Ingmaro Bergmano priešininkė statys filmą pagal jo scenarijų

Ingmaro Bergmano priešininkė statys filmą pagal jo scenarijų

2018 metais, praėjus šimtui metų po Ingmaro Bergmano gimimo, pasaulį išvys filmas, apie kurio scenarijaus egzistavimą daugelis nė nenumanė. Juostą „Šešiasdešimt keturios minutės su Rebeka“ kurs švedų kino ir teatro režisierė Suzanne Osten, kuri konfliktavo su Bergmanu jam būnant gyvam.

1969 metų rugpjūčio 7 dieną Ingmaras Bergmaras Fårö saloje, kuri yra šiek tiek šiauriau nei Gotlando sala, pabaigė rašyti scenarijų juostai „Šešiasdešimt keturios minutės su Rebeka“. Šis filmas turėjo būti trijų kino gigantų – paties Bergmano, Akiros Kurosawos bei Frederico Fellinio – bendras darbas. Pagrindinį vaidmenį turėjo atlikti Katharine Ross, žinoma iš filmo „Absolventas“ („The Graduate“). Tačiau galimai įspūdingiausias bendradarbiavimas kino istorijoje neįvyko ir scenarijus buvo atidėtas į šalį. 2002 metais scenarijus pateko į režisieriaus vardo fondą ir tik tada visuomenė sužinojo apie dar negirdėtą švedų kino genijaus darbą.

Filmas pasakoja apie kurčių vaikų mokytoją Rebeką. Siužetas sukasi aplink keturias moters dienas, per kurias ji patenka į avariją, apsilanko sekso klube bei nueina matuotis suknelės.

Scenarijus pirmiausia buvo pasiūlytas nacionaliniam Švedijos radijui. Pirminė idėja buvo pagal I. Bergmano darbą pastatyti radijo spektaklį ir transliuoti jį 2018 metais, per režisieriaus šimtąsias gimimo metines. Radijo stoties teatro skyriaus vadovu tapo režisierės Suzanne Osten buvęs mokinys. Jis nusprendė, kad jo mokytoja yra pats geriausias asmuo atlikti darbą. S. Osten taip patiko scenarijus, kad ji nusprendė ne tik pastatyti radijo spektaklį, bet ir filmą.  Dirbo ji labai produktyviai, nes spektaklio premjera, kuri buvo numatyta tik po dvejų metų, įvyks kitą sekmadienį, lapkričio 6 dieną.

Pasiūlymas pastatyti spektaklį pagal Bergmano scenarijų turėjo būti netikėtas ir Suzanne Osten, ir visiems Švedijos meno gerbėjams. Ne paslaptis, kad S. Osten su I. Bergmanu buvo priešiški vienas kitam iki pat garsiojo švedų kino kūrėjo mirties 2007 metais. Jų kūrybinės temos ir pasaulėžiūra kardinaliai skyrėsi: Bergmanas buvo individualistas, patriarchatiškas tradicinių pažiūrų žmogus, kai tuo tarpu Osten buvo viena iš radikalaus feminisčių judėjimo „Group 8“ įkūrėjų.

Jie taip pat turėjo ir asmeninių nesutarimų. Suzanne Osten motina dirbo kartu su Ingmaru Bergmanu viename iš jo ankstyvųjų darbų, tačiau ilgainiui neištvėrė vyrų dominuojamoje kino industrijoje. Pirmasis Osten filmas „Mama“ („Mamma“) buvo būtent apie režisierės mamos patirtus sunkumus bei parodė nepagražintą Bergmano paveikslą.

Kita jų kaktomuša įvyko 1990 metais Glazge vykusiuose Europos kino apdovanojimuose. S. Osten filmas „Angelas sargas“ („Skyddsängeln”) buvo nominuotas 8 kategorijose, prieš tai jis buvo puikiai įvertintas Kanų kino festivalyje. Režisierė tikėjosi, kad jos darbas laimės nors vieną apdovanojimą, tačiau tai neįvyko. Apdovanojimų komisijos pirmininkas buvo I. Bergmanas ir, S. Osten manymu, būtent jis sukliudė jos filmui gauti prizų.

Kartą vienam draugui I. Bergmanas stipriai rekomendavo nedirbti kartu su S. Osten. Moteris teigė  nuolat jautusi švedų kino giganto priešiškumą.

Taigi, kodėl režisierė nusprendė statyti filmą pagal savo priešo parašytą scenarijų?

„Pirmiausia aš norėjau atsisakyti. Aš neturėjau jokio supratimo, kas ten yra. Tačiau kai perskaičiau, aš buvau maloniai nustebinta. Aš sušukau sau: „Vau! Jis 64 minutes buvo feministas!””, – pasakojo Suzanne Osten.

Režisierė teigė, kad scenarijus turi Bergmanui būdingo sadizmo bei įtampos, tačiau pagrindinė veikėja Rebeka yra stiprus personažas. Ji maištinga, ryški asmenybė, turinti gražų kūną, seksualumą bei daranti viską pagal save.

„Ingmaro Bergmano fondo“ vadovas Janas Holmbergas teigė, kad buvo be galo laimingas, kai sužinojo, kad Bergmano scenarijus pateko į Osten rankas.

„Jų santykiai buvo sudėtingi. Bergmanas iš visų jėgų stengėsi sužlugdyti Osten karjerą. Tuo tarpu ji puolė jo pasaulėžiūrą, piknaudžiavimą galia. Pasirodo, kad Bergmanas būtent apie tai ir parašė scenarijų: lytį, galią, seksualumą, politiką. Aš neįsivaizduoju tinkamesnio režisieriaus šiam darbui nei Suzanne Osten“, – teigė. J. Holmbergas.

Jis taip pat teigė, kad šis scenarijus yra trūkstama dėlionės dalis I. Bergmano kūryboje.

„Tai kaip rasti nepublikuotą Ernesto Hemingway‘aus rankraštį ar nežinomą Picasso paveikslą.“, – pasakojo „Ingmaro Bergmano fondo“ vadovas.

Ištrauką iš scenarijaus „Šešiasdešimt keturios minutės su Rebeka“ galite paskaityti čia (anglų k.): http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/read-an-exclusive-excerpt-from-bergmans-unknown-script-sixty-four-minutes-with-rebecka/

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles