MĖNESIO REŽISIERIUS. Šugarlando ekspresas

The Sugarland Express

Pirmasis Steveno Spielbergo filmas, pasirodęs kino teatruose, niekad nėra įvardijamas kaip vienas geriausių režisieriaus darbų. Turbūt todėl, kad jis toks nėra. Ir visgi jei žinai kur ieškoti, „Ekspresas į Šugarlandą“ turi pakankamai įdomių detalių, kad žiūrėdamas filmą nesunkiai pastebi S. Spielbergo evoliuciją.

„Eksprese į Šugarlandą“ nėra fantastinių ar iškreiptos tikrovės elementų – tai tiesiog kiek paaštrinta ne kartą matyta istorija. Lu (akt. Goldie Hawn) sužino, kad už įvairias nedorybes iš jos bus atimtas vaikas, kurį ruošiasi įsivaikinti kur kas ramesnė šeima. Moteris nuvyksta pas kalėjime sėdintį vyrą ir jos vaiko tėvą Klovisą (akt. William Atherton) ir įkalba jį pabėgti iš kalėjimo, kad šis padėtų susigrąžinti sūnų. Viso to eigoje pora kartu su policijos mašina pagrobia patrulį Slaidą (akt. Michael Sacks) ir, vejami teisėsaugos, vyksta pas savo vaiką.

Bendrąja prasme „Ekspresas į Šugarlandą“ nėra kuo nors ypatingas filmas. Savyje turintis kelias išties įdomias scenas ir idėjas, galiausiai jis nepateisina 110 minučių trukmės – siužeto čia yra tiesiog per mažai, o veikėjai yra pernelyg siauri, kad žiūrovų dėmesys būtų tolygiai paskirstytas beveik dvi valandas.

Tuo pat metu nuo filmo atsitraukti sunku, ypač jeigu žinai, ką žiūri. S. Spielbergas jau buvo pristatęs „Dvikovą“, kuri 1971 m. pasirodė televizijoje ir iki šiol išlieka vienu geriausių televizijai sukurtų filmų. Tai, tiesa, vyko prieš keturis dešimtmečius, kuomet televizija vis dar buvo laikoma antrarūše platforma ir režisieriui savo talentą reikėjo įrodyti iš naujo.

Tai jis ir padarė. Kiekviena „Ekspreso į Šugarlandą“ scena tiesiog trykšta mažo vaiko noru parodyti tėvams, kokį naują triuką jis išmoko. Tik tas vaikas yra visai nevaikiškai talentingas, kažkokiu būdu sugebantis vienu metu žongliruoti ir groti pianinu.

Šiame filme vienokia ar kitokia forma yra pateikiamas kone kiekvienas techninis elementas, už kurį dabar yra žinomas S. Spielbergas. Ilgi nepertraukiami kadrai, siekiant sukurti kuo didesnę emocinę įtampą. Absurdiškų vaizdinių (tokių kaip skausmingai lėtos pabėgėlių gaudynės) neišryškinimas ir leidimas žiūrovams tuos vaizdinius rasti patiems. Filme yra ir netipiškų S. Spielbergo vaizdinių, tokių kaip kažkiek vesternus primenančių agresyvių priartinimų, ir net jeigu režisierius viską sėkmingai suderina su siužetu, nesunku atspėti, kad noras pasirodyti buvo viską apimantis (ir galiausiai atsipirkęs – vos po metų jam buvo leista kurti „Nasrus“).

Siužeto ir veikėjų prasme filmas neblizga. Kiek juokinga, kad jau pirmasis S. Spielbergo filmas buvo susijęs su blogu tėvų elgesiu su vaikais, nors nusikaltėlių tėvų noras pamatyti savo sūnų išties yra pakankama motyvacija daryti blogus dalykus. Bėda ta, kad filmas su tuo padaro nedaug.

Bene įdomiausia „Ekspreso į Šugarlandą“ dalis yra pabėgėlių ir pagrobto patrulio santykiai. Neišduodant siužeto galima pastebėti tai, kad scenarijų rašę Halas Barwoodas ir Matthew Robbinsas sėkmingai įsijautė į veikėjus ir suprato, jog jie yra žmonės, griebę paskutinį šiaudą ir tai kuo puikiausiai suprantantys. Ši dinamika tarp savotiškų kamikadzių (kurie šiaip niekam nenori pakenkti) ir jų nelabai bijančio patrulio suteikia pakankamai įdomių momentų filmui, kuris drąsiai galėjo būti trumpesnis bent jau pusvalandžiu.

Labiausiai išsišokantis filmo elementas neabejotinai yra Goldie Hawn vaidyba, į kurią kiekvienas reaguos skirtingai. Kai kam jos klyksmais praturtintas pasirodymas yra klaikiai perspaustas, kai kam – suprantamas motinos skausmo išreiškimas. Vienaip ar kitaip, neabejokite, kad ją pastebėsite ir įsiminsite, ką sunku pasakyti apie likusį filmą.

Nors net jeigu „Ekspresas į Šugarlandą“ nėra pernelyg įsimintinas, S. Spielbergas yra sukūręs kur kas blogesnių dalykų. Žinant, kad tai buvo pirmasis didesnis jo projektas (juo labiau pirmasis projektas su Johnu Williamsu, kurio armonikos garsų pripildyta kompozicija pridėjo filmui taip reikalingos dramos ir įtampos), rezultatą drąsiai galima vertinti teigiamai. „Ekspresas į Šugarlandą“ buvo labiau režisieriaus reklamavimasis nei pėdsaką galintis palikti projektas, ir savo užduotį jis neabejotinai įvykdė.

7.7
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
6.0
Režisūra
8.0
Kinematografija
8.0
Garso takelis
8.0
Techninė pusė
8.0
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles