Kino piratavimas Lietuvoje – dūris į nugarą patiems žiūrovams

Lygiai prieš savaitę įvyko kino studijai „Lionsgate“ nutiko vienas skaudžiausių įvykių, privedęs prie šimtų straipsnių viso pasaulio kino portaluose ir šoko bangos, skriejančios iš kino mylėtojų ir Holivudo atstovų pusės. Kalbama apie filmo „Nesunaikinami 3“ nutekinimą, kurio pagrindinė pasaulinė premjera numatyta tik rugpjūčio 22 dieną. Tą pačią dieną filmas pasirodo ir Lietuvos kino ekranuose. Jeigu pasaulyje, o tiksliau, tokiose rinkose kaip Kinija, Jungtinė Karalystė, Japonija, Vokietija ar Australija, nelegalus duomenų dalinimasis torrentais yra gana šaltas, tai Lietuvoje šis reiškinys su kiekvienas metais įgauna vis didesnį pagreitį. Nuo to būtent kenčia ne tik filmą atvežę platintojai, tačiau ir tikri kino mylėtojai.

Nemokamai pasižiūrėti vieną ar kitą filmą ištroškę interneto vartotojai net nesusimąsto, kad tokioje mažoje šalyje kaip Lietuva jie kenkia ne tik tūkstančius ar net dešimtis tūkstančių litų išleidžiantiems platintojams, bet ir aplinkiniams žmonėms. Jie savo brangų laiką skiria filmų peržiūroms kino teatre, norėdami pasiekti visiškai kitokius, gerokai didesnius įspūdžius nei sėdint namie prieš televizoriaus, ar dar blogiau – kompiuterio ekraną. Tokie žmonės po to drįsta reikšti savo nuomonę apie vieną ar kitą filmą, juostą matę namie, be tinkamos įrangos, galinčios perteikti visą juostos grožį, kurį kūrėjai kūrė būtent pademonstruoti kino teatre. Labiausiai būna keista ir juokinga, jei kalba eina apie fantastinio žanro filmą, kurie dažnai pasižymi efektų gausa. Kaip pavyzdį galima panaudoti prieš metus pasirodžiusį mokslinės fantastikos atstovą, septynių Oskarų laureatą, filmą „Gravitacija“.

Šnekant globaliau, piratai vagia patys iš savęs. Daugelis žmonių pasižiūrėję vieną ar kitą filmą, laukia tęsinio, jei pačioje pabaigoje yra užuominų apie tolesnius herojų likimus ar siužetinės linijos veiksmo pratęsimą. Jie retai suvokia, kad sulaukti tęsinio bus galima tik tokiu atveju, jei filmas atpirks produkcijos išlaidas ir atneš kūrėjams papildomų pajamų. Niekas nenori dirbti tik tam, kad vėliau tektų gailėtis dėl patirtų nuostolių. To nenori ir studijos. Taip pat, finansinis filmo fiasko kartais reiškia vieno ar kito aktoriaus, režisieriaus, prodiuserio karjeros sužlugdymą.

Grįžtant prie Lietuvos rinkos, kuri tėra kaip mažas lašas didžiuliame Holivudinės kino produkcijos vandenyne, labiausiai skausmą dėl piratavimo pasekmių jaučia platintojai. Nemažai filmų, kuriuos rodo kino ekranuose, galima rasti blogos ar pakenčiamos kokybės, o kartais ir aukščiausios raiškos. Žmonės vengia eiti į kinus, nes kam tą daryti, jei filmą galima nemokamai pažiūrėti namuose. Tiesa yra kitokia. Žmonės prijaučiantys internetinėms vagystėms prisideda prie „bado“ kino ekranuose. Filmus vežantys žmonės dešimt kartų pagalvoja, ar verta filmą rodyti Lietuvoje. Omenyje turima ne antrarūšiai filmai, o ilgai laukti, tikrų kino grandų naujausi darbai. Kaip pavyzdį galima paminėti ilgai laiko ispanų režisieriaus Alejandro Gonzaleso Inarritu („Babelis“, „21 Gramas“, „Biutiful“) naujausia darbą „Birdman“, kurio pasaulinė premjera numatyta spalio 4 dieną. Po kino platintojams surengtos specialios peržiūros buvo atsisakyta rodyti šią juostą dėl vienos paprasčiausios priežasties – filmas bus labai nuostolingas mūsų rinkai. Liūdniausia tai, kad darbas išties nuostabus, intelektualus ir verčiantis susimastyti. Šiuo atveju nukentėjo tikri kino mylėtojai, kurie šios juostos pasirodymo laukė ilgus metus.

Nukenčia, žinoma, ne tik nekomercinės juostos, kurias vis sunkiau norima vežti ir rodyti mūsų šalies auditorijai, bet ir didžiausi metų blokbasteriai, kurie pasaulyje kūrėjams neša šimtus milijonų dolerių. Silpnai pasirodęs Lietuvoje „Nepaprastas Žmogus-voras 2“ užsidirbo vos 260 tūkstančius litų, kai tuo tarpu užvakar interneto platybėse pasirodžiusi nelegali kopija buvo atsisiųsta daugiau nei dešimt tūkstančių kartų. Liūdna ir kartu apmaudu, kai į efektų prifarširuotas ir labai gerai išplėtotos siužetinės linijos darbas sunkiai pritraukia į kiną, o nieko vertos ir intelektą bukinančios komedijos renka pilnutėles sales. Tai daug ką pasako ir apie šių dienų kino vartotoją mūsų šalyje. Oskariniai filmai irgi nukenčia nuo internetinių piratų. Visiškai neseniai kino ekranuose buvo galima pamatyti Martino Scorseses „Volstryto vilką“ ir karinę dramą „Išlikęs gyvas“, tačiau filmai nesulaukė didesnės finansinės sėkmės dėl to, kad jau buvo galima atsisiųsti ne itin kokybišką, tačiau įžiūrimą kopiją. Juokina ir erzina dar ir tai, kaip buvo vengiama eiti į kiną žiūrėti filmus, tačiau pasirodžius nelegalioms kopijoms visas internetas tiesiog sprogsta ir pasipila rekomendacijos iš visų pusių. Būtent tokios ne itin džiugios sėkmės kino platintojo atžvilgiu sulaukė kriminalinė drama „Kaliniai“, kuri vien iš didžiausių lietuviškų torrentų puslapių buvo atsisiusta apie 100 tūkstančių kartų. Filmas Lietuvoje sugebėjo surinkti varganus 80 tūkstančių litų. Panašios lemties sulauks dar daugelis kitų filmų, kuriuos pro pirštus praleis žmonės, bet atsiradus interneto platybėse iškels ant pjedestalo, kaip buvo su jau minėtaisiais „Kaliniais“.

Galima pastebėti, kad dėl internetinio piratavimo vengiama pirkti licencinius DVD ar Blu-Ray diskus, o dėl to irgi nukenčia vartotojai, kurie mėgsta pasipildyti savo videotekas. Platintojams neapsimoka savo filmų leisti į skaitmenines laikmenas, nes niekas tiesiog neišpirks tiražo. Taip ir tenka naudotis dvigubai ar trigubai brangesniais „Amazon“ ar „Ebay“, siekiant pasipildyti kolekciją. Kai kurie žmonės dar galvoja, kad jei jie pasižiūri filmą „online“ režime ir susimoka tam tikrą mokestį už peržiūrą, tai jie filmus žiūri legaliai. Galima nuvilti, nes taip nėra. Nė vienas litas nekeliauja į kino platintojo kišenę, iš kurios jis papultų į platesnius vandenis ir nukeliautų tiesiai į studiją, sukūrusią juostą. Geriau jau paaukoti tuos pinigus vargšams, nei internetiniams vagims.

Deja, bet tokia karti ta tiesa. Piratavimas klesti, o mes, kino mylėtojai, turime tenkintis intelektualiais filmais atvežtais vien į festivalius „Kino Pavasaris“ ar „Scanorama“. Ne visada būna patogiai išdėstytas laikas, todėl tokiam įvykiui tenka arba imti atostogas, arba išvis praleisti vieną ar kitą norimą juostą. Net neabejoju, kad greitu metu kinuose teks tenkintis vulgariomis ir visiškai nejuokingomis komedijomis arba vien animaciniais filmais, nes tai vienintelis kino platintojų pajamų šaltinis.

Norisi tikėti, kad atsiras šią problemą suprantančių žmonių, kurie neleis sužlugdyti svajonių apie ateityje Lietuvoje galimai pasirodysiantį „Imax“ kompleksą. Būtent piratavimas ir nulemia tokius kino centrų ir platintojų sprendimus. Akivaizdu, ilgai lauktas ir vyrų auditorijai pritaikytas „Nesunaikinami 3“, kuris mėnesio bėgyje bus atsisiųstas dešimtis tūkstančių kartų, susilauks skaudžios lemties. Norėtųsi paraginti visus piratus nueiti į kino teatrą net ir mačius filmą ir atiduoti duoklę seniems, geriems ir tikriems veiksmo filmų asams ir legendoms. Nevokime iš savęs vienos iš pagrindinių pramogų, kuri teikia džiaugsmą tiek mažiems, tiek dideliems.

Taip pat skaitykite

Komentarai

  1. Mano pamąstymai / 2014 rugsėjo 1

    Pirma – aš gyvenu provincijoje ir man iki normalaus kino teatro yra apie 100 km. Tai suprantama filmo pažiūrėt tikrai tiek atstumo nevažiuosiu pažiūrėt.
    Antra – kodėl turėčiau mokėt už bilietą normalią (pasaulinę rinkos) kainą kai gaunu tik subtitrus (išskyrus animaciją) ir paprastą (DVD) vertimą.
    Aišku sakysite todėl to ir nėra nes niekas neina į kiną. Bet su animacija kažkaip pavyksta visa tai.
    Manau niekas nesiginčys, kad filmą žiūrėt ir jį „pajaust“ galima tik kino salėje (aišku nebūtinai).
    Aš manau jeigu „bilietų politika“ būtų kita, tai bilietai būtų pigesni ir žmonių būtų daugiau ir juos pripratintų prie kino „kultūros“.

  2. blablabla / 2014 rugsėjo 1

    Yra daug piratavimo priezasciu ir negalima vien tik tuo pateisinti lietuvos kino rinkos bedas. Manau viena didziausiu LT kino rinkos bedu yra praktiskai konkurencijos nebuvimas kino teatru rinkoje, kas susiveda i tikrai aukstas bilietu kainas. Bilietu kainos LT jau yra lygios arba net virsija kainas Vakaru Europoje. Ir paskaidzius LT populiacija pagal pajamas matosi kad filmas visgi nera labai prieinama pramoga vidutiniam lietuviui, ypac jei einama su seimomis. Taigi yra daugybe zmoniu kurie atsisiuncia filma bet kitu atveju nebutu eje i ji, nes tiesiog negali sau to leisti. Be to dar yra nemazai lievo tupo popso na kurie niekaip neverti tu dvimkeliu litu, ir perziurmi viena akim in hungover mode
    Kinoteatrai irgi mazai dirba su lojaliais ziurovais, pvz kodel niekas nesiulo kino teatro abonimentu.Arba kai kurie filmai rodomi tik 3D, kai daug zmoniu nemegsta tos technologijos del ar tai splavu neriskumo, pykinimo, sedejimo su dvigubais akiniais ir pan
    Kazkuria dali zmoniu atbaido nenoras ziureti, ypac rimtus filmus, su zemos kulturos debilais kuriu nors keli kazkaip sugeba pataikyti i filmus kuriu jie nepajegia suprasti, tada belieka gadinti ji ir aplinkiniams ziurovams.

    Piratauti ipratusiu zmoniu iprociu taip lengvai nepakeisi, nes is esmes zmones labai sunkiai keicia savo iprocius. O be to tai yra patogu ir nemokama. Kad tas keistusi visi kino idustrijos zaidejai turi po truputi ugdyti ejimo i kina kultura.

    Del DVD ar Blue ray, tai juokinga buti juos pirkti nes su siuolaikinem technologijom tai yra produktas savo gyvavimo ciklo pabaigoje, is kurio filmu studijos dar bando isspausti paskutinius pinigus. Mateme kas atsitiko su muzikos studijomis kurios nenorejo keisti senu platinimo modeliu

    O zmones kurie megsta kina eina i kinoteatrus nepaisant galimybes atsisiusti filma. As pats per metus perziuriu apie 100-120 filmu, is ju apie 40-50 kinoteatre o likusius atsisiunciu is LM. Tai dazniausiai buna fimai kuriu del iv priezasciu nespejau paziureti kinoteatre, ar ju lietuvoje nerodo is viso.

  3. Kinofanas / 2014 rugsėjo 1

    Pritariu žemiau pasirašusių žmonių komentarams. Mūsų kinoteatruose ne tik nėra konurencijos, bet kartais gauni nekokybiškus akinius 3D filmo peržiūrai. Netiesa,kad as negaliu namuose kokybiškai peržiūrėti ir įvertinti uostos kokybės. Su atitinkama sistema namuose ne geriau juntama nei kino salėje.
    Aš nueinu i didingiausius filmus, kurių nespėju peržiūrėti – žiūriu namuose,ar net labai labai patikusi, žiūrėtą kino teatre peržiūriu namuose n kartu. Aš suprantu, jog kino platintojams brangu nupirkti ir dar patiems uždirbti mūsų rinkoje. Antra, Jomajo dienos parodo tikrą kino verte ir kiek užsimeta kino teatrai.Taigi, kaip sustabdyti piratavimą, yra keli būdai…Pirma – Žmogiškiau būtų jei 2D visada 10lt, o 3D 15lt. Antra , už Blueray mokėti 50lt-100lt apsurdas – tai didesns biznis nei kino teatrai sakyčiau. Tai kam kepti tuos diskus, kai turime tokį greitą internetą. Padaro serverį, su kuriuo būtų galima žiūrėti ne tik 2D/3D online 1080p, bet ir galimybė parsisiūsti blueray iso faila, tarkim už 10lt (2D) ir 15lt (3D). Ir tikrai atsiras žmonių, norinčių nupirkti… O jei ir sustabdys piratavimą teisiškai – interneto tiekėjai patirs nuostolių, kam tobulinti šviesolaidžių sistemas, pardavinėti planus su auštų duomenų perdavimu… Neveltui Lietuvoje interneto poreikis yra milžiniškas.

  4. Kinofanas / 2014 rugsėjo 1

    P.S tikra tiesa, kad holivudas kenčia nuo to, pvz „Kick Ass 3“ nebus kuriamas, kadangi iš antros dalies pelnas atgautas iš DVD ir Blueray, bet tai susimąstymas kino kūrėjams keisti kainas ir įprotį pateikti produkta pigiau ir greičiau, per torrent sistemas legalizuotas.