Senstantys atlikėjai, aktoriai ir šiaip vieši žmonės visad kelia dvejopus jausmus. Kaip prieš kelis dešimtmečius bėgiojantis Mickas Jaggeris ar keturių valandų koncertus vis dar rengiantis Bruce‘as Springsteenas sužavi visus, kas juos pamato gyvai. Ir vis tiek visų tų fanų galvoje kirba tegul ir nedidelė, tačiau pastebima mintis, kad gal jie tegul geriau nebėgioja ir nepersistengia, nes pamatyti tokius žmones suklumpančius ar pervargusius yra didesnė trauma nei nepamatyti jų išvis.

Kinas šia prasme yra palankesnis, kadangi aktoriai tiesiog gali rinktis kitokius vaidmenis, nors veiksmo žanras yra kažkuo išskirtinis. Čia aktoriai savo jėgas traukia iš paskutiniųjų ir dažnai bando apsimesti kur kas jaunesniais nei yra iš tiesų. Dėl to kamera vis rečiau rodo bėgantį Liamą Neesoną, o Arnoldą Schwarzeneggerį reikia apdirbti kompiuteriu. Kai kurie aktoriai, tiesa, visa tai daro gracingiau. Pavyzdžiui, Sylvesteris Stallone su „Krydu“ ar Harrisonas Fordas su „Žvaigždžių karais“ ir „Bėgančiu skustuvo ašmenimis“ parodė, kaip pagyvenę veiksmo filmų aktoriai vis dar gali tokiais išlikti net ir per daug nesiveldami į veiksmą. Kitaip sakant, jie turi pasirinkimą arba priimti savo amžių, arba nuo jo nuolat bėgti.

Jackie Chanas visad buvo unikali veiksmo filmų žvaigždė, visus žavėdavęs tiek aktyvesniais, tiek ramesniais vaidmenimis, todėl turbūt nenuostabu, kad jis vyresniame amžiuje sugeba suderinti abi kategorijas. Po pertraukos į didįjį Holivudą aktorius grįžta su „Svetimšaliu“, kuriame vaidina Kvoną, per teroristų išpuolį Londone prarandantį savo dukrą. Jis nusprendžia paskirti visas galias, kad surastų už išpuolį atsakingus žmones. Ilgainiui jis pats pradeda terorizuoti airių politiką Henesį (akt. Pierce Brosnan), kadangi Kvonas yra įsitikinęs, jog šis pažįsta ir slepia teroristus iš Airijos.

„Svetimšalis“ negaišta nei sekundės ir iškart įšoka į veiksmą. Kvono motyvacija aiški: jis praranda paskutinį savo šeimos narį ir privalo už jį atkeršyti. Henesis taip pat apibrėžiamas netrukus: jis yra buvęs aktyvistas, pats kadaise palaikęs (gal net įsivėlęs) Airijos teroristų veiksmus prieš britus, tačiau dabar yra už taiką kovojantis politikas, pasiryžęs žūtbūt surasti nusikaltėlius. Kvonas ir Henesis, panašu, kovoja už tą pačią pusę, tačiau Kvonas tuo nuoširdžiai netiki ir apgauna Henesį kiekviename žingsnyje, kas sukuria paradoksalias ir įtampą visad sukeliančias situacijas.

Svarbu žinoti, kad „Svetimšalis“ yra ne tiek veiksmo, kiek politinis trileris, net jeigu veiksmo elementų jame yra užtektinai. J. Chanas čia ir parodo savo subrendimo ir amžiaus priėmimo lygį. Jis vis dar kaunasi nuostabiai ir kerinčiai, greitesnis už bet kokį jauną oponentą, tačiau kartu yra aiškiai netobulas, vaikštantis lėtai ir griūnantis po šuolių, o sužeidimų magiškai nenusikratantis ir tai tiesiog priimantis. Aktyviose scenoje nuo jo žvilgsnio atitraukti neįmanoma.

Tik tokių scenų yra mažai, ar bent jau kur kas mažiau nei žadėjo filmo reklamos. Jeigu anonsai pristatė veiksmo filmą su J. Chanu, „Svetimšalį“ teisingiausia būtų apibūdinti kaip politinį trilerį su P. Brosnanu. Būtent jis filme yra rodomas daugiausiai ir būtent jo veikėjas yra išnagrinėjamas nuodugniausiai (Kvonas yra pakankamai archetipiškas ir paslaptingas, tačiau jam sudėtingumo ir nereikia, kadangi jo tikslas visiems aiškus). Praeityje blogus darbus daręs ir dėl to atgailaujantis Henesis yra netikėtai įdomus personažas, atsidūręs situacijoje, kurioje tikrų draugų ar sąjungininkų jis neturi. Kolegos juo netiki, Kvonas jį persekioja, o parankiniai yra išsibarstę stengdamiesi (ir nesugebėdami) apsaugoti Henesį nuo pavojaus.

Filmas nėra perdėtai istorinis, tačiau užtektinai paaiškinantis grupės airių konfliktą su britais, dar prieš porą dešimtmečių kainavusį žmonių gyvybes ir nuolat esantį įtemptoje stadijoje. Ir tai kartu pabrėžia didžiausią jau minėtą filmo privalumą: visų veikėjų motyvacijos yra aiškios. Motyvacija filmuose yra pakankamai mistiška idėja, kadangi daugybė kino kūrėjų (ir net literatūros atstovų, tokių kaip Kurtas Vonnegutas) pasakytų, kad suteikti veikėjams tikslus yra svarbiau už bet ką kitą. Tie tikslai „Svetimšalyje“ yra ryškūs, paprasti ir tuo pačiu savyje talpinantys ideologinius ar asmeninius konfliktus, kurie verčia veikėjus imtis pavojingų veiksmų. Toks gana minimalistinis ir tik retkarčiais nereikalingai sudėtingu pavirstantis siužetas (susukti intrigas juk reikia) tokio tipo filmui yra tobulas.

Visų konfliktų centre atsiduriantis P. Brosnanas gal nesukelia tokio susižavėjimo kaip J. Chanas, nors tai natūralu, kadangi pastarasis tokio tipo vaidmenyje dar nėra pasirodęs. Tuo tarpu savo intensyvumą slepiantis P. Brosnanas kine yra visai įprastas vaizdinys, nors nuvertinti jo pasirodymo negalima. Veikėjo ir tuo pačiu aktoriaus jaučiamas spaudimas didėja kiekvienoje scenoje, kuomet jį puola politikai ir jis privalo tvarkytis su savo asmeniniu gyvenimu, stipriai susijusiu su politika, o visa įtampa prasiverčia keliomis nuostabiomis scenomis. Įdomi „Svetimšalio“ detalė yra tai, kad J. Chanas ir P. Brosnanas kartu praleidžia nedaug laiko gyvendami tarsi skirtinguose filmuose, nors tai juostos nesuskaido ir ją kaip tik paverčia tematiškai platesne, kadangi kaip veikėjai Kvonas ir Henesis nėra kardinaliai skirtingi, kovojantys už vienintelius jiems rūpinčius įsitikinimus.

„Kazino Royale“ režisieriaus Martino Campbello aktyviai nufilmuotas (filme viskas juda ir bėga, dėl ko kiekvienas istorijos sulėtėjimas yra pajaučiamas ir išnaudojamas ypač efektyviai) ir Cliffo Martinezo muzikos paslaptingumo lydimas „Svetimšalis“ yra kiek netikėtas ir išties malonus filmas, sugebantis suderinti tiek įdomią istoriją, tiek aiškius veikėjus, ir tuo pačiu neapkraunantis žiūrovų galvų. Aktoriai čia yra priversti taip pat priimti savo dabartį kaip ir veikėjai, ir kažkas yra žavaus ir nematyto tame pažeidžiamume, kurį parodo J. Chanas ir P. Brosnanas. Išties kokybiški ir į istoriją galbūt neįeisiantys, nors su savo darbu nuostabiai susitvarkantys filmai yra reti, dėl ko „Svetimšalis“ ir yra toks malonus siurprizas.

8.2
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
8.0
Režisūra
8.0
Kinematografija
8.0
Garso takelis
8.0
Techninė pusė
8.0
Aktoriai
9.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles