai, kad Oskarą yra gavusi ir A. DeBose pirmtakė Rita Moreno, Anitą vaidinusi 1961-ųjų „Vestsaido istorijos“ versijoje. Tiesa, tuomet į Niujorką perkelta Romeo ir Džiuljetos istorija surinko net 10 Oskarų, įskaitant ir geriausio filmo kategoriją.

Geriausiu tarptautiniu filmu be didesnių siurprizų tapo Kanuose už geriausią scenarijų apdovanota Ryûsuke Hamaguchi „Drive My Car“ (jap. „Doraibu mai kâ“), pagal Haruki Murakami apsakymą. Dar vienas visiškai prognozes atitikęs Oskaras įkrito į „Disney“ kišenę už meksikietiškais motyvais nuspalvintą „Enkanto“ (angl. „Encanto“). Oskaras už geriausią originalų scenarijų atiteko filmui „Belfastas“ (angl. „Belfast“), pasakojančiam apie kruvinus airių katalikų ir protestantų susidūrimus septintajame dešimtmetyje.

Be apdovanojimų liko tokie filmai kaip Paulo Thomaso Andersono „Saldymedžio pica“ (angl. „Licorice Pizza“) (3 nominacijos), Guillermo del Torro „Košmarų skersgatvis“ (angl. „Nightmare Alley“) (4 nominacijos), „Nežiūrėk aukštyn“ (angl. „Don’t Look Up“) (4 nominacijos), Joelio Coeno „Makbeto tragedija“ (angl. „The Tragedy of Macbeth“) (3 nominacijos), „Būti Rikardais“ (angl. „Being the Ricardos“) (3 nominacijos), „Dingusi dukra“ (angl. „The Lost Daughter“) (3 nominacijos) ir „Bėglys“ (dan. „Flugt“) (3 nominacijos).

Oskarai už viso gyvenimo nuopelnus skirti amerikiečių aktorei Elaine May, norvegų aktorei Liv Ullman ir amerikiečių aktoriui Sammueliui L. Jacksonui. Jeano Hersholto humanitarinis apdovanojimas skirtas amerikiečių aktoriui Danny Gloveriui už „dešimtmečius trunkantį atstovavimą teisingumui ir žmogaus teisėms, kad atspindi jo atsidavimą humaniškumui, kuriuo dalijamės ekrane ir už jo ribų“.

Ir nors bendra nuotaika Los Andželo „Dolby“ kino teatre buvo itin šventiška, vis tik buvo skirta dėmesio ir politinėms pasaulio bei JAV aktualijoms. Tylos minutė buvo skirta pagerbti Ukrainą, taip pripažįstant, kad Rusijos invazija į šią šalį yra neteisėta.

Žemiau pateikiame visą laureatų sąrašą.

Geriausias filmas:

  • „Belfastas“ (angl. „Belfast“, rež. Kenneth Branagh)
  • „CODA: kurčiųjų vaikas“ (rež. Sian Heder)
  • „Drive My Car“ (jap. „Doraibu mai kâ“, rež. Ryûsuke Hamaguchi)
  • „Kopa“ (angl. „Dune“, rež. Denis Villeneuve)
  • „Košmarų skersgatvis“ (angl. „Nightmare Alley“, rež. Gullermo del Torro)
  • „Nežiūrėk aukštyn“ (angl. „Don’t Look Up”, rež. Adam McKay)
  • „Saldymedžio pica“ (angl. „Licorice Pizza“, rež. Paul Thomas Anderson)
  • „Šuns galia“ (angl. „Power of Dog“, rež. Jane Campion)
  • „Vestsaido istorija“ (angl. „West Side Story“, rež. Steven Spielberg)
  • „Williams metodas“ (angl. „King Richard“, rež. Reinaldo Marcus Green)

Geriausia režisūra:

  • Paul Thomas Anderson („Saldymedžio pica“)
  • Kenneth Branagh („Belfastas“)
  • Jane Campion („Šuns galia“)
  • Steven Spielberg („Vestsaido istorija“)
  • Ryûsuke Hamaguchi („Drive My Car“)

 Geriausia aktorė:

  • Jessica Chastain („Tamės Fei akys“/ angl. „The Eyes of Tammy Faye“)
  • Olivia Colman („Dingusi dukra“/ angl. „The Lost Daughter“)
  • Penélope Cruz („Paralelinės mamos“/ isp. „Madres paralelas“)
  • Nicole Kidman („Būti Rikardais“/ angl. „Being the Ricardos“)
  • Kristen Stewart („Spencer“)

Geriausias aktorius:

  • Javier Bardem („Būti Rikardais“)
  • Benedict Cumberbatch („Šuns galia“)
  • Andrew Garfield („Tik, tik… Bum!/ ang. „Tick, Tick… Boom!“)
  • Will Smith („Williams metodas“)
  • Denzel Washington („Makbeto tragedija“/ angl. „The Tragedy of Macbeth“)

Geriausia antro plano aktorė:

  • Jessie Buckley („Dingusi dukra“)
  • Ariana DeBose („Vestsaido istorija“)
  • Judi Dench („Belfastas“)
  • Kirsten Dunst („Šuns galia“)
  • Aunjanue Ellis („Williams metodas“)

Geriausias antro plano aktorius:

  • Ciarán Hinds („Belfastas“)
  • Troy Kotsur („CODA: kurčiųjų vaikas“)
  • Jesse Plemons („Šuns galia“)
  • J. K. Simmons („Būti Rikardais“)
  • Kodi Smit-McPhee („Šuns galia“)

Geriausias originalus scenarijus:

  • „Belfastas“
  • „Blogiausias žmogus pasaulyje“ (norv. „Verdens verste menneske“)
  • „Nežiūrėk aukštyn“
  • „Saldymedžio pica“
  • „Williams metodas“

Geriausias adaptuotas scenarijus:

  • „CODA: kurčiųjų vaikas“
  • „Dingusi dukra“
  • „Drive My Car“
  • „Kopa“
  • „Šuns galia“

Geriausias tarptautinis filmas:

  • „Bėglys“ (dan. „Flugt“, rež. Jonas Poher Rasmussen/ Danija)
  • „Blogiausias žmogus pasaulyje“ (rež. Joachim Trier/ Norvegija)
  • „Dievo ranka“ (it. „É stata la mano do Dio“, rež. Paolo Sorrentino/ Italija)
  • „Drive My Car“ (rež. Ryûsuke Hamaguchi/ Japonija)
  • „Lunana. Jakas klasėje“ (angl. „Lunana: A Yak in the Classrom“, rež. Pawo Choyning Dorji/ Butanas)

Geriausias animacinis filmas:

  • „Bėglys“
  • „Enkanto“ (angl. „Ecanto“)
  • „Luka“ („Luca“)
  • „Mičelai prieš mašinas“ (angl. „The Mitchells vs. The Machines“)
  • „Rėja ir paskutinysis drakonas“ (angl. „Raya and the Last Dragon“)

Geriausias dokumentinis filmas:

  • „Bėglys“
  • „Pakilimas“ (angl. „Acsension“)
  • „Palėpė“ (angl. „Attica“)
  • „Soul muzikos vasara (… arba, Kai revoliucija negalėjo būti parodyta per televiziją“) (angl. „Summer of Soul (…Or, When Revolution Could Not Be Televised“)
  • „Rašyti ugnimi“ (angl. „Writing with Fire“)

Geriausias kameros darbas:

  • „Kopa“
  • „Košmarų skersgatvis“
  • „Makbeto tragedija“
  • „Šuns galia“
  • „Vestsaido istorija“

Geriausias montažas:

  • „Kopa“
  • „Nežiūrėk aukštyn“
  • „Šuns galia“
  • „Tik, tik…Bum!
  • „Williams metodas“

Geriausias kostiumų dizainas:

  • „Kopa“
  • „Košmarų skersgatvis“
  • „Kruela“ (angl. „Cruella“)
  • „Sirano“ (angl. „Cyrano“)
  • „Vestsaido istorija“

Geriausios šukuosenos ir grimas:

  • „Guči namai“ (angl. „House of Gucci“)
  • „Kelionė į Ameriką 2“ (angl. „Coming 2 America“)
  • „Kopa“
  • „Kruela“
  • „Tamės Fei akys“

Geriausios dekoracijos:

  • „Kopa“
  • „Košmarų skersgatvis“
  • „Makbeto tragedija“
  • „Šuns galia“
  • „Vestsaido istorija“

Geriausi vaizdo efektai:

  • „Kopa“
  • „Laisvasis Gajus“ (angl. „Free Guy“)
  • „Mirtis palauks“ (angl. „No Time to Die“)
  • „Šang-Či ir dešimties žiedų legenda“ (angl. „Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings“)
  • „Žmogus-voras: nėra kelio atgal“ (angl. „Spider-Man: No Way Home“)

Geriausias garsas:

  • „Belfastas“
  • „Kopa“
  • „Mirtis palauks“
  • „Šuns galia“
  • „Vestsaido istorija“

Geriausias originalus garso takelis:

  • „Enkanto“
  • „Kopa“
  • „Nežiūrėk aukštyn“
  • „Paralelinės mamos“
  • „Šuns galia“

Geriausia originali daina:

  • „Be Alive“ – Beyoncé Knowles-Carter Darius Scott („Williams metodas“)
  • „Dos Oruguitas“ – Lin-Manuel Miranda („Enkanto“)
  • „Down to Joy“ – Van Morrison („Belfastas“)
  • „No Time to Die“ – Billie Eilish & Finneas OConnell („Mirtis palauks“)
  • „Somehow You Do“ – Diane Warren („Keturios geros dienos“/ angl. „Four Good Days“)

Geriausias trumpametražis vaidybinis filmas:

  • „Ala Kačū – imk ir bėk“ (angl. „Ala Kachuu – Take and Run“)
  • „Ilgas atsisveikinimas“ (angl. „The Long Goodbye“)
  • „Prašom sustoti“ (angl. „Please Hold“)
  • „Turiu omenyje“ (angl. „On my Mind“)
  • „Suknelė“ (lenk. „Sukienka“)

Geriausias trumpametražis animacinis filmas:

  • „Boksbaletas“ (angl. „Boxballet“)
  • „Liepsnelė Robin“ (angl. „Robin Robin“)
  • „Meno aferos“ (angl. „Affairs of the Art“)
  • „Priekinio stiklo valytuvas“ (angl. „The Windshield Wiper“)
  • „Žvėris“ (isp. „Bestia“)

Geriausias trumpametražis dokumentinis filmas:

  • „Girdimas“ (angl. „Audible“)
  • „Kai buvome pašaipūnai“ (angl. „When We Were Bullies“)
  • „Krepšinio karalienė“ (angl. „The Queen of Basketball“)
  • „Trys dainos Benazir“ (angl. „Three Songs for Benazir“)
  • „Vesk mane namo“ (angl. „Lead Me Home“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles