Etniniai motyvai ryškūs visuose turkų kilmės vokiečių režisieriaus Fatiho Akino filmuose. Nesvarbu, ar tai būtų kriminalinis draminis trileris „Trumpas aštrus šokas“ (vok. „Kurz und schmerlos“), su kuriuo debiutavo 1998 m., ar romantinė nuotykių komedija „Liepą“ (vok. „Im Juli“, 2000 m.), ar dramedija „Solino“ (vok. „Solino“, 2002 m.), ar apdovanojimus pelniusios dramos „Galva į sieną“ (vok. „Gegen die Wand“), 2004 m. Berlinalėje pripažinta geriausiu filmu ir laimėjusi Auksinį lokį, ir „Iš kitos pusės“ (vok. „Auf den anderen Seite“, 2007 m.), po trejų metų Kanuose įvertinta už geriausią scenarijų. F. Atiko filmografijos sąrašas čia nesibaigia – 2009 m. jis linksmino žiūrovus su komiška drama „Virtuvė sielai“ (angl. „Soul Kitchen“), 2014 m. ėmėsi istorinės dramos „Žaizda“ (angl. „The Cut“), po dvejų metų vėl grįžo prie komiškos dramos ir pristatė juostą „Bėgam iš Berlyno“ (vok. „Tschick“, 2016 m.). Tad jei paskutiniu metu jo kūryboje pastebima savotiška bangavimo tendencija, kai po lengvesnio turinio filmo pasirodo rimtesnės tematikos darbai, tai turbūt nieko keisto, kad po smagaus kelio filmo „Bėgam iš Berlyno“ F. Akinas sugrįžo su kriminaline drama „Iš niekur“ (vok. „Aus dem Nichts“). Juosta buvo pristatyta pernykščio Kanų festivalio konkursinėje programoje, o pagrindinį vaidmenį atlikusi Diane Kruger buvo pripažinta geriausia aktore. Ir tai – ne vienintelis šio filmo laimėjimas. Kiek netikėtai „Iš niekur“ šiemet laimėjo Auksinį gaublį geriausio filmo užsienio kalba kategorijoje.

Trumpai apie filmo turinį

Nors vokietė Katja (akt. Diane Kruger) ir kurdas Nuri (akt. Numan Acar) susituokė kalėjime, Nuri atlikus bausmę jų gyvenimas atrodo laimingas. Pora gyvena Hamburge, augina penkerių metų sūnelį Roki, Nuri dirba viename biure turkų rajone. Tačiau vieną dieną Katjos pasaulis sudūžta į šipulius – abu jos mylimiausi žmonės žūsta per teroristinį išpuolį. Per ikiteisminį tyrimą paaiškėja, kad teroro aktas padarytas dėl nacistinių paskatų – kaip įtariamieji sulaikomi du jauni neonaciai Andrė ir Eda Mioleriai (akt. Ulrich Brandhoff ir Hanna Hilfsdorf). Katją per visą procesą lydi ištikimas advokatas Danilo (akt. Denis Moschitto), tačiau ar jo pastangų užteks įgyvendinti valstybinį teisingumą, ar Katjai teks imtis keršto?

Emocionali netekties ir keršto istorija

Filmo siužetas yras pakankamai paprastas ir juostos anonse beveik visas ir atskleidžiamas. Tačiau „Iš niekur“ esmė – ne scenarijus, o pagrindinė veikėja Katja ir jos išgyvenami potyriai. Visi filmo įvykiai pateikiami iš Katjos pozicijų – žiūrovai kartu su ja sužino apie ištikusią nelaimę, kartu su ja išgyvena netektį, kartu bando susitaikyti ir nusiraminti, kartu laukia teismo proceso pabaigos.

Jausmų amplitudė čia labai plati, emocijos labai stiprios ir paliečiančios, todėl tiek loginės skylės, tiek pakankamai silpnas scenarijus nublanksta ir pasislenka į antrąjį planą. Kitaip tariant – tai atvejis, kai pagrindinio aktoriaus/ aktorės pasirodymas ištempia visą filmą, kuris šiaip jau būtų mažiau nei vidutinis.

Etniniai motyvai

F. Akinas vėl imasi savo mėgstamo arkliuko – ir ši juosta be etninių motyvų neapsieina. Viena vertus, jais grindžiamas teroristinio akto motyvas, kita vertus – praktiškai įprasta, kad F. Akino filmuose be Vokietijos, kaip nors bus įpainiota Turkija ir Graikija.Vis tik šįkart tie etniniai motyvai šiek tiek pakiša koją, nes būtent per juos labiausiai išryškėja gana nemažos siužeto logikos skylės.

Aktuali Europos istorija

Kaip jau minėta, „Iš niekur“ pasaulinė premjera įvyko pernai per Kanų kino festivalį. Taip jau sutapo, kad kaip tik prasidėjus šiam festivaliui Mančesteryje buvo įvykdytas teroro išpuolis, per kurį žuvo 22 ir buvo sužeisti 59 žmonės. Kanų festivalis reagavo į šią liūdną naujieną, buvo reiškiamas solidarumas su nukentėjusiaisiais ir smerkiamas terorizmas. Per spaudos konferenciją F. Akinui buvo užduotas klausimas apie tokį sutapimą – jo filmo tematika labai taikliai atspindėjo tų dienų visiškai šviežias aktualijas. Žinoma, tai tebuvo sutapimas, nes, kaip ir nurodė pats režisierius, filmas buvo kuriamas gerokai anksčiau, scenarijus rašomas dar seniau, tad niekaip nebuvo įmanoma numatyti Mančesterio įvykių ir juos kaip nors referuoti juostoje. Kita vertus, reikia pripažinti liūdną faktą, kad teroristiniai išpuoliai Europoje paskutiniaisiais metais vyko gana dažnai, tad F. Atiko filme atspindėtas ne koks nors konkretus įvykis, o vienas nesukonkretintas, tačiau visiškai tikėtinas atvejis. Juo labiau, kad, kaip minėta, šiame filme daug svarbiau emocijos ir išgyvenimai, o ne įvykis ir jo detalės. Pats teroristinis aktas čia pasitarnauja kaip pretekstas visai istorijai ir pagrindinio personažo atskleidimui.

Nepaguodžiamoji 

Už Katjos vaidmenį šiame filme D. Kruger pernai Kanuose buvo pripažinta geriausia aktore. Kai kurių kritikų vertinimu, tai yra stipriausias jos karjeros vaidmuo. Iš tiesų, D. Kruger pasirodymas yra stiprus, ryškus ir įsimenantis. Nė akimirkos nereikia abejoti Katjos išgyvenamais jausmais, patiriamu skausmu, desperacija ir nusivylimu.

Kita vertus, D. Kruger kuria sužeistos, tačiau stiprios ir nepasiduodančios moters portretą. Tokios, kuri nepasiduoda, ir eina iki galo. Tokios, kuri nebeturi ko prarasti. Tokios, kurios skausmą pagydyti gali tik kerštas.

Aktorių pasirodymas ir techniniai dalykai

Kaip jau minėta – „Iš niekur“ iš esmės yra D. Kruger benefisas, ištraukiantis ir pakylėjantis šį filmą gerokai aukščiau, nei jis nusipelnytų pagal kitus savo parametrus, o ypač už scenarijų. D. Kruger čia švyti visu ryškumu ir jos vaidybai prikišti nieko negalima. Jai visai neblogai akompanuoja Denis Moschitto, nors pats aktoriaus tipažas toks, kad kartais vis tik sunku jį įsivaizduoti, kaip respektabilų advokatą. Kiti personažai pasirodo dar trumpiau, tad juos suvaidinusių aktorių pasirodymo per daug analizuoti neišeina.

Techinė filmo pusė nebloga. Ypač pagirtinas kameros darbas: naudojama tolygiai judanti kamera, stambūs planai, dažnai kadras pradedamas iš šiek tiek tolėliau ir tuomet pamažu artėjama, filmuojama iš viršaus. Filmas suskirstytas į tris segmentus – pradžioje vyrauja tamsios spalvos, teismo procesas vyksta baltoje, beveik sterilioje salėje, kurioje ryškiai išsiskiria beveik vien juodai apsirengę personažai, trečiasis segmentas šviesesnis ir spalvingesnis, kas kontrastuoja su pačiu filmo finalu.

Reziumė

„Iš niekur“ – siužeto prasme pakankamai paprastas ir gana lengvai nuspėjamas filmas, tačiau jį gelbsti ir į visai kitą lygmenį pakylėja įspūdingas D. Kruger vaidmuo. Juostos esmė ir tikslas – ne papasakoti istoriją, o perteikti išgyvenimus, sukrėsti emociniu lygmeniu. Puiki D. Kruger vaidyba ir jos kuriamas stiprus personažas padeda tai padaryti ir dėl to leidžia pro pirštus pražiūrėti į silpnoką scenarijų ir jame žiojinčias logikos skyles.

7.2
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
5.0
Režisūra
7.0
Kinematografija
8.0
Garso takelis
7.0
Techninė pusė
7.0
Aktoriai
9.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Komentarai

  1. Arūnas / 2018 kovo 2

    Kas per lankytojai, jeigu duoda trejetuką!? Nesąmonė…

  2. Viktė Džiaugytė / 2018 kovo 2

    Arūnai, jūs taip pat galite balsuoti ir tokiu būdu pakelti įvertinimo vidurkį.