Kriminalinius trilerius ir sunkias dramas apie gyvenimą gatvėse mėgstantys kurti britai neapsiriboja vien chuliganiškomis juostomis apie vietinius banditėlius laisvėje. Kartas jie pateikia ir neblogų darbų, kurių veiksmas vyksta kalėjime, todėl nenuostabu, jog kas metus Britanijos salyne pasirodo po kelis filmus, kurių veiksmas vyksta už grotų. Vienu tokių filmų pavyzdžių yra 2012 metais debiutuojančio pilnametražio kino režisūroje Rono Scalpello juosta „Nusikaltėlis“, kurio pagrindinė siužetinė linija pateikiama iš įkalinimo įstaigos ribų.

Kūrinio vidus

Filmą pasirinkau neatsitiktinai. Visgi, šis 2012 metais pasirodęs darbas gavo pakankamai nemažai atgarsių Lietuvoje.  Tai subūrė žiūrovus į dvi stovyklas – mėgstančių šią juostą bei ją niekinančių žmonių. Gerbėjai turi vienintelį paaiškinimą, kodėl šis filmas yra geras – tai filmas apie gyvenimą, kuris labai gerai atvaizduoja Lietuvos realybę ir jos gatves. Argi tikrai šis filmas atvaizduoja mūsų šalies realijas? Sprendžiant iš tokių pareiškimų, galima manyti, jog Lietuvoje gyvena vien tik banditai ir „marozai“. Deja, bet tai ne laikotarpis po „Perestroikos“, kai išaugo nusikalstamumas Lietuvoje – tai visgi civilizuotų laikų ir Europinio lygio šalis iš kurios laimės ieškoti į Didžiąją Britaniją išvažiavo bene didžiausias srautas „marozino“ ir kitų „inteligentų“. Žinoma, yra ir puikių žmonių, kurie gyvenime norėdami pasiekti kažko daugiau išvažiuoja iš Lietuvos, nes užsienis kaip tik suteikia tinkamas galimybes tą padaryti, tačiau dauguma – tai juodo darbo vergai, kurie neužsidirba, o tiesiog prageria ir išvaisto savo uždirbtus pinigus.

„Nusikaltėlyje“ pasakojama vieno „maladec pacano“ istorija, kuris, kad atkeršytų už savo būsimo vaiko motinos žiaurų sumušimą, atsisėda į kalėjimą su tais pačiais išgamomis, kurie drįso nuskriausti jo mylimąją. Jau juokinga, net labai juokinga, nes tokį klišinį scenarijų galima rasti vos kas antrame antrarūšiame kriminalinio pobūdžio filme apie kerštą. Jeigu kalbėti apie gyvenimą ir gerus darbus, tai taip, reikia ginti savo artimiausius, tačiau nužudyti nieko dėtą žmogų, kad tik pakliūti už grotų su tais, kurie sunaikino asmeninę laimę – ne tik, kad neteisinga, bet apgailėtina. Žinoma, kur gi ten mūsų šalies „auksinis jaunimas“ supras, kad tokie žmonių veiksmai nėra teisingi. Jiems kaip tik smagu, kad yra tokių erelių, kurie vardan teisybės eina per kitų lavonus. Ypač merginos, arba kitaip sakant, sugerovės ir sugulovės, labiausiai vertina tokius poelgius. Bet čia jau antrarūšės budulių mazgotės, kurias jie išnaudoja norėdami patenkinti savo fizinius poreikius. Taip pat labai apgailėtinai vystomi dialogai, kurie vemti verčia nuo banalumo ir kūrėjų idėjų stokos. Juokinga, kai filme apie kalėjimą naudojamas visiškai realybės neatitinkantis žargonas. Juokingi ir kietais turintys atrodyti pokalbiai apie nieką, o kur dar scenos, kuriose vaizduojama fizinė titulinio personažo jėga. Kaip gi be to.

Dažnai pastebiu, kad žmonės mėgsta lyginti šią juostą ir priskirti ją prie geriausių žanro ir temos filmų. Iš karto tampa aišku, jog jų kino žinios yra tokios ribotos kaip ir pagrindinio juostos herojaus intelektas. Prisiminus tokius nuostabius darbus kaip 1967 m. „Šaltą kraują Luką“, 1973 m. „Drugelį“, 1978 m. „Vidurnakčio ekspresą“, 1998 m. „Amerikos istoriją X“ ar net 1994 m. „Pabėgimą iš Šoušenko“, ir pasižiūrėjus šią nevykusią kriminalinę dramą, susidaro įspūdis, jog filmo režisierius ir scenaristas tiesiog norėjo pasišaipyti iš žiūrovo. Žinoma, ne iš pačių britų, kurie šią juosta matyt laikė po keliais užraktais ir norėjo ją sudeginti, tačiau, matyt, valytoju dirbantis lietuvis ar lenkas studijoje neatsilaikė ir pavogė kopiją, ją išplatino internete ir juosta įgavo populiarumo tarp vietinių degeneratų. Atmetus paminėtus senesnius filmus, galima prisiminti ir vos kelis metus turinčius veikalus kaip „Celė 211“ ar „Pranašas“, kur labai subtiliai perteikiamas visas kalėjimo siaubas.

Atmetant apgailėtiną filmo siužetą ir netikusį scenarijų, galima pamatyti ir dar visiškai neišsivysčiusius veikėjus. Pagrindinis veikėjas panašus į zombį arba mumiją – vienas iš šių apibūdinimų tikrai tinka aprašyti perteikiamas filmo herojaus emocijas. Dar tos suspaustos lūpos, kurios primena žmogų, norintį atlikti didesnius reikalus tualete. Bet netgi ir Tomis (toks yra herojaus vardas) negali konkuruoti su kalėjime sėdinčiais banditais ir jų pateikimu. Vien jau pagrindinio jo priešo, Džeiko, laikysena ir eisena sukelia neregėtą juoko bangą. Seniai taip besijuokiau. Įdomu, ką jis čia bandė pamėgdžioti? Džokerį? Žinoma, kalbėti apie personažų gyvenimo pateikimą yra beprasmiška, niekas nėra papasakota, viskas vyksta nykiai, todėl ir filmo veikėjų gilumas yra toks pats pilkas, kaip ir bendras šio prasto filmo braižas.

Galiausiai, galiu pasakyti, jog šį filmą teigiamai įvertinti gali tik visiškai degradavęs žmogus, kuris neturi jokių gyvenimo vertybių, kuriam smurtas ir agresija yra vienintelis šviesus dalykas be kurio negalima išgyventi. Kitaip sakant, jeigu pasaulyje šią juostą išjuokia bene geriausi kino specialistai ir kinu besidomintys asmenys, tai Lietuvoje, piratų ir intelektualinės nuosavybės vagių šalyje, – kuo prastesnis filmas, tuo jis labiau patraukia akis. Kam gi gilintis į visus kino suteikiamus niuansus, kai galima mėgautis banaliomis ir beprasmėmis istorijomis.

Techninė juostos pusė

Pasidomėjus koks yra juostos biudžetas iš karto supratau, kodėl filmas turi tokia prastą techninę pusę. Visgi už milijoną svarų neperšoksi bambos, todėl ir tenka stebėti labai kraupų vaizdą. Filmo aplinka, jo atmosfera, kostiumai ir dekoracijos atrodo taip, lyg kiekvienas iš juostoje vaidinančių aktorių buvo parinktas gatvėje dėl savo aprangos, kurią ir naudojo viso filmavimo metu. Treninguotų ir skustagalvių gretos buvo perpildytos, kas, matyt, ir sukelia tokį didelį susidomėjimą Lietuvoje. Pas mus gi irgi netrūksta tokiu „bambalinių“ gražuolių.

Kameros darbas labai apgailėtinas. Jeigu būtų galima išrinkti vieną blogiausių operatoriaus darbų, tai „Nusikaltėlis“ atsidurtų jų dešimtuke. Jokios valdymo technikos, jokių stipresnių vaizdų bei detalių pateikimo šiame liūdname filme nerasta. Reikia bent padėkoti už tai, kad operatorius dar sugebėjo pagauti aktorius kadre.

Garso montažas blogai suderintas su vaizdu. Vienoje scenoje pernelyg didelis garso sustiprinimas, o kitoje jis kardinaliai sumažėja, kas labai kenkia juostoje pateikiamai atmosferai. Apie juostos montažą sunku net kalbėti – atrodo, kad filmas buvo kuriamas bet kaip, o vėliau, scenos buvo tiesiog sulipdytos į vieną bendrą vaizdą ir viskas buvo pateikta žiūrovui filmo pavidalu. Atrodo, lyg žiūri neskanų ir gana pigų muzikinį klipą.

Vienintelis pliusas – tai garso takelis. Muzika šiuo atveju tampa geriausiu šio filmo palydovu nuo pradžios iki pat galo. Jeigu išjungti vaizdą ir pasileisti vien juostos garso takelį, tai kiekviena kompozicija turėtų žymiai daugiau prasmės nei visas filmas kartu sumontuotas.

Aktorių kolektyvinis darbas

Koks filmas, tokie ir aktoriai – būtent taip galima apibūdinti šioje juostoje pasirodančius personažų atlikėjus. Ypatingas dėmesys turi būti suteiktas pagrindinio herojaus figūrai – tai Kristen Stewart sindromu sergantis jaunuolis Joe Cole, kuris įkūnija Tomio personažą. Tokios medinės ir visiškai prastos vaidybos net Uwe Bollo filmuose nepamatysi. Tiesiog akys vėmė bežiūrint jo pasirodymą ekrane.
Kitas veikėjas, arba kitaip sakant, artistas, bandantis primesti kietą,- aktorius Englishas Frankas sukelia juoką nuo savo vaidinamo veikėjo. Nejaugi jie galvoja, kad anglijos kalėjimuose sėdi tokie nevispročiai? Kūrėjams turėtų būti gėda, kad sugebėjo į filmą įtraukti tokius nevykusius aktorius. Apie kitus net kalbėti neverta, jie visi neverti jokio paminėjimo.

Verdiktas

„Nusikaltėlis“ – tai „maroziškų“ pažiūrų degeneratams skirtas filmas, neturintis jokios prasmės, jokio normalaus scenarijaus, gerai vystomos siužetinės linijos, pakenčiamų aktorių, neprimenančių Kristen Stewart vaidybos ypatumų, ir moralo, kuriam jie meldžiasi, lyg krikščionys atvertę Bibliją. Tai vienas prasčiausių kriminalinės dramos atstovų, vienas prasčiausių britų filmų ir apskritai vienas prasčiausių kada nors sukurtų darbų, kurį taip garbina su kinu nieko bendro neturintys asocialūs asmenys.

1.9
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
1.0
Režisūra
2.0
Kinematografija
1.0
Garso takelis
6.0
Techninė pusė
1.0
Aktoriai
0.5
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles