MĖNESIO REŽISIERIUS: Steven Spielberg

Mažai režisierių gali pasigirti tuo, kad per gyvenimą sukūrė 30 filmų. Dar mažiau didžiuojasi tuo, kad bent pusę jų kūrinių galima įvardinti esančiais arti tobulumo. Ne kiekvieno kurti filmai iš viso surinko beveik 10 milijardų dolerių ir dar mažiau žmonių yra žinomi dėl to, kad sugriovė vieną Holivudo sistemą pakeisdami ją visiškai nauja.

Visu tuo gali pasigirti tik vienas žmogus. Stevenas Spielbergas.

Istorija

Ankstyvasis S. Spielbergo gyvenimas yra skausmingai panašus į begalę kitų garsių kino kūrėjų. Ukrainiečių kraujo turintis žydų šeimoje užaugęs režisierius, gimęs 1946 metais, užaugo stabilumu nepasižymėjusioje aplinkoje, kadangi tėvai dažnai keitė gyvenamąją vietą. Taip buvo dėl režisieriaus tėvo profesijos – kaip inžinierius jis buvo paklausus ne vienoje darbovietėje. Kitas klausimas, kokie buvo jo tėvystės įgūdžiai – dauguma S. Spielbergo filmų pasakoja apie blogą tėvą turinčius veikėjus, tad gali būti, kad režisierius mums bando kažką pasakyti.

Mėgėjiškai kūręs filmus bei kartais rodydavęs juos vietiniuose kino teatruose, S. Spielbergas į Holivudo istoriją pateko išties anksti. Šeimos draugas Holivude jam gavo darbą „Universal“ studijos montažo skyriuje, net jeigu S. Spielbergui nebuvo leidžiama patekti į svarbiausias studijos patalpas. Tai būsimojo režisieriaus nesutrukdė – jis „Universal“ aikštelėje pasirodydavo kiekvieną dieną vilkėdamas kostiumu ir apsauginiai jį praleisdavo palaikydavę tikru darbuotoju. Taip apsimetinėdamas jis ilgainiui buvo priimtas kaip „Universal“ samdinys ir S. Spielbergui buvo pasiūlyta susukti jo talentus išryškinantį trumpą filmą.

„Amblin‘“ – trumpametražio filmo ir S. Spielbergo prodiusavimo kompanijos pavadinimas – buvo 26 minučių trukmės juosta apie per dykumą keliaujančius bei nesikalbančius vyrą ir moterį. 1968 metais sukurtas filmas išryškino, kaip S. Spielbergas sugeba perteikti istoriją vien per vaizdus, ir greitai sužavėjo „Universal“ vadovus. Vos 22 metų sulaukęs režisierius pasirašė net septynių metų sutartį su „Universal“ televizijos padaliniu ir tuo metu buvo jauniausias tokią sutartį pasirašęs žmogus Holivude.

Pradžia

Nors režisierius 1971 metais sukūrė vieną geriausių ir labiausiai įtemptų televizijos filmų „Dvikova“ (angl. „Duel“) bei po kelių metų spėjo išleisti chaotišką ir komišką įkaitų dramą „The Sugarland Express“, didžioji S. Spielbergo karjeros pradžia neabejotinai buvo 1975 m. juosta „Nasrai“ (angl. „Jaws“).

Istorija apie garsųjį ryklį išgąsdino ir sužavėjo tiek žmonių, kad filmas vienas pats pakeitė Holivudą – kino teatrai iki tol nebuvo matę tokių eilių, kokios nusidriekdavo prieš „Nasrų“ seansus. Johno Williamso muzikos lydimas filmas galiausiai uždirbo beveik pusę milijardo dolerių ir tapo be konkurencijos pelningiausiu kino projektu iki „Žvaigždžių karų“ pasirodymo po dviejų metų. Du draugai – S. Spielbergas ir „Žvaigždžių karų“ kūrėjas George‘as Lucasas – vos per du metus negrįžtamai pakeitė Holivudą, pajutusį milijardų kvapą, kuris iki šiol veža kino industriją.

Vos po dviejų metų sekė kitas S. Spielbergo šedevras – turbūt geriausias jo sukurtas filmas. „Artimi trečiojo laipsnio kontaktai“ (angl. „Close Encounters of the Third Kind“), daugelio kino mėgėjų iki šiol laikomas su niekuo nesulyginama ode kinui, pasakoja apie Žemėje pasirodančius ateivius, kurie su žmonėmis gali bendrauti tik spalvų ir garsų pagalba. Tai, jog juostoje vieną pagrindinių veikėjų vaidino garsusis režisierius Francois Truffaut, o filmo istorija buvo pirmoji iš S. Spielbergo kūrinių, pasakojusių apie tėvo ir sūnaus susitaikymą, geriau nei bet kas kitas išryškino būsimųjų režisieriaus projektų temas – vaikystė ir meilė kinui vis dar yra jo filmų centre.

steven_spielberg_jaws
Stevenas Spielbergas „Nasrų“ filmavimo aikštelėje

Tai, jog po šių filmų S. Spielbergas greitai tapo galingiausiu Holivudo režisieriumi, nesutrukdė jam dirbti be sustojimo, kartais išleidžiant filmus dukart per metus. Indianos Džounso trilogija pasirodė devintajame dešimtmetyje, kuris S. Spielbergui buvo neabejotinai labiausiai užimtas, ir visgi jis rado laiko iškelti Harrisoną Fordą į aukštumas, o filmą „Dingusios Sandoros skrynios ieškotojai“ (angl. „Raiders of the Lost Ark“) paversti geriausia visų laikų nuotykių juosta. Negana to, tarp trilogijos dalių jis sugebėjo įterpti ir „Ateivį“ (angl. „E.T.: The Extra-Terrestrial“), kuriam laikui dar kartą tapusį pelningiausiu visų laikų filmu.

Daugiau nei dešimtmetį kūręs itin populiarius filmus visai šeimai, 1986 m. S. Spielbergas prie rimtų temų grįžo su juosta „Violetinė spalva“ (angl. „The Color Purple“), kuri yra vienas stipriausių ir emocingiausių filmų apie vergų istoriją Amerikoje. Po jos iškart sekė filmas „Saulės imperija“ (angl. „Empire of the Sun“), pasakojęs apie Antrojo pasaulinio karo istoriją Japonijoje berniuko akimis. Filme pasirodęs dvylikametis Christianas Bale‘as vėlgi buvo vienintelis pozityvus dalykas iš istorijos, kuri buvo tokia chaotiška, kad galiausiai nepapasakojo nei apie Japoniją, nei apie berniuką. Rimtų filmų trilogiją S. Spielbergas baigė su „Visada“ (angl. „Always“), turbūt blogiausiu ir nuobodžiausiu jo kūriniu apie lėktuvų pilotus ir angelą vaidinančią Audrey Hepburn.

Antras kvėpavimas

Kurį laiką snaudęs S. Spielbergas 1993 metais užtildė kritikus pristatydamas geriausią savo genialumo pavyzdį – tais pačiais metais laukė filmų „Juros periodo parkas“ (angl. „Jurassic Park“) ir „Šindlerio sąrašas“ (angl. „Schindler‘s List“) premjeros. Du kūriniai, susilaukę didžiulio pasisekimo ir tarp žiūrovų, ir tarp kritikų, ir apdovanojimų ceremonijose. Pirmasis buvo technologinis stebuklas, antrasis – kone vienintelis filmas, bent kiek priartėjęs prie skausmingos žydų gyvenimo realybės Antrojo pasaulinio karo metais. Pirmasis leido S. Spielbergui didžiajame ekrane kurti jį vaikystėje dominusias istorijas, o antrasis tapo visai nepaslėptu režisieriaus atsiprašymu žydų bendruomenei, kurią jis taip ilgai ignoravo. Jeigu reikėjo pavyzdžių, kad S. Spielbergas savo karjerą laiko savotiška terapijos forma, 1993 metais jų pasirodė net du.

1998-aisiais režisierius bene paskutinį kartą sukūrė kažką, kas išties pakeitė visą Holivudą (ir tai nėra kritika – S. Spielbergas jau buvo padaręs užtektinai). „Gelbstint eilinį Rajaną“ (angl. „Saving Private Ryan“), tapęs pirmuoju filmu, kuriame kažkas bandė išgelbėti Mattą Damoną, dėl savo ambicingumo, parodžiusio Antrojo pasaulinio karo siaubus ir žiaurųjį išsilaipinimą Normandijoje, dar ilgai bus minimas kaip tobulo karinio filmo pavyzdys.

saving-ryan
Kadras iš filmo „Gelbstint eilinį Rajaną“

Nors galima sakyti, kad S. Spielbergas šiame amžiuje neįvykdė jokios revoliucijos, jo balsas vis dar yra girdimas ryškiai. Režisieriaus mokslinės fantastikos filmai – Stanley Kubricko planuotas „Dirbtinis intelektas“ (angl. „A.I.: Artificial Intelligence“) ar filmai su Tomu Cruise‘u „Įspėjantis pranešimas“ (angl. „Minority Report“) bei „Pasaulių karas“ (angl. „War of the Worlds“) – savyje turi pakankamai įdomių idėjų, kad netaptų vien specialiųjų efektų pripildytais vaizdiniais, net jeigu nei vienas jų įspūdinga kokybe nepasižymi.

Pastaraisiais metais S. Spielbergas dažniau apsieidavo be fantastikos. „Pagauk, jei gali“ (angl. „Catch Me If You Can“) tapo smagiu Tomą Hanksą ir Leonardo DiCaprio viename ekrane suvedusiu projektu, „Terminalas“ (angl. „The Terminal“) atrodė kaip S. Spielbergui reikalingos atostogos, o „Miunchenas“ (angl. „Munich“) pažymėjo dar vieną įspūdingą režisieriaus grįžimą prie žydų istorijos. Ir jeigu kažkas dar abejojo S. Spielbergo produktyvumu, jis šias juostas, kartu su „Įspėjančiu pranešimu“ ir „Pasaulių karu“, sukūrė keturių metų bėgyje.

Naujausi S. Spielbergo projektai taip pat yra vieni tų, kurie būtų be galo giriami, jeigu jų nebūtų sukūręs prie šedevrų žiūrovus įpratinęs žmogus. „Karo žirgą“ (angl. „War Horse“) galima įvardinti turbūt kvailiausiu režisieriaus kūriniu, tačiau „Linkolnas“ ir „Šnipų tiltas“ (angl. „Bridge of Spies“) yra tie tradiciniai aukštos kokybės projektai, kurie gal ir nekelia daug entuziazmo, tačiau yra įgyvendinti nepriekaištingai.

WAR HORSE
Kadras iš filmo „Karo žirgas“

Ir jei vis dar ieškote, kuo prisikabinti prie šio straipsnio, yra kai kurių didesnių S. Spielbergo filmų, kurių nevalia minėti bet kokioje situacijoje ir geriausia juos nugrūsti į nematomą vietą. Didelį biudžetą ir didžiausias žvaigždes turėjusi komedija „1941“ yra agresyviai banalus filmas. „Saulėlydžio zona“ (angl. „The Twilight Zone“), be to, kad susidūrė su begale problemų (filmavimo metu žuvo du vaikai), yra neišskirtinis to paties pavadinimo serialo perdirbinys. „Kablys“ (angl. „Hook“) pažymėjo S. Spielbergo pasidavimą gražiai vizualiajai pusei neturint jokios istorijos, o filmą „Indiana Džounsas ir krištolo kaukolės karalystė“ iš savo atminties norėtų ištrinti daugelis žmonių. Bet vėlgi, apie S. Spielbergą daug sako vien tai, kad tokios nesėkmės jo karjerai niekad nepadarys pastebimos žalos.

Verslas

S. Spielbergas po „Nasrų“ tapo vienu garsiausių žmonių Holivude ir tai išnaudojo su kaupu. 1981 metais jo bei garsiųjų prodiuserių Kathleen Kennedy ir Robo Marshallo suformuota kompanija „Amblin Entertainment“ yra atsakinga už tiek nuostabių projektų, kad akys raibsta. Nuo „Padaužų“ (angl. „Goonies“) iki „Atgal į ateitį“, nuo „Kas pakišo triušį Rodžerį“ (angl. „Who Framed Roger Rabbit“) iki „Baimės iškyšulio“, ir nuo „Vyrų juodais drabužiais“ iki „Laiškų iš Ivo Džimos“, ši kompanija parodė, kad yra tokia pat universali kaip S. Spielbergas.

Ne viskas, tiesa, S. Spielbergui sekasi (jeigu taip galima pasakyti apie žmogų, turintį tris milijardus dolerių). Jo įkurta „Dreamworks“ kompanija, ne vienus metus kovojusi su finansiniais sunkumais, šiemet pasiekė savo galą ir buvo parduota „Comcast“ kompanijai. Visgi nors „Dreamworks“ finansine prasme nesisekė, kompanija sukūrė tokius filmus kaip „Nuostabus protas“ ar „Žinių vedėjas“, o pusėtinai klestėjęs animacijos padalinys pasiekė sėkmę su tokiais projektais kaip „Šrekas“, „Madagaskaras“, „Kung Fu Panda“ ir „Kaip prisijaukinti slibiną“.

Schindler's List
Kadras iš filmo „Šindlerio sąrašas“

Ir net jeigu verslas S. Spielbergui sekasi neypatingai, nepanašu, kad jis kada nors nustos kurti didelio biudžeto unikalius filmus. Kitais metais pasirodys dar vienas rimtas istorinis filmas „Edgaro Mortaros pagrobimas“ (angl. „The Kidnapping of Edgaro Mortara“), dar kitais – „Pirmasis žaidėjas“ (angl. „Ready Player One“), sukurtas pagal mokslinės fantastikos knygą, kurioje ne kartą minimi paties S. Spielbergo kūriniai. 2019 metais sulauksime penktosios ir galbūt paskutinės Indianos Džounso dalies su Harrisonu Fordu. Ir jau net nesvarbu, kokia bus tų filmų kokybė – S. Spielbergas užsitarnavo daryti tai, ką nori.

Parengta pagal „The Hollywood Reporter“, „Variety“, Filmmakers.com

Filmografija (Apžvalgos):

1971 – „Dvikova“ (angl. „Duel“)

1974 – „Ekspresas į Šugarlandą“ (angl. „The Sugarland Express“)

1975 – „Nasrai“ (angl. „Jaws“)

1977 – „Artimi trečiojo laipsnio kontaktai“ (angl. „Close Encounters of the Third Kind“)

1979 – „1941“ (angl. „1941“)

1981 – „Indiana Džounsas ir dingusios Sandoros skrynios ieškotojai“ (angl. „Raiders of the Lost Ark“)

1982 – „Ateivis“ (angl. „E.T.“)

1984 – „Indiana Džounsas ir lemties šventykla“ (angl. „Indiana Jones and the Temple of Doom“)

1985 – „Purpurinė pieva“ (angl. „The Color Purple“)

1987 – „Saulės imperija“ (angl. „Empire of the Sun“)

1989 – „Indiana Džounsas ir paskutinis kryžiaus žygis“ (angl. „Indiana Jones and the Last Crusade“)

1991 – „Kablys“ (angl. „Hook“)

1993 – „Juros periodo parkas“ (angl. „Jurassic Park“)

1993 – „Šindlerio sąrašas“ (angl. „Schindler’s List“)

1997 – „Dingęs pasaulis: Juros periodo parkas“ (angl. „The Lost World: Jurassic Park“)

1997 – „Amistadas“ (angl. „Amistad“)

1998 – „Gelbstint eilinį Rajeną“ (angl. „Saving Private Ryan“)

2001 – „Dirbtinis intelektas“ (angl. „Artificial Intelligence: AI“)

2002 – „Įspėjantis pranešimas“ (angl. „Minority Report“)

2002 – „Pagauk, jei gali“ (angl. „Catch Me If You Can“)

2004 – „Terminalas“ (angl. „The Terminal“)

2005 – „Pasaulių karas“ (angl. „War of the Worlds“)

2005 – „Miunchenas“ (angl. „Munich“)

2008 – „Indiana Džounsas ir krištolo kaukolės karalystė“ (angl. „Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull“)

2011 – „Tintino nuotykiai. Vienaragio paslaptis“ (angl. „The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn“)

2011 – „Karo žirgas“ (angl. „War Horse“)

2012 – „Linkolnas“ (angl. „Lincoln“)

2015 – „Šnipų tiltas“ (angl. „Bridge of Spies“)

2016 – „DGM“ (angl. „The BFG“)

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles