Dagas iš akmens amžiaus

Early Man

Plastelininė animacija yra toks… slidus reikalas – arba ją mėgsti, arba jos tiesiog dar nespėjai pamėgti. Neslėpsiu, kad gana ilgą laiką į šį animacijos stilių žiūrėdavau skeptiškai ir labai kreivai (t. y. visai nežiūrėdavau). O be reikalo. Viskas pasikeitė po Oskarui nominuoto „Aviuko Šono. Filmo“ (angl. „Shaun the Sheep Movie“, 2015 m.) – dėl šios juostos plastelininė animacija nušvito visai kitomis spalvomis.

Tačiau šįkart – ne apie aviuką Šoną, nors nuo jo per daug nenutolsime. Nes šis gauruotas personažas atsirado ne kieno nors kito, o Nicko Parko dėka. Ir nors jis daugiau rašo, nei pats režisuoja, jo filmografijoje galima rasti tris ilgametražius filmus, apie kuriuos tikrai bent puse ausies esate girdėję. Dar 1989 m. pradėjęs kurti trumpametražius filmus, 2000 m. N. Parkas debiutavo su beveik veganiška animacine nuotykių komedija „Viščiukų maištas“ (angl. „Chicken Run“). Juosta buvo nominuota Auksiniam gaubliui – ir ne animacinio filmo kategorijoje, o kaip geriausia komedija ar miuziklas. Po sėkmingos pradžios – dar sėkmingesnis tęsinys, nes 2005 m. jis į kino ekranus perkėlė televizijoje nuo 1989 m. besisukiojančius Volisą ir jo ištikimą palydovą biglį Gromitą. „Volisas ir Gromitas: kiškiolakio prakeiksmas“ (angl. „The Curse of Were-Rabbit“, 2005 m.) apdovanotas Oskaru kaip geriausias animacinis filmas. Ir nors N. Parkas filmus kuria retai (be to, nereikia pamiršti, kad tokio tipo animacijos kūrimas užima labai daug laiko), kino ekranus jau pasiekė jo trečioji ilgametražė juosta, kuri šįkart žiūrovus nukelia į akmens amžių. Ar beveik.

Trumpai apie filmo siužetą

Paleolito laikotarpiu (ar kada ten priešistoriniais amžiais), kai žemė ištisai spjaudėsi lava (?), o po ją vaikštinėjo dinozaurai(?), viena žmonių (ar tolimų tolimų jų pro-pro-pro-pro x 100 protėvių) gentis netyčia išrado futbolą. Deja, praėjus keliems amžiams jų pro-pro-pro-pro… palikuonys visai pamiršo šitą faktą – jie tiesiog gyvena gražiame žaliame slėnyje ir medžioja triušius. Ir nors vienam genties nariui Dagui ir kyla mintis pabandyti medžioti mamutus, akivaizdu, kad su tokiais intelektiniais ir motorikos gebėjimais šie homo sapiens nėra pajėgūs sumedžioti kokio nors didesnio gyvio. Bet vieną dieną šią gentį ištinka nelaimė – jų taikiai gyvenamą slėnį okupuoja iki šiol dar nematyti ir evoliuciškai gerokai į priekį pažengę atėjūnai. Jie nori žaliąjį Dago genties slėnį paversti metalo kasyklomis. Tačiau paslapčiom įsmukęs į jų miestą Dagas meta iššūkį –akmens amžius prieš bronzos amžių…

Tegyvuoja komanda!

Jei perskaitę aukščiau pateiktą aprašymą jau daugmaž įsivaiduojate, kuo ši istorija galėtų baigtis, greičiausiai neklystate. „Dagas iš akmens amžiaus“ scenarijaus atžvilgiu nepasiūlo nieko originalaus. Kiek kartų tai matėme: „Slaptoji komanda“ (isp. „Metegol“, 2013 m.), „Asteriksas Olimpinėse žaidynėse“ (pranc. „Asterix aux Jeux Olympiques, 2008 m.), „Į pergalę“ (angl. „The Air Up There“, 1994 m.), „Nenugalimieji antinai“ (angl. „Mighty Ducks“, 1994 m.), netgi „Balerina“ (pranc. „Ballerina“, 2016 m.) ir taip toliau ir panašiai, sąrašą būtų galima tęsti iki begalybės. Tad jei matėte nors vieną iš šių filmų, iš esmės matėte ir „Dagą iš akmens amžiaus“.

Žinoma, tokia scenarijaus klišė labai pasitarnauja akcentuojant tokias vertybes, kaip vienybė, komandinis darbas, tikėjimas savo jėgomis ir tikslo siekimas. Joms dažniausiai oponuoja šalti ir pasipūtę varžovai, kurie meistriškumo prasme yra žymiai aukščiau, tačiau yra tokie arogantiški, kad net tarpusavyje vargiai besikalba.

Be to, tokie scenarijai retai apsieina ir be kokio nors smarkiai sukčiaujančio personažo (pavyzdžiui, Brutas iš „Asterikso Olimpinėse žaidynėse“). „Dagas iš akmens amžiaus turi ir tokį – juo tampa goduolis Nutas.

(Ne)istorijos pamokėlė

Jei keliausite į šį filmą su mažaisiais žiūrovais, gali tekti kai ką iš anksto truputį plačiau paaiškinti – apie žmonijos raidą ir evoliuciją, etc. Tačiau nepersistenkite – „Dagas iš akmens amžiaus“ nepakeis istorijos vadovėlio, o tikrovę atitinka maždaug tiek pat kiek ir „Ledynmečio“ (angl. „Ice Age“) serija. Kitaip tariant, šiame filme pilna anachronizmų (pirmasis pasitinka jau pačioje pradžioje, kur šalia (įtartinai gerai išsilaikiusių) dinozaurų laksto žmonių protėviai (ar kas tokie, panašūs į įtartinai gerai išsivysčiusius homo sapiens). Bronzos amžiaus gyventojų buitis labiau primena viduramžius, o ne gūdžią priešistorę. Na ir jau vien tas faktas, kad akmens amžius ir bronzos amžius egzistuoja paraleliai ir vienas su kitu konkuruoja…

Na o bet tačiau, kaip jau sakyta – šio animacinio filmo tikslas tikrai nebuvo perteikti istorinius faktus. Tad nusiteikite šiokiems tokiems netikslumams ir per daug dėl jų nesiraukykite.

Slaptos žinutės

Jei jaunesnieji žiūrovai turėtų sėkmingai praryti gražų moralą apie komandos vienybę, tai vyresnieji, pro pirštus praleidę jau anksčiau įvardytą ne vieną istorinį netikslumą, gali pasimėgauti viena kita šiokio tokio nusimanymo reikalaujančia užuomina. Filmo veiksmo vieta – „netoli Mančesterio“ su visomis iš to kylančiomis pasekmėmis. Todėl nieko keista, kad Dago komanda pasipuošia raudona ir balta spalvomis, o jų pagrindiniai varžovai yra „Real Bronzio“. O kur dar karalienė Ufifa, bei gana tiesmukos užuominos į 2015 m. korupcijos skandalą… Jau nekalbant apie tai, kad pažiūrėjus šį filmą Stounhendžas (net jei jis nuo Mančesterio gana tolokai) gali įtartinai priminti nuo akmens amžiaus iki mūsų dienų išlikusius futbolo vartus.

Personažai

Šio filmo pagrindinis personažas Dagas išsiskiria iš kitų savo genties narių tiek sumanumu, tiek iniciatyvumu. Tačiau žilagalvis genties vadas Bobnaras, sulaukęs garbingo 32-ejų metų (!) amžiaus, dažniausiai jo iniciatyvas nugesina. Kiti genties nariai yra nors ir draugiški, bet intelektu nepasižymintys individai – vis tik kiekvienam jų filmo kūrėjai prilipdė kokią nors išskirtinę savybę ar elgesio bruožą.

Gūnos personažas pasitarnauja feministinės ir antidiskriminacinės žinutės ištransliavimui. Geras priminimas mergaitėms nebijoti save realizuoti ten, kur jos turi talentą ir gabumų, net jei stereotipiškai ta sritis būtų priskiriama ne joms.

Aiškus antagonistas yra lordas Nūtas. Godus ir suktas, apakintas bronzinių monetų spindesio ir savo tikslo (kad ir koks moraliai neteisingas jis bebūtų) siekiantis iki galo.

Vis tik daugiausiai simpatijų nusipelno ne žmogiški personažai, o gyvūnai – labai aktyvus Dago prijaukintas šernas Čiukas, kuris, ko gero, mano esąs šuo, ir tiesiai iš „Kiškiolakio prakeiksmo“ į akmens amžių įšokęs triušis – N. Parko mėgstamas padarėlis, kuris, panašiai kaip „Ledynmečio“ voveriukas, kartas nuo karto  trumpai šmėkšteli ekrane, sukeldamas juoko bangą.

Techninė pusė

Jei galima priekaištauti už neišradingą scenarijų, tai techninė pusė tiesiog blizga. Tiesiog nepriekaištingai atlikta sustabdyto judesio (angl. stop-motion) animacija, verčia tik stebėti ir gėrėtis šio filmo kūrėjų fantazija ir kruopštumu. Spalvos, tekstūros, judesiai, personažų mimikos – viskas atlikta puikiai. Pagirtinas kameros darbas, kuris akmens / bronzos amžiaus pasaulį parodo iš skirtingų rakursų.

Filmą įgarsino žinomi britų aktoriai – Eddie Redmayne‘as (Dagas), Timothy‘is Spallas (vadas Bobnaras), Tomas Hiddleston‘as (lordas Nūtas) ir kiti, tad personažai kalba su ryškiu britšku dialektu. Ko verti vien jau du sporto komentatoriai – Brajenas ir Brajanas (įgarsino aktorius Robas Brydonas)!

Reziumė

„Dagas iš akmens amžiaus“ – visai smagus ir puikiai įgyvendintas plastelininės animacijos pavyzdys, dar kartą primenantis, kad svarbu ne ūgis, o smūgis, ir kad vieninga komanda yra didžiulė jėga. Vis tik scenarijus negali pasigirti originalumu, istoriniai faktai čia gana smarkiai prasilenkia su tikrove, o dėmesys nuo žmogiškų personažų ne taip jau retai mieliau nukrypsta prie gyvūnų. Tad apibendrinant galima reziumuoti, kad „Dagas iš akmens amžiaus“ neprilygsta savo pirmtakams – „Viščiukų maištui“ ir „Kiškiolakio prakeiksmui“, – tačiau jį žiūrėti ir gaudyti netiesiogines užuominas vis tiek yra pakankamai smagu.

7.7
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
5.0
Režisūra
8.0
Kinematografija
8.0
Garso takelis
7.0
Techninė pusė
10
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles