Recenzija

Sniego senis

Snowman

Sniego senis
N-16Siaubo, Kriminalinis

Metai:
2017 m.

Trukmė:
119 min.

Šalis:
JAV

Režisierius:

Tomas Alfredson

Vaidina:

Michael FassbenderRebecca FergusonChloë SevignyVal KilmerJ.K. Simmons

Platintojas:
NCG Distribution

6.4

Recenzijos autorius:
6.8
Redakcijos vertinimas:
6.3
Lankytojų vertinimas:
6.2

Recenzijos autorius:

Mykolas Kriščiūnas

Paskelbta:

2017 10 15

„Sniego senį“ pavadinti kažkuo daugiau nei adekvačiu filmu būtų sunku. Jį galima vadinti normaliu ar patenkinamu, bet nieko daugiau. Jis stipriai nesudomins, baigsis keliolika minučių vėliau nei norėtųsi ir paliks su neutraliausiais įmanomais jausmais.

Prieš kurį laiką (tarkim, prieš neįdomaus anonso pasirodymą) tai nuspėti būtų buvę sunku. Juosta, sukurta pagal vieną iš norvegų rašytojo Jo Nesbo romanų apie inspektorių Harį Houlą (ar, lietuviškuose vertimuose, Hūlę), ant popieriaus žada kokybę, todėl turbūt natūralu, kad gėrio šioje situacijoje buvo per daug. J. Nesbo yra įtemptų, asmeniškų ir tiek įdomių, tiek gilių trilerių meistras. Režisierius Tomas Alfredsonas sukūrė vieną geriausių ir įdomiausių šio dešimtmečio trilerių „Bastūnas, siuvėjas, kareivis, šnipas“, scenaristai dirbo prie pastarojo filmo bei savotiška klasika tapusio „Važiuok“ (angl. „Drive“). Aktorių komanda – Michaelas Fassbenderis, Rebecca Ferguson, J.K. Simmonsas – kelia pavydą. Tik vėlgi, ant popieriaus viskas atrodo gražiau nei realybėje.

Pats filmas pasakoja apie prasigėrusį genialų inspektorių Harį (akt. Michael Fassbender), kartu su nauja kolege Ketrin (akt. Rebecca Ferguson) pradedantį spręsti bylą apie panašaus amžiaus motinas žudantį nusikaltėlį, žudymo vietose pastatantį sniego senį.

Įdomu, kas privertė filmo kūrėjus ar „Universal“ pasirinkti būtent „Sniego senį“ kaip tą J. Nesbo knygą, kurią jie ryžosi adaptuoti. Knyga yra pačiame serijos apie inspektorių viduryje ir nepasižymėjo išskirtiniu populiarumu. Labiausiai ją iš kitų knygų išskiriantis bruožas yra jos asmeniškumas: nusikaltimai yra artimi visiems veikėjams, juos stipriai paveikia ir turi rimtų padarinių, tad galbūt kūrėjų noras lįsti giliau ir buvo pagrindinė motyvacija.

Jeigu tai tiesa, filmas atrodo dar keisčiau. Surinkti aukščiausio lygio aktorius (geresnių už M. Fassbenderį šiuo metu kine yra mažai, jeigu iš viso yra) ir jiems duoti tokius skurdžius vaidmenis yra nesuprantama. Haris čia apibrėžiamas kaip genialus inspektorius ir funkcionuojantis alkoholikas, net jeigu niekad neparodo kažkuo ypatingų savo gebėjimų. Tai gal ir primena J. Nesbo knygų realistiškumą, tačiau kažkuo sudominti žiūrovus juk reikia, nes pati byla yra tiesmukiška ir neįdomi. R. Ferguson įkūnijama Ketrin taip pat yra gana nuobodi, lyg ir susižavėjusi Hariu, tačiau tai filmas atsimena tik karts nuo karto. Pati veikėja turbūt vienintelė turi įdomumo užuomazgų, kadangi jos asmeninė istorija yra pakankamai sudėtinga ir logiška, nors „Sniego senis“ patologiškai nesugeba palaikyti įtampos ir elgtis subtiliai, o pusiau įdomią veikėjos priešistorę pabrėžia tiek kartų, kad joje nelieka jokios intrigos.

Tiesa, vienas „Sniego senio“ elementas yra kitoks nei kiti. Jis yra galbūt net genialus savo netobulumu, visiškai atsitiktinis ir neginčijamai nereikalingas, tačiau vis grąžinantis dėmesį ir pakerintis savo keistumu. Kartu su pagrindine istorija keliose scenose yra parodoma prieš kelis metus kitame mieste vykęs veiksmas, kuriame dalyvavo du inspektoriai, įkūnijami Valo Kilmerio ir Toby Joneso. Šiaip ta istorija yra visiškai nereikalinga ir daugiausia, ką su ja buvo galima padaryti, yra sutraukti iki vienos konkrečios scenos, ne išmėtyti per visą filmą. Bet nesvarbu. Svarbu tai, kad čia esantis V. Kilmeris jums neleis užmigti, nes jūs galvosite, ką jis čia išdarinėjo. Nerangus, genialus ir prisigėręs inspektorius (filmas paraleles tarp jo ir Hario brėžia be jokio subtilumo) čia yra aiškiai nesusipratęs aplinkoje, turbūt patekęs ne į tą filmą ir bandantis imituoti Alą Pacino. Galiu prisiekti, kad šiurkštus ir perspaustas V. Kilmerio balsas čia buvo pridėtas po filmavimo, nes kūrėjai ar pats V. Kilmeris suprato, kad jeigu jau reikia absurdo, tai kuo daugiau. Gal ir gerai, tai yra bene labiausiai įsimenanti filmo dalis.

Apie kitus aktorius kažko įdomesnio tiesiog neįmanoma pasakyti, kadangi jie negavo jokios rimtesnės medžiagos. M. Fassbenderis ne pirmą kartą vaidina emocijų nerodančius šaltus veikėjus ir visad tai sugeba pateikti vis kitaip, tačiau šiuo atveju Haris yra toks pat tuščias kaip ir visas filmas, o aktoriui be poros piktų scenų čia nėra ką veikti. R. Ferguson parodo kiek didesnį diapazoną ir jos veikėja turi įdomumo užuomazgų, o vienoje vietoje atrodo, kad „Sniego senis“ išnaudos jos „Neįmanomos misijos“ filmuose išryškėjusį įdomų griežtumo ir subtilumo derinį, bet vėlgi, tai tik lieka pažadu.

Beje, dar filme yra J.K. Simmonsas, ir apie jį galima išvesti dar daugiau teorijų nei apie V. Kilmerį, kadangi jo dalyvavimas juostoje yra visiškai keistas. Jo veikėjas (politikas) yra tuščias, pasakantis kelias kalbas ir įsivėlęs į absoliučiai nepaaiškintą skandalą, tarsi scenaristai būtų konkrečiai pamiršę pabaigti jo istoriją. Pasikviesti J.K. Simmonsą į filmą iš visiškai neišnaudoti jo intensyvumo ir jį paslėpti po barzda yra dar vienas sunkiai suprantamas sprendimas tarp daugybės kitų.

Galbūt „Sniego senis“ buvo kurtas tam, kad žiūrovai keltų daug klausimų, tik visi tie klausimai yra susiję su užkulisiniais dalykais. Pati istorija yra tiesmukiška ir neįdomi, turinti bent minimalią intrigą dėl to, kad yra asmeniška ir turinti pasekmes veikėjams. Nors esant aukščiausio lygio komandai dėl filmo vidutiniškumo yra labiausiai įprasta kritikuoti istoriją, čia tai padaryti galima tik iš dalies. Pats filmas yra nei išskirtinai gražus (o snieguotą Norvegiją galima nufilmuoti ypač gražiai), nei išlaikantis bent kokią įtampą. Jis yra šaltas ir net jeigu humoras trileriuose nėra privalomas, J. Nesbo sausas juokavimas yra vienas jo knygų išskirtinių bruožų, kurio čia ypač reikėjo. Nepanašu, kad bent vienas žmogus bet kurioje kameros pusėje būtų stipriau džiaugęsis ar liūdėjęs dėl galimybės dalyvauti tokio filmo kūrime, todėl turbūt natūralu, kad ir galutinis kūrinys yra toks bejausmis ir neįsimintinas.

6.8Recenzijos autoriaus įvertinimas:

Scenarijus:
5
Režisūra:
7
Kinematografija:
7
Garso takelis:
7
Techninė pusė*:
7
Aktoriai:
8
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D

Komentarai (1)
  1. Buvau kine

    Vai rašo:

    2017 10 21 - 18:45


    Mažas pataisymas- Haris Hule ir norvegiškai yra Haris Hule. Raide o Norvegijoje tariasi kaip u ilgoji. Ir jokio Houle Norvegijoje nera ir negali buti.