Recenzija

Maištas be priežasties

Rebel Without a Cause

Maištas be priežasties
N-13Drama

Metai:
1955 m.

Trukmė:
111 min.

Šalis:
JAV

Režisierius:

Nicholas Ray

Vaidina:

James DeanNatalie WoodSal MineoJim BackusAnn Doran

9.8

Recenzijos autorius:
9.8
Redakcijos vertinimas:
9.7
Lankytojų vertinimas:
10

Recenzijos autorius:

Gabrielė Skabeikytė

Paskelbta:

2015 09 28

Daugiau apie filmą: iMDBRotten tomatoesKinopoisk

„Maištas be priežasties“ – tai antrasis pilnametražis filmas James Dean karjeroje, sukurtas režisieriaus Nicholas Ray. Šis filmas turbūt ir tapo taip plačiai ir žinomas būtent dėl to, kad tai buvo vienas iš vos kelių filmų, kuriame galime išvysti šį aktorių. Aktoriaus filmografijoje iš viso yra tik trys filmai, tačiau net ir toks minimalus kiekis darbų padarė jį kultine asmenybe, idealu net kelioms ateinančioms kartoms. Filmas buvo išleistas tragiškos jo žūties metais, tad aktoriui, deja, neteko pačiam dalyvauti Oskarų apdovanojimuose, kuriuose jis buvo nominuotas. Įdomu, kad į šį vaidmenį taip pat pretendavo aktorius Paul Newman, kurį žinome iš tokių filmų kaip „The Sting“ ir „Cool Hand Luke“. Kaip bebūtų, po visų svarstymų, buvo pasirinktas būtent James Dean, kuris vėliau tapo tarsi maištininko ikona.

Filmo siužetinė linija

Filmo siužetas apima 24 valandas – nuo ankstyvų paryčių gatvėje ir policijos nuovadoje iki finalinės scenos miesto observatorijoje. Jim Stark (James Dean) gyvena kultūringoje šeimoje, tačiau niekaip negali susitaikyti su paklusnaus jaunuolio vaidmeniu. Turėdami nuolat bėdų prisidarantį sūnaų, artimieji nusprendžia, kad persikraustymas į kitą miestą ir nauja mokykla, nauji draugai yra vienintelė galimybė viską pradėti iš naujo. Atrodo, kad ir pats Jim‘as to tikisi. Nepaisant jo pastangų gyventi taikiai, susiradus naujų draugų, labai greitai atsiranda ir priešų. Vėl iškyla paaugliškas noras pasirodyti pranašesniu prieš kitus bendraamžius. Situaciją dar labiau apsunkina taip pat iš padorios šeimos kilusi mergina – Judy‘ė (Natalie Wood) – kuri įsimyli jaunąjį maištininką. Pavargusi nuo disciplinos ir tėvų reikalavimų, ji noriai leidžiasi į pavojingus nuotykius, kartu versdama Jim‘ą laužyti tėvams duotus pažadus, kurie keliems veikėjams kainuoja ir gyvybę.

Vaidyba ir techninė filmo pusė

James Dean kaip visuomet pasirodo nepritampančio, savo tiesas įrodinėjančio maištininko amplua. Kiekviename iš savo suvaidintų filmų jis tampa visų engiamu visuomenės atstumtuoju, tad tai galiausiai tapo jo įvaizdžio dalimi. Ypač įstringa jo elgesio dviprasmiškumas ir aiškiai naudojama asmenybės gynyba. Bendraudamas su visais, kurie bent kiek stengiasi atvesti jį į kelią, jis nuolat elgiasi pašaipiai, nepagarbiai, tačiau keliose šeimos scenose matome, koks jis iš tiesų pasimetęs, silpnas ir kaip jam reikia pagalbos. Kaip bebūtų, susiformavęs kietuolio įvaizdis neleidžia jam pamesti senų įpročių. Mėlyni džinsai, balti marškinėliai ir prasegta striukė dar ir dabar yra tarsi Dean‘iškos aprangos brendas. Nors aktoriui teko suvaidinti tiek mažai filmų, drąsiai galima sakyti, kad kino klasikos istorijoje nerasime aktoriaus, kuris sugebėtų geriau įkūnyti tokio tipo personažus. Įdomu, kad jo įkūnyto veikėjo pavardė „Stark“ yra vėliau išleisto filmo „East of Eden“ pagrindinio veikėjo (kurį jis pats ir vaidino) pavardės „Trask“ anagrama. Ir iš tiesų galime dalinai sutapatinti abiejų filmų veikėjus, atsižvelgiant į tai, kad abiejuose jam teko suvaidinti su tėvais nesutariantį jaunuolį, visuomenės atstumtąjį, kuris savotiškais būdais bando atrasti savo vietą pasaulyje.

Natalie Wood išvydome Jim‘o draugės, Judy‘ės, vaidmenyje. Tai yra vienas geriausių jos atliktų vaidmenų, rimtai konkuruojantis tik su „Splendor in the Grass“ pagrindinės veikėjos charakterio perteikimu. Mergina auga šeimoje, kurioje autoritariškas tėvas nuolat reguliuoja jos gyvenimo kryptį, o mama pritaria visiems jo sprendimams. Kuklios suknelės, neryškus makiažas padaro ją iš pažiūros ramia ir tylia paaugle. Tačiau natūralu, kad ši mergina tiesiog pavargsta taikytis prie tokių taisyklių ir pradeda maištauti. Vienas iš jos maištavimo būdų – bendrystė su aiškiai žemesnės socialinės klasės vaikinais. Šioje vietoje pastebime moteriškėjantį aktorės įvaizdį ir būtent jos atsiradimas įneša į filmą romantikos.

Sal Mineo atliko taip pat svarbų, pagrindinių veikėjų draugo – Plato – vaidmenį. Kilęs iš vargingos šeimos, neturintis juo besirūpinančių tėvų, jaunuolis greitai prisiriša ir pradeda idealizuoti savo vyresnyjį draugą. Pats nuolat prisidarantis įvairiausių bėdų, jaunasis vaikinas ieško išeities ir paramos tarp draugų, neatsižvelgdamas į tai, kad pasirinka ne per tinkamiausius pavyzdžius. Pasimetęs, nuolankus ir išsigandęs – tai žodžiai geriausiai apibūdinantys šį veikėją. Režisierius filme norėjo sukurti aliuzijų į jo homoseksualumą, tačiau dėl komplikuotos šios temos padėties visuomenėje, nuspręsta palikti tik tokias mažas užuominas, kaip susižavėjęs žvilgnis ir perdėtas prisirišimas, vyresnėlio nurodymų vykdymas.

Autoriai ketino filmą daryti nespalvotą, tačiau nufilmavus kelias scenas, kūrybinė grupė pakeitė savo sprendimą. Atrodo, kad iš tiesų jis būtų mažiau įspūdingas, jei jame nedominuotų spalvų kontrastai. Pavyzdžiui, žinome, kad raudona spalva visur reiškia siekį dominuoti, polėkį ir drąsą, o būtent šios spalvos striukę filmo metu daugiausiai vilkėjo Jim‘as. Judy‘ę ne vienoje scenoje išvydome su pastelinės rožinės spalvos suknele, kuri buvo kaip priemonė parodyti jos tariamą nekaltumą prieš tėvus, mergaitiškumą. Taigi, spalvos labai pasitarnavo kuriant veikėjų charakterius.

Filmo garso takelis nėra įsimintinas. Greičiau tai yra tiesiog tradicinė veiksmo filmų įtampą didinanti muzika, kuri kuriama pasitelkiant kuo aukštesnius styginių instrumentų garsus bei mušamųjų instrumentų sodriąsias lėkštes. Šitoje vietoje autoriai tikrai galėjo padirbėti stipriau, kad sukurtų ne tik gerą siužetą, bet ir ryškesnę foninę nuotaiką.

Bendras filmo vaizdas

„Maištas be priežasties“ – tai trijų maištaujančių januolių drama, kurioje, susivieniję prieš visuomenės normas, savo tėvus, jie bando atrasti savo vietą pasaulyje. Pavojingi nuotykiai, policijos persekiojimai, autsaiderių įvaizdis padaro filmą tipinės paauglystės krizės atspindžiu. Nuostabiai atskleisti personažai su James Dean priešaky padaro šį filmą vertą kino klasikos vardo.

9.8Recenzijos autoriaus įvertinimas:

Scenarijus:
10
Režisūra:
10
Kinematografija:
9
Garso takelis:
10
Techninė pusė*:
10
Aktoriai:
10
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D