Kapitonas Filipsas

Captain Phillips

„Du kapitonai“

Britų režisierius, scenaristas ir prodiuseris Paulas Greengrassas, padovanojęs pasauliui tikroviškiausius visų laikų veiksmo trilerius „Bornas. Absoliutus pranašumas“ ir „Bornas. Galutinis tikslas“ bei karinę veiksmo dramą „Žalioji zona“, vėl imasi darbo ir pristato dar vieną stiprų reginį, kuriam jis ruošėsi trejus ilgus metus.

Džeisono Borno epopėjos kūrėjas kviečia atsidurti Juodame žemyne ir pamatyti savo akimis, kokiomis baisiomis priemonėmis šiais laikais naudojasi jūrų plėšikai. Režisierius leis kartu su užgrobto laivo įgula patirti didžiausią išbandymų maratoną, nešanti vien tik mirtį.

Apie ką mes čia…

Kapitonas Richardas Filipsas vadovauja kroviniam laivui, kuris patenka į labai slidžią ir ekstremalią situaciją. Priartėjus prie Somalio, laivą užpuola gauja vietinių piratų, kurių vienintelis tikslas – pinigai. Papuolusi į spąstus įgula su kapitonu neturi kitos išeities, kaip stoti į mirtiną kovą su užpuolikais.

Kūrinio vidus

Greengrassas su kiekvienu filmu nenustoja stebinti tiek eilinių žiūrovų, tiek kino profesionalų. Sulaukus jo išlikimo dramos apie Somalio piratų viešpatavimą „Alabamos“ laive galima teigti, jog režisierius vėl nuėjo tinkama linkme ir visiems pristatė patį tikroviškiausią savo karjeros darbą. Kino kūrėjas žinomas savo realistišku požiūriu į situaciją, todėl jo filmuose visada matome tik tikrovę, be kokių nors pagražinimų. Žinoma, patriotiškumo ir propagandos jo filmai turi, tačiau čia nėra nieko blogo. Juk karių darbas sudėtingas, o jį pagerbti pristatant iškiliai – viena iš maloniausių akimirkų.

Juosta pradedama labai ilgu ir ganėtinai nuobodžiu įvadu, kuris, tiesą sakant, nėra labai reikalingas pačiam filmui ir jo tolesnei eigai. Jo metu žiūrovui pristatomos dvi skirtingos barikadų pusės, tačiau kažko labai daug nesužinome nei apie vieną, nei apie kitą. Pats veiksmas ir filmo pagrindinis variklis pasileidžia praėjus pusvalandžiui nuo juostos pradžios. Viskas greitai stabilizuojasi ir prieš savo akis jau matome kokybiškai išdirbtą situaciją, kuri pradeda laikyti įtampoje taip stipriai, jog sunku išsėdėti. Tikrai, sunku kvėpuoti matant nelygią automatais ginkluotų piratų ir paprastų laivo vyrų kovą, kurie visais įmanomais būdais bando atremti užpuolikus. Su kiekviena nauja scena įtampa tik auga, o istorijos kokybė tik pagerėja. Nėra kokių nors filosofavimų apie gyvenimo prasmę, yra tik dvi tiesos ir iš tikro, jos abi teisingos. Piratai pasaulį mato vienaip, kapitonas Filipsas – kitaip. Galiausiai toks pasipriešinimas priveda prie loginės vietos. Išaiškinama tikroji vieno žmogaus padėtis prieš kitą. Abu kapitonai, abu įkaitai. Vienintelė išeitis – pradėti kovą tarpusavyje. Žinoma, kalba eina apie intelektualią kovą. Toks pasipriešinimas džiugina akis, nes viso filmo matome labai mažai didvyriškumo. Natūralus ir neblankus siužetas priverčia paploti filmo scenaristui už taip įtemptai ir, svarbiausia, kokybiškai parašyta istoriją.

Deja, neapsieinama ir be minusų. Kalbant apie realistiškumą ir situacijos patiekimą – viskas atrodė be priekaištų, išskyrus vieną faktą, kuris filmo metu labai badė akis. Tai – piratai, gebantys kalbėti gana taisyklinga anglų kalba. Pasidomėjus apie šią istorija, teko sužinoti, jog tik vienintelis kapitonas su visais galėjo susišnekėti angliškai, o kiti jo pavaldiniai kalbos nemokėjo. Žinoma, tokie mažyčiai niuansai netrikdo, bet buvo galima išgauti maksimalų realistiškumą visose vietose, o tada filmas įgautu dar didesnio šarmo. Kitas atvejis – keisti įgulos veiksmai. Žiūrint filmą jie atrodė pernelyg banaliai ir tuo labiau juokingai, bet Holivudas mėgsta herojiškumą, todėl kartais tenka nusileisti ir kai ką paryškinti. Panašiai buvo ir su filmu „Argo“.

Personažai ir jų pateikimas puikus. Viskas atitiko lūkesčius ir pamatėme stiprius vadus, kurie neparklupo ir išliko stiprūs tiek psichologiškai, tiek fiziškai. Kiekvienas filmo veikėjas perteiktas įsimintinai, todėl galima pajusti tą vidinį jausmą, kai matai kenčiantį artimą. Būtent taip galima pasijusti bežiūrint į kapitoną Filipsą. Jis tarsi šaukiasi visų mūsų pagalbos, tačiau jo šauksmų niekas negirdi. Tokiais emociniais veiksmais režisierius priartina visą rodomą veiksmą prie stipriausio taško, o baigiantis filmui ima byrėti ašaros. Estetinio pasitenkinimo neišlieka, pasirodo tik užuojauta ir liūdesys. Ne tik Filipsui, bet ir visiems žmonėms, kurie taip stipriai rizikuoja dirbdami tokį sudėtingas darbą.

Atėjus finalinei scenai ir pasibaigus filmui tenka pripažinti, jog tai antras pagal gerumą režisieriaus Paulo Greengrasso filmas, kurį lenkia tik trečioji Borno dalis. Kokybiškai ir stipriai sukurta kelionė į siaubingą vietą, kurioje iki šiol karaliauja piratai, puldinėjantys taikius žmonės. Tikėkimės, jog šis filmas atskleidė bent kažkiek tiesos apie sunkią krovininių laivų kapitonų ir jų įgulų darbą.

Techninė juostos pusė

Stipriausias akcentas kiekviename Greengrasso filme – unikalus ir meistriškas drebančios kameros operatoriaus darbas, kuris nuteikia labai efektingai ir tikroviškai kelionei į filmo visumą. Taip žiūrovui suteikiama galimybė pasijusti viso veiksmo dalyviu. Šį kartą viskas vyko šiek tiek ramiau, ne taip kaip trečiajame Borne, tačiau atsižvelgus į pamatytus vaizdus, galima teigti, jog tai vienas geriausių metų kameros darbų, kuris tikrai privalo būti nominuotas Oskarui.

Filme netrūksta ir stiprių muzikinių kompozicijų, nuteikiančiu vien tik įtemptai kelionei po Somalio pakrantėse vykstantį veiksmą, todėl tai kartu prideda neregėtos energijos ir unikalios trilerio atmosferos.

Filmo montažas ir jo scenų sudėliojimas nuostabus, tačiau didžiausia staigmena – garso montažas. Jis pateiktas taip gerai, kad veiksmo metu viskas pasijaučia dvigubai stipriau. Jo dėka ir garso takelis prisiderina prie bendro konteksto, o tai padvigubina malonumą peržiūros metu ir, svarbiausia, leidžia savyje pajusti juostos didybę.

Aktorių kolektyvinis darbas

Vienas geriausių pasaulio aktorių, dviejų Oskarų laureatas Tomas Hanksas, pagaliau vėl grįžta prie tokių sudėtingų vaidmenų ir pateikia žiūrovams neregėta šou, kurį paskutinį kartą matėme 2002 metais filme „Kelias į pražūtį“. Išties puikus ir įsimintinas aktoriaus vaidmuo, kuris priverčia pajausti visą jo skausmą ir kančias, užjausti jį. Jis čia kaip Kristus, kuriam gresia nukryžiavimas. Tai vienas stipriausių argumentų laimėti šių metų JAV Kino meno ir mokslo akademijos apdovanojimą už geriausią metų vyrišką vaidmenį. Ne geriausias karjeros darbas, tačiau vienas unikaliausių ir labiausiai išdirbtų. Reikia tikėtis, jog ponas Hanksas dar ilgai mus džiugins būtent tokiais pasirodymais, kurie devyniasdešimtais metais jam buvo rutina.

Somalietis Barkhadas Abdi, šiame filme nusifilmavęs kaip piratų vadas, pasirodo labai įtikinamai. Labiausiai stebina tai, kad šis vaidmuo yra jo pirmasis pasirodymas kino ekranuose. Neturintis jokios vaidybos patirties, Abdis kelią šiurpą, neapykantą ir kartu liūdesį. Stiprus veikėjo perteikimas, kuris matyt irgi nebus nepastebėtas kino profesionalų. Visame filme iš somaliečių jis atrodė pats įtikinamiausias.

Filmą papildo dar ir tokie žinomi ekrano veidai kaip Catherine Keener, Davidas Warshofsky‘is, Corey‘is Johnsonas ir Chrisas Mulkey‘is. Kiekvienas iš aktorių nusileido pagrindiniam duetui, tačiau jų personažai puikiai papildė bendrą juostos vaizdą ir patį foną, kuris ir leido atsiskleisti Hanksui su Abdiu.

Verdiktas

„Kapitonas Filipsas“ – tai taip įtemptai papasakota vieno laivo įgulos ir jos kapitono istorija, kad peržiūros metu tenka drebėti iš jaudulio, baimės ir neapykantos. Filmas turtingas nepriekaištinga technine puse ir Oskarine Hankso ir Abdio vaidyba, kas dar labiau priartina jį prie geriausio šių metų filmo titulo.

9.2
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
9.0
Režisūra
9.0
Kinematografija
10
Garso takelis
9.0
Techninė pusė
8.0
Aktoriai
10
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Komentarai

  1. Laurynas / 2013 lapkričio 21

    Iš ties puikus filmas!

  2. bla / 2013 lapkričio 27

    Na man uzkliuvo viena siek tiek nerealistiska detale, kad kai laivas jau buvo uzgrobtas kapitonas visaip gudriai priesinasi ir bando atsikratyti piratais rizikuodamas savo gyvybe, Visgi tokiioje situacijoje logiskiausia suvesti piratus su savininkais ir laukti niekuo nerizikuojant ispirkos, kuria veliau draudimas padengs. Kaip sake veikejas its just busines

    O siaip filmas tikrai puikus, su labai stipria pabaiga in medical room