„Supermenas“

Žinomiausias visų laikų komikso herojus vėl įgauna naują kvėpavimą išskirtinėje vizijoje, kurią dovanoja „Tamsos riterio“ trilogijos kūrėjai su Christopheru Nolanu priešakyje. Septyniasdešimt penkerių metų jubiliejų švenčiantis personažas buvo daugelio televizinių serialų pažiba bei 1978 metais sulaukė pirmos pilnavertės ekranizacijos, kurioje suvaidino tokie kino grandai kaip Marlonas Brando ir Gene‘as Hackmanas. Supermeno filmų ekranizacijos tapo pelninga kvadrilogija, tačiau nuo paskutinės, 1987 pasirodžiusios, dalies naujojo filmo apie plieninio žmogaus nuotykius žiūrovai sulaukė tik 2006 metais. Filmas nepateisino tiek gerbėjų, tiek kino studijos lūkesčių ir tapo vienu didžiausių kino istorijoje patirtų fiasko.

Kino studijos požiūrį pakeitė nauja Betmeno vizija, meistriškai sukurta kino genijaus Christophero Nolano, kuri ir pralaužė ledus naujajam filmui apie Supermeną. Scenaristo ir juostos prodiuserio pareigas atliko pats „Tamsaus riterio“ kūrėjas, o į režisieriau kėdę atsisėdo puikus vizijonierius ir fantastas Zackas Snyderis padovanojęs tokius nuostabius filmus kaip „300“ bei „Stebėtojų ligą“.

Grafinių novelių ekranizacijų autorius pristato išskirtinę viziją apie žinomo super herojaus likimą. Kino kūrėjas kviečia pamatyti visos legendos apie Supermeną pradžią ir patirti efektų kupiną kelionę po Žemės planetos kampelius bei kartu stoti į kovą su nenugalimais priešais, kurių tikslas – sunaikinti mus, žmones.

Apie ką mes čia… 

Vos tik gimus, Kal-Elas išsiunčiamas iš žūstančios Kriptono planetos į Žemę. Gyvendamas tarp žmonių berniukas parodo neįtikėtiną jėgą, tačiau po kiekvieno tokio jėgų antplūdžio jis turi slapstytis. Keliaudamas po pasaulį Kal-Elas padeda žmonėms, tampa jų angelu sargu. Deja, ramybė greitai pasibaigia, kai į planetą atskrenda paslaptingas generolas Zodas, kurio pagrindiniu tikslu tampa Kal-Elas ir visa žmonija. Priešingai nusiteikęs užkariautojas pradeda savo siaubingą invaziją, o jį sustabdyti gali tik tas, kurio gyslomis teka Kriptono kraujas.

Kūrinio vidus

Pats žinomiausias Amerikoje komiksų herojus, Supermenas, buvo pasirodęs daugelį kartų tiek televizijoje, tiek kino ekranuose, tačiau pripažinkime, ne tokio Plieninio žmogaus mes norėjome. Zackas Snyderis iš naujo prikelia šio puikaus herojaus istoriją ir, reikia pripažinti, padaro tai meistriškai. Filmas, žinoma, turi savų trūkumų, scenarijaus atžvilgiu irgi galima prikibti prie pačios istorijos įgyvendinimo, tačiau iki šiol niekas nebuvo sukūręs geresnės Supermeno ekranizacijos, nei tą padarė „Stebėtojų lygos“ kūrėjas.

Vienas iš scenarijaus autorių, kino genijus Christopheris Nolanas neapsiėjo be savo įtakos šiam filmui. Jau iš anonsų matėsi, jog mūsų laukia rimtas ir gana niūrus pasakojimas, tačiau labiausiai privertė nerimauti realistiškas požiūris į personažą. Čia ne Betmenas, kuris išties galėtų būti tikrovišku veikėju, na bet turime ką turime. Liūdniausia, jog juosta beveik nieko naujo neparodė apie šio herojaus priešistorę.

Filmas yra identiškas tam, ką matėme Richaro Donnerio kūriniuose. Nors pagrindinis antagonistas yra generolas Zodas, pasirodęs 1980 metais antroje „Supermeno“ dalyje, tačiau sąsajos su pirmąja dalimi labai didelės, todėl gavosi šių pirmų filmų kopija. Žinoma, už tai peikti kūrėjų nereikia, visgi už tokį bendrą vaizdą bei už komiksų herojaus prikėlimą galima jiems ir paploti. Daug detalių paimta iš naujausių animacinių serijų, todėl akivaizdžiai matosi, jog Snyderis su Nolanu norėjo pateikti visokeriopą požiūrį į šį žinomą komiksinės kultūros veikėją.

Juostos pradžia – tai Kriptono planetos užkulisiai. Išties vaizdingas planetos perteikimas. Fauna ir flora, technologijos pasiekimai, gyventojų pateikimas – parodoma visa tai, ko nebuvo senuose filmuose. Čia ir yra vienintelė filmo naujovė. Spalvingasis Kriptonas tikrai žymiai efektingiau atrodo už klasikinį, čia atsiskleidžia ir pati planetos tragedija, ko buvo pasigesta pirmtakuose.

Daug dėmesio gauna juostos personažai. Jie yra visiškai kitokie nei mums įprasta. Supermeno išvaizda tokia, kokia buvo galima įsivaizduoti skaitant apie žmogų iš plieno. Galingi raumenys, ramus ir savimi pasitikintis žvilgsnis, stovėsena – tai tikrojo Supermeno bruožai, nors atrodo kaip žmogus, jaučiasi ir kažkas dieviška. Nemažai ekrano laiko gauna ir Jor-Elas. Jis irgi atrodo lyg Dievas, nors tėra tik mokslininkas, tačiau užsidėjęs šarvus prilygsta savo sūnui. Filmo blogiukas ir parazitas, norintis išnaikinti viską kas gyva, generolas Zodas, gana solidus priešininkas. Žiūrint į tokį filmo įvykių pateikimą iš karto galima prisiminti pirmąją „Tamsos riterio“ dalį bei Ras Al Gulą. Matyt tai reiškia, jog chaosas, ateinantis antroje dalyje sklis būtent iš svarbiausio Supermeno priešo – Lekso Lutero. Mintys apie Džokerio prototipą vis labiau neramina. Lois Lein, Klarko Kento mylimoji, irgi pateikiama kitaip. Žavinga, paprasta, seksuali bei šalta. Daug emocijų skleidžiantis personažas. Toks pagrindinis veikėjų ketvertas tempia filmą kaip tik išgali.

Veiksmo prasme šiai juostai galima prikabinti šedevro statusą. Tiek daug kovų, ypač taip didingai pateikiamų teko matyti vos keliuose filmuose ir tai būtent „Matricos“ trilogija. Juokingiausia, kad paskutinė dvikova tarp Zodo ir Kal-Elo vos ne identiška tai, kurią surengė trečioje „Matricos“ dalyje agentas Smitas su Neo. Įspūdingas ir nesibaigiantis veiksmas, net keista, kad miestas tai išlaikė. Nei vienos nuobodžios akimirkos. Dinamiškas ir įspūdingas šou vertas Oskaro.

Kaip jau minėta, scenarijuje buvo keletas klaidų. Viena iš jų – per daug patriotiškumo. Kaip visada iškeliama Amerika ir jos gyventojai – būtent jie vieninteliai kovoja su priešininku. Tačiau tai dar niekis, nes labiausiai erzinantis momentas – tai chaotiškai perteiktas istorijos pasakojimas. Per daug šokinėjimų pirmyn ir atgal, tai nuteikia ne per geriausiai. Dialogai irgi pernelyg banalūs, nėra intrigos, vien tik įtampa išlaiko juostos didybę. Filme apsieita be humoro, labai keista, nes net ir tas faktas, jog „DC“ komiksai yra labai niūrus, kartas nuo karto juokingesnis momentas praskaidrina nuotaika, bet deja, čia to nebuvo.

Kaip ir visuose tokio tipo projektuose, filme yra užslėpti velykiniai kiaušiniai. Šiuo atveju, sąsajos su Betmenu ir artėjančia „Teisingumo lyga“ matomos viso filmo metu, kad žiūrovas būtų itin atidus. Tokiais manevrais pasižymi „Marvel“ ekranizacijos, todėl tikėkimės, jog sulauksime rimto atsako iš „DC“ savo amžiniems konkurentams bei pamatysime tolimesnius Supermeno nuotykius didžiuosiuose ekranuose po tokio galingo starto, kurį padovanojo mums Zackas Snyderis.

Techninė juostos pusė

Laukiant kiekvieno naujo Snyderio filmo dėl vieno galima būti ramiam – dėl puikios vizualinės pusės. Išties, specialieji efektai tiesiog kvapą gniaužia. Atidirbti iki tobulumo labai stipriai prisideda prie filmo kokybės nustumiant tam tikras scenarijaus klaidas į antrą planą.

Nors juosta yra konvertuota į trimatę erdvę, tačiau paties efekto beveik nėra. Galima teigti, jog ir be 3D filmas atrodo fantastiškai, taigi 3D tiesiog nėra būtinas.

Operatoriaus darbas – epiškumo dalis. Dėl drebančios kameros efekto ir neįprastų manevrų susidaro toks įspūdis, jog veiksmas būtų stebimas iš paties epicentro. Širdis vos nestoja. Bendras filmo vaizdas taip stipriai paveikia, jog tenka tik išsižiojus laukti, kuo dar nustebins kūrėjai.

Neatsiejamas Christophero Nolano filmų kompozitorius, genialusis Hansas Zimmeris, vėl džiugina puikiais muzikiniais tonais. Jo darbas taipogi svariai prisideda prie filmo epiškumo.

Tokios galingos techninės pusės dėka galima teigti, jog šiais metais tik vienintelis „Žvaigždžių kelias“ yra vertas palyginimo. Abiejuose filmuose stereoskopija yra verta medalio.

Aktorių kolektyvinis darbas

Puikus studijos ir režisieriaus sprendimas  pagrindiniam vaidmeniui pasirinkti nelabai žinomą aktorių. Henry‘is Cavillas ne tik puikiai suvaidino, tačiau tapo šio projekto pažiba. Nuostabus Supermeno įkūnijimas, kuris, su visa pagarba Christopheriui Reeve‘ui, yra geriausias šio veikėjo pasirodymas ekrane. Dramatiškas, subtilus, šiltas ir ramus išpildymas, ko tikrai nebuvo galima tikėtis.

Talentingasis Michaelis Shannonas, kuriam jau seniai priklijuota blogiukų ir psichopatų etiketė, taipogi nenuvilia. Galingas ir žiaurus, brutalus ir kartu žavintis veikėjas. Kažkodėl visada smagu stebėti antagonistų pasirodymus, beveik visada jie būna geresni už pagrindinius veikėjus.

Tikras malonumas vėl pamatyti ekranuose užgesusią, bet labai talentingą žvaigždę – Keviną Costnerį. Pagaliau jis grįžta į didįjį ekraną. Suvaidinęs žemišką Supermeno tėvą, jis tam tikrais momentais sutampa ir su Jor-Elu, ir tai džiugina. Abu tėvai prisideda prie Kal-Elo evoliucijos į žmogų, o ne į vieną iš Kriptono gyventojų. Kalbant apie biologinį tėvą Jor-Elą, tai jį puikiai suvaidino oskarinis Russelas Crowe‘as.

Moteriškoji gvardija, susideda iš mylimosios Lois Lein, kurią meistriškai pateikė genialioji Amy Adams, bei žemiškos motinos Martos Kent, kurią suvaidino Diane Lane. Labai keista matyti taip susendintą Klarko motinos atlikėją.

Tokie pagrindiniai aktoriai bet kokiam filmui suteiktų žavesio, taip pat ir čia jie visi prisidėjo prie bendro epinio vaizdo, kuris džiugina akis nuo pradžios iki galo.

Verdiktas

„Žmogus iš plieno“ – tai epinė Supermeno pradžia, su daug nesibaigiančio veiksmo, įspūdingų specialiųjų efektų, puikiausios aktorių vaidybos. Neblogai papasakota istorija, tačiau yra ir tam tikrų scenarijaus klaidų. Filmas toks didingas, jog po jo peržiūros norisi iš karto nusipirkti bilietą sekančiam seansui.

Scenarijus ir siužetinės linijos pateikimas – 7/10

Techninė juostos pusė – 10/10

Aktoriai – 10/10

Bendras vertinimas: 9/10

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=T6DJcgm3wNY]

8.8
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
8.0
Režisūra
9.0
Kinematografija
10
Garso takelis
9.0
Techninė pusė
10
Aktoriai
7.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Komentarai

  1. Genadijus / 2013 birželio 26

    Dario, puiki filmo apžvalga. Gal galėtum patarti ar verta filmą žiūrėti 3D formatu, ar pakaktų ir įprasto 2D?

    • Dario Voitukevez / 2013 birželio 26

      Maciau 3D, taciau nepadare jis man didelio ispudzio. 🙂 Draugai mate 2D, sake viskas puikiai. 🙂

  2. BadNews / 2013 birželio 30

    labai keista skaityti tokius ekscentriškus šio filmo kritiku vertinimus: vienam mažai humoro(nors kaip pvz. transformerius visi išpeikė dėl per didelio juokelių kiekio, ir manau šitam filme jie buvo keliose vietose, tik jie labai subtiliai pateikti). kitam per daug veiksmo(nors tokio tipo filmą butu sunku ysivaizduoti be jo). dar kitam scenarijus keistai pateiktas su persokimais laike(nors mano manymu tai yra filmo puošmena kuri apjungia Supermeno dabarty ir praeity, paaiskindama kodėl jis dabar elgiasi taip,o ne kitaip). ir dar kitas noretu kad supermenas butu atkuriamas dar realistiskiau, kaip tamsos riteris.nors pats supermenas yra visai nezemiska butybe,kuri turi mums sunkiai suvokiamu galiu, dėl ko jy atkurti dar realistiskiau tiesiog neysivaizduojama).
    galu gale man susidaro toks vaizdas kad kiekvienas kritikas noretu šio filmo pagal savo užsakymą, taip kaip jie ysivaizduoja jy tobula savo mintyse.Nors man filmas 2kartus jy peržiūrėjus, atrodo kad beveik tobulas savo žanre, tikrai yra.
    ačiū dario už teisinga yvertinima!;)

  3. Audrius / 2013 liepos 1

    Man susidarė įspūdis, kad jūs per daug mėgstat veiksmo filmus. Šitas filmas buvo išskirtinai prastas. Siužetas buvo labai prastas. Su daugybe loginių klaidų ir pan. Pvz. Filme miršta milijonai žmonių, o pabaigos žiūrovui turi rūpėt, kad Supermenas turės nužudyt Zod’ą. Jau nekalbu apie tai kad Luisa buvo išgelbėta tik tam kad žiūrovas galvotų – „Vau, Supermenas kažką išgelbėjo“. Kai tokios nesamonės vyksta ekrane sunku tapatintis su veikėjais. Nes viskas ką matai pinasi su sveika logika.
    Techninė pusė dar prastesnė. Filmas sumontuotas bile kaip. Praeities ekspozicijos detalės atsiranda iš niekur. Nesijaučiamas joks nuoseklus dėstymas. KInematografija išvis briedas. Filme visos spalvos specialiai nusodintos, kad efektai atrodytų realistiškiau. O drebanti kamera irgi yra pasirinkimas užlopint prastus efektus. Matricos Revoliucijos paskutinė kova atrodė daug kartų realistiškiau ir gražiau žiūrėjosi, nes buvo galima sekt veiksmą. Čia reikėjo įdemiai žiūrėt kur kas. Kadangi filme vyravo sutamsintos, nusodintos spalvos Supermenas ir Zodas atrodė beveik vienodai, greitose kovose. Garso takelis nors ir geras, bet visas filmas buvo daugiau panašus į muzikinį klipą nei į filmą. Čia galima prisimint Tamsos Riterio Sugrįžimą, kai kovoje su Bane’u negrojo muzka. Ir tas veikė šimta kart geriau, nei būtų grojusi tranki muzika. Iš to seka ir prasta režisūra. Filme nėra nei vienos genialios ar bent jau padoriai surežisuotos scenos. Kovose trūko suvokimo kas vyksta, apskritai bendrai tariant visas flmas buvo saugiai susuktas nesistengiant išsišokt, o pateikiant klišinius sprendimus.
    O vaidyba. Taip niekas grybo nepjovė, bet niekas ir parodė Heath Ledgerio ar Jack Nicholsono lygio, kad žiūrėdamas filmą galvotum „Va čia tai gera vaidyba“, tai man kiltų klausimas, kodėl vaidyba 10/10? Kodėl ne 8/10?
    Apskritai aš pastebėjau kad jūsų požiūris į veiksmo filmus tai kaip penkių metų vaiko. Jei atrodo gražiai yra veiksmo tai nepriekaištinga, o kad vidus supuvęs tai nė motais. Nes iš tikro jei toks filmas 9/10 tai man įdomu kiek vertas būtų tarkim kad ir „Ateivis“ kur sunku rast prie ko prikibt.

    • badnews / 2013 liepos 1

      Kodel turetu rupet nuzudyt zoda?todel kad zodas ir yra tu milijonu zmoniu mirciu autorius, ir jo planuose buvo visos zemes genocidas.
      Siap pasaulyje uzvire diskusija tarp filmu megeju: kodel musio su zodu metu supermenas kovodamas“uzmusa“ tukstancius zmoniu gyvenanciu niujorke? O gi todel, kad jis neturi kito pasirinkimo. Jam zodas deja nepasiulo paskristi y nuosale ir garbingai susikauti, ir deja visa musio mesmale yvyksta butent miesto centre. Ir pabaigoje Supermenui tenka priimti siu dienu verta issuki: ar nuzudyti zoda, ir tuo paciu isgelbeti y kampa uzspausta seima, bei tuo paciu zvelgiant y ateity begales zmoniu. Jis priima sita nezmoniskai sunku sprendima, kuris taip stipriai paveikia jy viduje. Cia manau yra esminis dalykas: kad zmones nenori matyti kas pateikta kureju, o troksta pamatyti tai, kas jiems butu priimtina.

    • Audrius / 2013 liepos 1

      Aš manau, kad kūrėjams visai dzin. Jie tik bando kuo šustriau užsukt, kad vėliau kas nors apsiverktų iš nieko. Jau vien scena kai netyčia Luisa Lein iškrito kad per stebuklą nesprogtų su visa įgula lėktuve ir ją išgelbėtų Supermenas. Čia tekstiniai triukai kaip nutraukt žiūrovo dėmesį nuo esmės. Vietoj to kad jis jaudintųsi, kad mirė daugelis antraplanių veikėjų, jam belieka džiaugtis kad pagrindinė mergina išgyveno. Tas pats ir su Zodu. Lyg Supermenas prieš tai jo nebandė užmušt, kovodamas mieste.
      Apskritai visa filmo pagrindinė ašis yra tarpu nesąmoninga. Žmonija sako „Ačiū Supermenai, kad mus išgelbėjai“, kai tuo tarpu būtent dėl jo Žemę užpuolė. Ir pabaiga dar didesnė kliiurka. Joje net pusė didmiesčio stebuklingai atstatyta. Iš niekur.

    • Dario Voitukevez / 2013 liepos 5

      Gal todėl, kad čia yra filmas pastatytas pagal komiksą? 🙂 Už turinį daviau ~6-7, todėl čia yra tikras filmo įvertinimas, o kai efektai ir aktoriai dar prisideda, tai ir gaunamas aukštesnis balas.

    • Audrius / 2013 liepos 5

      Net pagal komiskų standartus čia yra labai prastas filmas. Jei turite laiko galit pažiūrėt šiuos video ir suprasit ką aš turiu omenyje.

      http://www.youtube.com/watch?v=fKixEh0541k
      http://www.youtube.com/watch?v=hUwkqeI7XWk

      čia ypač lyginant su komiksais
      http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_204987&feature=iv&src_vid=8L7kW3NoJTU&v=2TMovKM1K50

      Kad komiksas dar nereiškia, kad siužetas turi būt kvailas, o efektai yra niekas jei pats filmas lygus niekam. Pvz man Transformerių filmai yra nuobodūs. Gal 10min įdomu pažiūrėt kaip kažkas kapojasi bet paskui pradeda atsibost, nes siužeto prasme niekas nevyksta. tas pats ir šitam filme.

  4. Marius / 2013 liepos 1

    Buvau kine. Esu mates visus SMeno statytus filmus ir Smallvily (TV srijas). Z. Snaidrio fanas ir C. Nolano gerbejas. I perziura priverciau nueiti broli, kuris paniskai nekesdavo Supermeno personazo, bet pazadejau sumoketi uz bilietus pats. Pasirinkau 3D perziura. Vieta: Akropilis, Forumcinemas, 1 Salė.
    Rezultatas:

    Mano kritinis vertinimas – 3.5/5
    -prastas 3d perteikimas; (rinkites standartiska 2D versija, daug dinaminio veiksmo)
    -prastas garso masteringas – auksti dazniai vercia sukasti dantis ir kesti veiksmo scenas, kas, po galais, labai erzino, nes vizualiai tai buvo saldainis akims, bet kancia ausims;
    -erzino labai daznai naudojamas „zoom in/out“ effektas. po kurio laiko jau zinai, kur jis bus naudojamas.
    -neitikinama L.Lane ir K.Kent isiplieskusi meile ir toliau sekanti apsurdiska „sutapimu“ virtine – „Kur Kentas, ten ir Lane; Kur Lane – ten ir Kentas“. „Pentagono“ ir spec. tarnybu planuojami veiksmai bei tas ispustu akiu baksnojimas i monitorius jau atsibodes is „Transformerio“ trilogijos.
    -neitikinama statistu panika (lyginu su S.Spielbergo „War of the Warlds“) masinese scenose.
    -daug fanserviso.
    – ir dar nemazai asmeniniu smulkmiu…

    PABAIGOJE: Po filmo supranti, kad jis pradzioje save pateike labai rimtai: spec. efektai, dramatizavimas ir zaidimas emocijomis viena is stipriausiu sios juostos pusiu. Gaila, kad pabaigoje viska pradejo sudyti iiiilgos ir triuksmingos veiksmo scenos su trumpais dialogais.

    Brolio (ziurovo) vertinimas – 4.5/5
    -nepatiko tik statistu pastovus begiojimas gatvese, kai visas „karstis“ NY mieste jau buvo ipusejes. Na bet tai nurasius amerkiciu „kvailumo“ stereotipams – atleidziama.

    PABAIGOJE: Norejosi ilgesnes juostos. Tai daug ka turetu pasakyti tiems, kurie tokie patys kaip ir jis – nebuvo sio personazo fanas.