Holivude populiarių filmų „Dviguba rizika“, fantastinio Tarsemo Singho režisuoto nuotykių pasakojimo „Bekraštė istorija“, šeimyninio veiksmo filmo „Grūdintas plienas“ iri naujos Džeisono Borno franšizės istorijos „Bornas. Palikimas“ scenaristas Danas Gilroy‘us pagaliau debiutuoja režisūroje. Jis pasirenka tamsų ir įtampos kupina kriminalinį trilerį pagal paties parašytą scenarijų, kuris savyje apčiuopia geriausius šio žanro kūrinius.

Apie ką mes čia…

Visais įmanomais būdais išgyventi Los Andžele bandantis Luisas Blumas vieną naktį pamato nelaimingą atsitikimą kelyje ir į šį įvykį skubančius neoficialius video reportažų žurnalistus, kurie galiausiai brangiai parduoda nufilmuotą medžiagą vietinėms televizijoms. Norėdamas užsidirbti, Luisas pabando irgi įsitvirtinti šiame neprastame, pelningame, bet kartu ir pavojingame darbe. Deja, su kiekvienu naktiniu pasivažinėjimu ir naujienų paieškomis jis nori vis daugiau ir daugiau, kol visi jo norai neatsigriežia prieš jį patį…

Kūrinio vidus

Labai retai kriminalinio trilerio žanre galima sutikti tokį tamsų, intriguojantį ir nenuspėjamą pasakojimą apie sociopatą, kuris labai tiki tuo, ką daro. Tokio tipo filmus galima suskaičiuoti ant dvejų, o gal net ir ant vienos rankos pirštu. Režisierius Danas Gilroy‘us, kuris puikiai specializuojasi įvairiausiuose žanruose, pristato juostą, kuri ne tik nenusileidžia geriausiems rodomo žanro darbams, kaip Martino Scorseses „Taksistas“, bet gali net ir konkuruoti su jais.

„Nakties klajūnas“ prasideda lygiai taip pat, kaip jau minėtas „Taksistas“, taip pat kaip ir bene geriausias 2011 metu filmas „Važiuok“ bei, ką jau čia kuklintis, išties įsimintinas 2000 metų trileris „Amerikietiškas psichopatas“. Pristatomas uždaro, labai savimi patenkinto ir, kartu, ligoto žmogaus pasaulis, jo gyvenimo būdas ir, žinoma, pats psichologinis portretas, kuris su kiekviena minute vis labiau atskleidžiamas. Taip, tai filmas apie maniaką, apie žmogų, neturintį jokių moralinių įsipareigojimų prieš visuomenę. Jis turi savitą pasaulėžiūrą į jį supančius daiktus ir žmones. Jis prie savęs neprileidžia nieko, nes nepasitiki ir jaučia diskomfortą būdamas šalia kitų. Tai vienišius, norintis tobulėti ir įgyvendinti visus savo užmojus. Žiūrovas tampa Luiso karjeros augimo stebėtoju, bet kartu ir viso jo amoralaus gyvenimo pasekmių dalyviu. Pripažinkime, jog nors ir kaip šis personažas sugeba intriguoti, bet labiausiai jis sukelia neapykantą dėl tokio elgesio su jį supančiais asmenimis. Nors ir kaip svarbi yra karjera ir savo tikslo sekimas, tačiau kiti neturi atgailauti dėl tavo noro būti geriausiu savo srityje. O ką jau kalbėti apie beprasmes žmonių mirtis siekiant įgyvendinti vieną ar kitą užsibrėžtą tikslą. Labai gerai tą apibūdina puikūs veikėjų dialogai.

Atmetus stiprų pagrindinio personažo pristatymą, filme parodomas labai nelengvas „nakties klajūnų“ (angl. nightcrawler) darbas. Šie žmonės tampa akimis ir ausimis kiekvienam iš mūsų, kurie stebi pavojingiausius nutikimus, kurie sugeba nusigauti į siaubingas tragedijas, bando nufilmuoti įvykius. Deja, bet ne visi tai sugeba įvertinti. Tokia žurnalistika ir video reportažai, nors ir kaip mums yra reikalingi, bet tai nėra lengvas būdas duonai užsidirbti. Režisierius tą bando parodyti šiek tiek kitokiu mastu, tačiau iš teisingo kampo. Pripažinkime, jog konkurencija yra visur, todėl kartais tenka išsinerti iš odos, kad būtum pirmaujančiu tame darbe, kurį tu darai. Taip, pinigai valdo šį pasaulį, todėl atmetamos padorumo ir sveikos konkurencijos normos, kol galiausiai netampama savo darbo įkaitu. Pamirštamas sveikas protas, pamirštama šeima, artimieji, draugai. Ir čia tik maža dalelytė to, ką mums siūlo pamatyti Danas Gilroy‘us.

Juostoje netrūksta įstabių, kerinčių ir į naktinį pasaulį pasiglemžiančių vaizdų, kurie puikiai dera su žiauriu, šiek tie šiurpoku pavidalu. Veiksmas, įtampa, adrenalino kupinos scenos leidžia sustingti, o brutalūs ir ne itin malonūs vaizdai, kurie nelabai tinka silpnų nervų žiūrovams, padaro iš šio filmo tikrą saldainį. Nesitikėjau, kad galiu tai pasakyti, bet filmas, kaip ir „Važiuok“, niekuo nenusileidžia kultiniam „Taksistui“, o kartais net sugeba jį perspjauti savo kokybe. Pasibaigus šiam darbui taip ir lieki prikaustytas prie kėdės, nes tokio finalo, tokio siužetinės linijos vingių išdėstymo tikrai nebuvo galima tikėtis. Bravo, tokių stiprių režisūrinių debiutų seniai nebuvo matyti. Danas Gilroy‘us dabar man tampa vienu perspektyviausių kino kūrėjų, kurio filmų lauksiu su nekantrumu. Tikiuosi, kad sekanti jo juosta bus nemažiau intriguojanti, kaip ir šis stilingai papasakotas darbas.

Techninė juostos pusė

Įspūdingai atrodo ne tik juostos turinys bei puikiai parašytas scenarijus, bet dar ir stipriai atrodantys vaizdai, kuriuos puikiai puošia tamsi ir užburianti spalvų paletė. Oskaro laureatas, operatorius Robertas Elswitas pasidarbavo iš peties. Jis sugebėjo mus priartinti kaip įmanoma labiau prie to intriguojančio naktinio pasaulio. Kameros darbas tiksliai apčiuopia visas svarbias šio pasakojimo detales ir neleidžia atitraukt akių nuo prasmingų personažų dialogų, jų veiksmų ir žiauriai atrodančios išorės, pagražintos kraujyje besimaudančiais lavonais.

Tą patį galiu pasakyti ir apie garso takelį, kurį paruošė aštuoniems Oskarams nominuotas kompozitorius Jamesas Newtonas Howardas. Iki negalėjimo klaikus skambesys, intrigą kuriančios ir įtemptai skambančios muzikinės kompozicijos šiurpina ir kartu džiugina šio filmo peržiūros metu. Galiu teigti, jog šiais metais tai vienas geriausių originalių garso takelių, kuris privalo būti nominuotas Oskaro statulėlei.

Montažo darbai tiek iš garsinės, tiek iš vizualinės pusės be priekaištų. Gana stipriai skambantys epizodai, veiksmo scenos ir, svarbiausia, bene geriausia visos juostos scena – gaudynės, vertos plojimų. Taip pat ir vaizdas subalansuotas taip, kad žiūrovams nekiltų mintis nuspėti šio filmo siužetinės linijos pateikimo iki pat pabaigos. Intriga išlieka iki pat finalinių titrų, po kurių pasirodymo užgęsta kino ekranas ir pasipila plojimų lavina.

Aktorių kolektyvinis darbas

Yra filmai, kuriuose nemažas būrys aktorių sukelią pasitenkinimo ir nuostabos jausmą, tačiau būna ir tokie, kai juostoje pasirodo dešimtys žmonių, tačiau pagrindinio veikėjo charizma yra tokia didelė, jog visi jie tiesiog nustoja egzistuoti, nes peržiūros metu didžiausias dėmesys prikaustomas būtent prie vedančio aktoriaus pasirodymo. Šis yra būtent toks, kuriame vyksta vieno aktoriaus šou.

Jake‘as Gyllenhaalas su kiekvienu savo pasirodymu kine ne tik auga, bet ir įrodo, jog jis jau nėra tas saldus vaikinukas, kurį galima matyti vien tik teigiamuose vaidmenyse. Jo meistriškumas vis auga ir tai yra tikrai gerai, nes aktorius sugeba pasirinkti ne tik tuos projektus, kurie neša milijonus, bet ir mažesnio biudžeto, kuriuose galima atskleisti visą savo talentą. Jis ne tik meistriškai atliko Luiso personažą. Jis vaidmeniui numetė 20 kilogramų. Tokių pokyčių pradininku tapo Christianas Bale‘as, mėgstantis įvairiausias kūno metamorfozes, po jo sekė Mathew McCounaughey‘is gavęs prieš metus Oskarą už „Dalaso pirkėjų klubą“ ir dabar laikas atėjo Jake‘ui, kuriam irgi pranašaujama Oskaro nominacija už geriausią 2014 m. atliktą vyrišką vaidmenį. Tiesa, jis jos vertas. Tokio maniako ir savimi pasitikinčio sociopato nebuvo matyti nuo 2008 metų, nuo Heatho Ledgerio tobulai perteikto Džokerio Ch. Nolano šedevre „Tamsos riteris“. Bet ką čia tuščiažodžiauti, reikia pamatyti, kaip saldusis Jake‘as perteikia tikrą niekšą.

Kaip jau sakiau, kiti aktoriai čia lyg svečiai neturi ką veikti, tik asocijuoti scenose Jake‘o benefisui. Ir nesvarbu, kad antraplaniuose vaidmenyse tokie žmonės kaip Rene Russo, Billas Paxtonas ar Kentas Shocknekas.

Verdiktas

„Nakties klajūnas“ – tai kerinčiai tamsus, nemalonių smurtinių vaizdų kupinas ir gana efektingai papasakotas kriminalinis trileris apie nelengvą laisvai samdomų naktinių žurnalistų darbą ir jo pasekmes. Šis režisieriaus Dano Gilroy‘o filmas prikausto jau nuo pirmųjų minučių ir lygiai taip pat, kaip ir geriausi šios temos darbai „Taksistas“ bei „Važiuok“, ištraukia dar vieną, ateityje kultiniu tapsiantį personažą, meistriškai suvaidintą talentingo J. Gyllenhaalo.

9.5
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
10
Režisūra
9.0
Kinematografija
10
Garso takelis
10
Techninė pusė
9.0
Aktoriai
9.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Komentarai

  1. Julija / 2015 sausio 4

    Sveiki! O Lietuvoje kaip suprantu nerodys šito filmo kine? Kur jūs žiūrėjote?

  2. Simonas / 2017 gruodžio 30

    Nuostabiai įkūnytas Jake Gyllenhaal personažas. Visada žavėjausi šio aktoriaus vaidyba. Šis filmas garantuotai patenka į mano TOP filmų dešimtuką. Na, o tamsus ir efektingas trileris sukuria jaukią atmosferą ypač žiūrint naktį. Mačiau šią juostą gerokai per daug kartų, kad pakeisčiau savo nuomonę. Aktoriaus talentu galima net neabejoti. Dėkoju DARIO VOITUKEVEZ už detalią filmo recenziją.